CO gaar over til Star Alliance!!!

Det ene som blir spennende er hvordan EB-opptjeningen blir på CO. FlyingBlue gir 100% på de billigste CO-billettene, men SAS-EB er jo ganske gniene på poengutdeling.

Det andre er om CO trenger en større maskin på OSL-ruten ganske fort, for de vil vel oppleve mer trøkk fra innlands-transfer når de skifter allianse. Hvis de også begynner med code share med SAS så kan det jo ta seg opp.

Hva med SAS-IC oppi dette her? Blir CO nå en større eller mindre konkurrent? CO er jo godt etablert på ARN, OSL og CPH. Vil de tappe SAS for pax i større grad enn i dag? Vil vi se en omorganisering av trafikken med code-share OSL/CPH/ARN-EWR på CO-metall (større enn 757), mens SAS IC evt. kan dytte inn et fly på SFO eller andre destinasjoner i steden?

(Noen tanker bare for å holde diskusjonen gående)
 
Spennende spørsmål fra Discuss...

Et annet spørsmål er jo om dette er spikeren i kista for eget SAS IC metall ut fra OSL. Og at det nå heller blir en codeshare i fremtiden. Og det vil nok definitivt kunne gi større eller en ekstra avgang.

Personlig så tror jeg nok at muligheten for en ekstra 757 avgang er størst.

Og da kanskje 3 dgr i uken. 777 7 dgr hadde jo vært tøft, men tror det er tøft. I alle fall slik markedet utvikler seg.

Uansett så tror jeg dette kan være spennende.

Og en helt "far out" ide. Bygg om 1 757 til all c-class og sett den inn på SVG-IAH-SVG,
codeshare og feeder med *A gjengen.

Tror ikke det er helt realistisk, men det kunne jo ha vært morro.....

S
 
Jeg skal med CO den 5 Juli - Har jeg da noen fordeler med EB kortet på insjekk osv? Kan man opgradere med EB poeng da?

På forhånd takk.

Nope!

Det tar nok mange måneder enda innen CO blir ønsket velkommen som medlem i Star A. Så EB kort og EB poeng hjelper deg nada den 5 juli!

BF:old
 
Hurra, snakk om god nyhet å våkne til. Det tok nesten knekken på hangoveren og allergien alene :D

Blir spennende å se hva som vil skje med CO sine Skandinaviske ruter nå, samt hvor lang tid denne prosessen vil ta.

Da får omsider også *A en god NYC hub
 
Last edited:
Sitter og lurer litt på hva direktørene i gangene rundt CK sier nå....

CO har jo tross alt tatt store andeler av SK sitt USA marked og er en stor konkurent.
Ser jo faktisk mest positivt i dette, men man vet jo aldri hva SAS ledelsen tenker....

S
 
Personlig så tror jeg nok at muligheten for en ekstra 757 avgang er størst.

Og da kanskje 3 dgr i uken. 777 7 dgr hadde jo vært tøft, men tror det er tøft. I alle fall slik markedet utvikler seg.

Eller 767-400 til 787-en kommer :rolleyes: men, som du sier, en ekstra 757 (på enkelte dager) er kanskje det greieste logistikkmessig. Kunne vært kjekt med en tidligavgang fra OSL, så har man mer å velge mellom videre fra EWR.
 
For et års tid siden snakket jeg med en kar fra headquarters og han mente at OSL var høyt på prioriterings listen for 787.... Det kunner jo ha vært morro.

Men jeg tror det ville kunne vært ypperlig med en tidligere OSL-EWR avgang. PR i dag så er CO 39 en av de siste maskinene ut fra Europa, og kommer til EWR i 2 tiden. En tidligere avgang tille gitt ankomst til lunch. Fordelen er enda flere conection muligheter. En ulempe er vel da at det er mange ankomster og mer folk i imigration etc.

Men ypperlig avgang for transit pax. Også inbound til OSL gir en slik løsning fordeler da man vil komme inn tidligere og ha muligheten for å rekke flere innlands forbindelser. I dag kommer man inn i en litt roligere periode.

Og med et senere fly har man fine muligheter for å få en hel dag i Oslo før avreise. Spesielt bra for lokal pax (EWR) og c-klasse gutta som da kan være på jobb halve dagen før de reiser....

S
 
Tror SAS ledelsen ønsker dette hjertelig velkommen... Mange i SAS har fortsatt gode minner om sist de samarbeidet. Det bør jo bety større maskin på OSL...kanskje en avgang nummer to også...
 
SAS.no og WF vil nok kunne nyte godt av dette om det blir markedsført riktig , så får vi se om IC gutta får til en fornuftig plan , men SK907 blir vel da SK6907...
 
Tror SAS ledelsen ønsker dette hjertelig velkommen... Mange i SAS har fortsatt gode minner om sist de samarbeidet. Det bør jo bety større maskin på OSL...kanskje en avgang nummer to også...

Det er nok riktig - dette løser mange av SAS' problemer vedrørende forventninger om direkte flyreiser fra Norge til USA. Det vil være unaturlig om SAS nå går inn i konkurranse med Continental på strekningen Oslo-Newark. Med et tett samarbeid vil kundenes behov for en direkte Star-rute være dekket. Og hvis det i tillegg samarbeides om reiser videre med Continental i USA og SAS i Skandinavia, lover dette meget bra.
 
Last edited:
Nå som OSL da blir dekket av Star Alliance, kan det tenke seg at andre aktører fra Skyteam vil prøve seg på OSL med ruter til USA?
 
Vel både nwa og Delta har jo sin historie med flyvninger til Oslo...kanskje de øsnker seg tilbake?
 
Mindre en ett år siden Delta var på besøk ved OSL for å sjekke mulighetene.

Vil tro at det nå kommer an på hvordan markedet utvikler seg totalt. Men at det plutselig nå kan komme en ny SkyTeam partner inn på OSL er nok helt klart tilstede.

S
 
Kan kanskje komme, men det virker jo også som en del flyselskaper har mer enn nok med å legge ned ruter og parkere fly om dagen. Delta/NW er vel også opptatt med sammenslåing m.m.

COs OSL-EWR-rute har jo vært ganske solo-løp tidligere, lite feed til andre partnere på EWR, så hvorfor skal de andre plutselig kaste seg på nå? Må jo evt. være å åpne opp til MSP eller ATL derom markedet er der, men det dukker jo ikke opp bare fordi CO skifter allianse.

My bet: Neppe noen som står klare de første dagene på bakgrunn av dette. Hvis de kommer kjapt så har nok prosessen vært tuftet på andre ting enn allianser.
 
Da tok CO den avgjørelsen SK aldri ville kunne finne ut av. Nå behøver man ikke lure på oppstart av OSL-EWR-OSL med SK-materiell i lang tid fremover. Noen på Frøvik som puster lettet ut?
 
Ellers er det jo morsomt å se at nyheten ennå ikke har nådd www.boarding.no

De har f.eks. heller ikke fått med seg at Norwegian legger ned Oslo-London Gatwick - i stedet har de bare limt inn Norwegians pressemelding som forteller at Bergen-ruten flyttes til Gatwick. Den første saken er jo mye mer interessant enn den siste, men den sender nødvendigvis ikke Norwegian pressemelding om... Typisk boarding.no!

Men tilbake til saken - dersom SAS etablerer et godt samarbeid om interline med Continental, vil det nødvendigvis gå utover feedingen til ARN og CPH, og på den måten kan samarbeidet bli veldig lønnsomt for Continental og mindre lønnsomt for SAS...
 
Back
Top