• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Climbrate

LN-KRF

ScanFlyer Gold
1552330.jpg


Er det noen som vet om dette her er mulig??

Synes det var en sinnsyk climbrate!

Noen som kan tørre og gjette gradene?
Dette er en Airbus A300.

Jeg selv sier rundt 40 grader nose pitch up jeg!

Noen som har innfall til dette bildet?
 
Selvsagt er det mulig.
Rundt 30 grader.
Kan fint få til en slik pitch med andre fly når de er lette, men det gjøres iallefall ikke hos oss pga. passasjerkomfort. Skulle man miste en motor i avgangen er det også greit om nesa er litt lenger nede.
Sier ikke stort om climbraten siden climbrate ikke nødvendigvis har så mye med pitchen å gjøre.
 
Det er nok tatt i forbindelse med en Low bypass da flaps er oppe i lav høyde.
De har da antagelig høy energi (fart) og kan foreta en slik manøver.
 
Det er nok tatt i forbindelse med en Low bypass da flaps er oppe i lav høyde.


Disse maskinene tar fint av uten bruk av flaps. Og som nevnt over det i forbindelse med siste flight, ut av Berlin for øvrig.
 
Disse maskinene tar fint av uten bruk av flaps..

Du har delvis rett. De kan ta av med slats og aileron droop (istedenfor flap)
og det er vel det vi ser på bildet.
F100 er vel den eneste som kan ta uten hverken flap/slat/droop.
 
Ja, F70 og F100 tar gjerne av med flaps oppe. Slats osv. har den ikke. Er egentlig veldig basic slik sett, men de har gjort noe aerodynamisk riktig, for den er veldig fin å fly.
 
Joda, men teknisk set er vel konfigurasjonen over "flap 1" posisjon hos
airbus - pluss at aileron droop ER flap i aerodynamisk forstand.
Så å si at de tar av "uten bruk av flap" kan i høy grad diskuteres ;)

A300 flap positions under, 15/0 i vårt tilfelle.
 

Attachments

  • A300FS.png
    A300FS.png
    13.1 KB · Views: 309
Back
Top