CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Da var OY-KFH, OY-KFK og OY-KFL omregistert til henholdsvis EI-GED, EI-GEF og EI-GEC

Canadair CRJ 900 15240 EI-GED CityJet regd 30aug18 prior delivery ex LJU (+ 15244 EI-GEF, + 15246 EI-GEC 29aug18) ex OY-KFH

Foreløpig står de i Ljubljana og usikker på om de faktisk har crew til å ennå kunne sette dem i trafikk?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Så hvor bruker SAS sine Cityjet CRJ-900 maskiner i disse dager: Jeg har nå sett hvor samtlige har fløyet de siste 2 dagene 19 SEP // 20 SEP

EI-FPA: BGO-AES-TRD-AES*1 // AES-BGO-AES-TRD-AES-BGO-TRD

EI-FPB: CPH-PLQ-CPH-VNO-CPH-PLQ-CPH-AAL-CPH-AAL-CPH // CPH-BLQ-CPH-VNO-CPH-VNO

EI-FPC: OSL-ABZ-OSL-AES-OSL-BLL-OSL // OSL-DUS-OSL-HEL-OSL-HEL

EI-FPD: TRD-BGO-SVG-ABZ-SVG-TRD-SVG-TRD // TRD-ARN-RIX-ARN-MMX-ARN-HAM

EI-FPE*2: KLR-ARN-RNB-ARN // ARN-RNB-ARN

EI-FPF: VNO-ARN-BLL-ARN-HAM-ARN-TRD // TRD-SVG-TRD-CPH-TLL-CPH

EI-FPG: ARN-KLR-ARN-GOT-ARN // ARN-TLL-ARN-RIX

EI-FPH: TRD-ARN-HAM-ARN-AAR-OSL-AAR // AAR-OSL-AAR-MUC-AAR-ARN-ARN-BLL-ARN

EI-FPI: TRD-CPH-GOT-CPH-WRO-CPH-STR // STR-CPH-BGO-CPH-PLQ-CPH-STR-CPH-STR

EI-FPJ: TLL-CPH-GDN-CPH-GOT-CPH-DUS-CPH-PLQ // PLQ-CPH-VNO-CPH-EDI-CPH-BLQ-CPH

EI-FPK: VNO-CPH-BLQ-CPH-VNO-CPH-BLQ-CPH-GOT // GOT-CPH-SVG-CPH-AAL-CPH-AAL-CPH

EI-FPM: CPH-SVG-CPH // CPH-TRD-SVG-ABZ-SVG-BGO

EI-FPN: GOT-CPH-SVG-CPH-GOT-CPH-SVG-CPH-DUS // DUS-CPH-GOT-CPH-WRO-CPH-GVA

EI-FPP: DUS-CPH-BHX-CPH-TLL-CPH-GVA-CPH-TLL // TLL-CPH-BHX-CPH-GOT-CPH-SVG-CPH-DUS

EI-FPO: ARN-TLL-ARN-TRD-ARN-VNO // VNO-CPH-STR-CPH

EI-FPR: HEL-OSL-DUS-OSL-HEL // HEL-OSL-ABZ-OSL-AES-OSL-BLL-OSL

EI-FPS: CPH-STR-CPH-TRD-SVG-BGO-TRD // TRD-CPH-GDN-CPH-GOT-CPH-DUS-CPH-ABZ-CPH-PLQ

EI-FPT: AAR-OSL-AAR-MUC-AAR-ARN-BLL-ARN-BLL // BLL-ARN-VNO-ARN-KLR-ARN-KLR-ARN-VNO

EI-FPV: TLL-ARN-VNO-ARN-TKU-ARN-RIX // RIX-ARN-DUS-ARN-TLL-ARN-TLL-ARN-TLL

EI-FPW: TRD-SVG-TRD-CPH-STR-CPH-VNO // VNO-ARN-HAM-ARN-AAR-OSL-AAR

EI-FPX: BLL-ARN-VNO-ARN-TLL-ARN-TLL // TLL-ARN-VNO-ARN-TKU-ARN-KLR

EI-GEA: Parkert CPH siden 15/9

EI-GEB: STR-CPH-BGO-CPH-BRU-CPH-TRD // TRD-BGO-SVG-ABZ-SVG-TRD-SVG-TRD

EI-GEC: ikke satt i drift ennå (parkert i LJU)

EI-GED: Ikke satt i drift ennå (parkert i LJU)

EI-GEF: Ikke satt i drift ennå (parkert i LJU)

*1 - EI-FPA ser ut som strandet på AES og ble ferget til BGO - Vær eller teknisk?

*2 - EI-FPE har kun fløyet et par turer, ellers stått parkert på ARN


Norge regionalt: 3
CPH: 9
OSL: 2
ARN: 6
Mixed: 1
AAR: 1

Parkerte:
CPH: 1
LJU: 3

Nå blir det feil å si at disse flyene har baser, da de ofte er flere steder og gjerne bytter "base" fra dag til dag, mens noen er mer "fast". Men skal man oversette kapasiteten så får jeg følgene, når jeg overlater litt rom for tolkning og ikke tar hensyn til eventuelle maskiner som ikke brukes fullt ut, trolig på grunn av mannskapsmangel

CPH: Bruker kapasiteten tilsvarende 9 maskiner. I tillegg så har de en Bae-146 fra WDL som flyr der, så i praksis 10 maskiner. Overraskende lite innenriks, men mye Baltikum og tynnere Europa og Skandinavia ruter

Norge regionalt, inkludert SVG-ABZ: Bruker kapasiteten tilsvarende 3 maskiner

OSL: Bruker kapasiteten tilsvarende 2 maskiner for tynne utenriksruter (AAR holdt utenfor) og litt til AES

AAR: Kapasiteten tilsvarende 1 maskiner som opererer til "nye" utenriksrutene derfra

ARN: Kapasiteten tilsvarende 6 maskiner - Litt innenriks, men mye Baltikum og tynne ruter til Skandinavia og Europa

Så kommer det 1 "mixed" maskiner, som er såpass all-over at det er vanskelig definere den, men kapasiteten vil i så fall deles på ARN, CPH og Norge regionalt.

I tillegg har Cityjet 1 maskin som står parkert i CPH og har gjort det siden helgen, uvisst om det skyldes vedlikehold eller crew mangel. Legg til 3 maskiner som står tilnærmet klare i LJU (tidligere Cimber maskiner)

Også har Nordica en CRJ-700 maskin, som primært flyr for LOT/Nordica, men som en gang begge dagene har tatt en tur CPH-GDN-CPH for SAS mellom noen LOT/Nordica flighter
 
Last edited:
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Et CRJ-900 fra City Jet snurret 180 grader på rullebanen i Turku i går kveld:
http://www.hangar.no/sas-fly-snurret-180-grader-rundt-etter-landing/



Hard landing i medvind og vannplaning skal være en av flere årsaker bak

Nå gikk det jo bra, men det ser ut som det var flere små årsaker til at landingen inne gikk som den skulle. Både flyets design, manglende ILS på den ene banen og en rullebane som var våtere enn rapportert


https://www.flightglobal.com/news/articles/crj900-hydroplaned-and-spun-on-turku-runway-slush-452918/

CRJ900 hydroplaned and spun on Turku runway slush
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Ser ut til at EI-GEx-serien skal bli hvit. Sikkert med tanke på de andre operasjonene de skal ha for andre, men også muligheten for utleie..
Canadair CRJ 900 15231 EI-GEB CityJet ferried 22nov18 CPH-NWI for paint into all white ex C-GZQO
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Ser ut til at EI-GEx-serien skal bli hvit. Sikkert med tanke på de andre operasjonene de skal ha for andre, men også muligheten for utleie..

Skal de andre i den series også bli hvite? Og sikker på den ikke skal ut?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Malningen på dessa maskiner behöver en upgrade.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

OY-KFL back in service - nå som EI-GEC.
 

Attachments

  • 52830370_615594112196728_5724114987979374592_n.jpg
    52830370_615594112196728_5724114987979374592_n.jpg
    107.4 KB · Views: 1,901
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Är EI-GED / EI-GEF fortfarande i trafik hos SAS ? Tillbaka hos Cityjet ? EI-GEA verkar ha flugit färdigt för SAS.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Är EI-GED / EI-GEF fortfarande i trafik hos SAS ? Tillbaka hos Cityjet ? EI-GEA verkar ha flugit färdigt för SAS.

Nei, de står vell fortsatt i LJU - regner med det er sjekker som tas før de kommer inn i CityJet sin flåte.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Har CityJet fått orden på bemanningen nå? Lenge siden jeg har lest noe om kanselleringer pga pilotmangel?

Har CityJet og Air Nostrum slått seg sammen og deler ressurser seg i mellom nå til begges beste?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Nei, de står vell fortsatt i LJU - regner med det er sjekker som tas før de kommer inn i CityJet sin flåte.

Tack , ja så är det naturligtvis , hade glömt att de står i LJU !
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Är EI-GED / EI-GEF fortfarande i trafik hos SAS ? Tillbaka hos Cityjet ? EI-GEA verkar ha flugit färdigt för SAS.

GEA och GEB finner ni hos SN nuförtiden. GED och GEF kommer under våren i trafik.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Er vel stor sjanse for at denne blir lakkert i SN-farger .. eller hvit med stikker.
Canadair CRJ 900 15240 EI-GED CityJet ferried 19mar19 LJU-FCO for paint into? ex OY-KFH
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Er vel stor sjanse for at denne blir lakkert i SN-farger .. eller hvit med stikker.

I følge Skyliner er EI-GED helhvit og skal fly for SAS, antar da på en kortere avtale?

Mens EI-GEC skal fly for Brussels, men usikker om den er hvit eller i SN farger?

Canadair CRJ 900 15240 EI-GED CityJet posn 29mar19 FCO-CPH after paint into all white on wet-lease to SAS ex OY-KFH
Canadair CRJ 900 15246 EI-GEC CityJet posn 30mar19 NWI-BRU after paint on wet-lease to Brussels Airlines ex OY-KFL
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Hvis EI-GEC har vært i NWI så er den nok med stor sannsynlighet blitt malt hvit ja, eller vi får se til det kommer noe bilde av den.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

I følge Skyliner er EI-GED helhvit og skal fly for SAS, antar da på en kortere avtale?

Mens EI-GEC skal fly for Brussels, men usikker om den er hvit eller i SN farger?

EI-GED skall icke fly för SAS utan är i CPH på Certifiering innan den avgår till BRU.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

EI-GED skall icke fly för SAS utan är i CPH på Certifiering innan den avgår till BRU.



OK, takk for info.

Skal alle disse som brukes som Superjet erstattning hos SN være helhvite?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

EI-FPI skal være ferdig hos SAS etter 2,5 år og CityJet skal nå fly maskinen for Brussels Airline. Visstnok er maskinen nå helhvit?


https://www.aviation24.be/airlines/...bardier-crj-900-aircraft-operated-by-cityjet/

Tilbake på SAS flight senare ikväll. Ser ut att fungera som reserv maskin får båda kunderna.
EI-GED som vanligen flyr för SN verkar stå parkerad i CPH enligt Flightradar24. Kanske Maint.
 
Last edited:
Back
Top