CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Men dårligere regularitet er nødvendigvis ikke er problem, men endel av regnestykket. Ja, kanselleringer og diversions koster penger, men antar det er noe som man budsjetterer med. Og så lenge dette koster mindre, enn hva det ville kostet å bruk større og dyrere fly, men svært lavt belegg, er det fremdeles et regnestykket som går i pluss. Hva fasit er aner jeg ikke, men økonomien i dette kan se annerledes ut enn regularitetstatistikkene
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Igjen en liten observasjon fra snøværet i Trøndelag, og det er åpenbart tatt grep på forhånd denne kvelden (akkurat denne kvelden er det ugreit for de større flyene også).
 

Attachments

  • Screenshot_20191210_193226_com.flightradar24free.jpg
    Screenshot_20191210_193226_com.flightradar24free.jpg
    89.7 KB · Views: 1,513
Last edited:
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Pga at både DY, SK og WF allerede har blitt omdirigert til andre flyplasser allerede, så er det nok ikke noe poeng å prøve å ta seg ned på TRD.. Bedre å booke pax inn på hotell og ombooke til i morgen da :)
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det är sånt som detta som får mig att tvivla på om det är rätt att boka SAS och börjar boka LH istället (om möjligt) :/
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det är sånt som detta som får mig att tvivla på om det är rätt att boka SAS och börjar boka LH istället (om möjligt) :/

Du har tydelkigvis ikke sett LH fly i ruskesvær, du. Det er det forøvrig ikke så mange som har heller. :D De var de første til å diverte når det var belegg på banen og krossvindfanden herjet på Fornebu.

Det er ingen som ønsker å tøye grenser. Selskapene har forskjellige limits på contamination, vind og bremseeffekt, men ingen flyr når vinterstormene herjer som verst. Safety first. Og det skal vi være glad for.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det er ingen som ønsker å tøye grenser. Selskapene har forskjellige limits på contamination, vind og bremseeffekt, men ingen flyr når vinterstormene herjer som verst. Safety first. Og det skal vi være glad for.
Jeg er 100% enig, Safety first
/T
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det är sånt som detta som får mig att tvivla på om det är rätt att boka SAS och börjar boka LH istället (om möjligt) :/

Problemet er vel mest de underleverandører SAS bruger. Der er mange ikke skandinavisk talende af varierende kvalitet og i øvrigt svært at holde et reelt tilsyn, både for SAS og myndighederne. Samtidig skal man stole på at myndighederne i de lande hvor selskabet har hjemme har interesse i at føre et ordentligt tilsyn.
Man kan jo spørge sig selv om hvorfor Cityjet blev bedt om ikke at flyve Palanga længere sidste vinter, men SAS Skandinavien (eller hvad “rigtige” SAS hedder nu om stunder) blev sat til det.
Safety first unless it costs money virker til at være mantra i flyvebranchen. Det har selvfølgelig altid været sandt, men bundniveauet har flyttet sig.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Personally, I would always prefer SAS over Lufthansa, regarding safety ;)

Traditionally I would also say the same.
Problem is, SAS isn't SAS. SAS is SAS Ireland. SAS is Flybe. SAS is Nordica. It's wet-lease and personnel in a mix from Estonia, Ireland, England, Finland -- a mix of literarily everything.

The modern-day wet-leasing is the destruction of everything that was trustworthy in the airline industry.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det er ingen som ønsker å tøye grenser. Selskapene har forskjellige limits på contamination, vind og bremseeffekt, men ingen flyr når vinterstormene herjer som verst. Safety first. Og det skal vi være glad for.

Var det ikke SAS som "lærte" KLM til å fly i vintervær:o
Mener å hsuke de klagde sin nød over forholdene på FBU helt til SAS inviterte dem med til Nord-Norge:8::)
 
Last edited:
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Var det ikke SAS som "lærte" KLM til å fly i vintervær:o

Mener å hsuke de klagde sin nør over forholdene på FBU helt til SAS inviterte dem med til Nor-Norge:8::)



Ja, det var nok ikke offisielt, men har hørt om flere som kom på privaten etter invitasjon. :)
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Traditionally I would also say the same.
Problem is, SAS isn't SAS. SAS is SAS Ireland. SAS is Flybe. SAS is Nordica. It's wet-lease and personnel in a mix from Estonia, Ireland, England, Finland -- a mix of literarily everything.

The modern-day wet-leasing is the destruction of everything that was trustworthy in the airline industry.

You have absolutely right.

Today, you must look twice to be sure to know in what a plane/airline you will be seating.
At least at the legacy carriers, like SAS, things are a lot better in comparison to the charter sector. There, you can catch everything … :rolleyes:
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

EI-FPD og EI-FPE rapporteres å sent avsted for å hvitmales. Er de da ferdig i SAS tjeneste for denne gang?

Canadair CRJ 900 15401 EI-FPD CityJet ferried 04/10feb20 ARN-NWI-BRU, paint into all white

Canadair CRJ 900 15402 EI-FPE CityJet ferried 10feb20 CPH-NWI, for paint into all white
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

EI-FPD og EI-FPE rapporteres å sent avsted for å hvitmales. Er de da ferdig i SAS tjeneste for denne gang?

FPD har i dag haft første dag i drift for SN.

Umiddelbart skal de primært bruges til flyvninger for SN, men det er ikke usandsynligt at de kan/vil opleves i SAS tjeneste igen. De helt hvide CRJ'ere bruges nemlig, udover deres drift for SN, også som reserve for SAS
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Er disse erstattet av kapasitet fra Regional OY?

Fortsatt uvvist når første CityJet maskin skal få nye farger?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Er disse erstattet av kapasitet fra Regional OY?

Fortsatt uvvist når første CityJet maskin skal få nye farger?


Stämmer!

På detta sätt blir det en balanse mellam EE och WX.
18st(CR9) mot 15st(blandning AT7 og CR9).
Plus SN ville have flere maskiner på BRU.

EI-GEA og EI-GEF kom ju in som tillägg till SK tidligare som Maint replacement men -GEF är ju nymalte i SAS livery då den levererades, så de tar nog tid innan den males om.

-FPI är ju också malte vit sedan en tid tillbake.

Jag tror den förste CR9 med ny decor kommer fra EE.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

FPD har i dag haft første dag i drift for SN.

Umiddelbart skal de primært bruges til flyvninger for SN, men det er ikke usandsynligt at de kan/vil opleves i SAS tjeneste igen. De helt hvide CRJ'ere bruges nemlig, udover deres drift for SN, også som reserve for SAS

Update to this later today...watch FR24 EI-FPD.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

EI-FPB på Værnes 12FEB20, uten SAS-logo på venstre veg på rad 1.
 

Attachments

  • 84839027_203955514333326_8582539220957003776_n.jpg
    84839027_203955514333326_8582539220957003776_n.jpg
    94.6 KB · Views: 319
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Jag kanske missat något men har EI-FPH flugit färdigt för SAS ?

Någon, i så fall vilken, EC-registrerad CRJ är nu i SAS service ?
 
Back
Top