CIA fly landet på Sola

Re: CIA fly landet på Sola

Here we go again... :rolleyes:

Som sist gang oppfatter jeg MOW's innsikt, resonneringsevne og logiske sans som noe både sensasjonskåte journalister og PR-kåte politikere med vikarierende motiver burde lære noe av. Det er ganske ulogisk å frakte krigsfanger så langt i en Beech...

Joda, det er ikke logisk å frakte folk mellom midtøsten og USA med en så liten sak, og den ser ut til å komme fra Romania som igjen gjør det ganske sannsynlig at den har vært på vedlikehold samme sted som MD'en til US Marshalls, etc.

Det som ikke er til å skuffe under teppet er at den er faktisk registrert og eid av samme selskap som HAR vært en front for CIA og har eierskap i andre fly som HAR vært innvolvert i fangetransport.

Men jeg begynner jo å lure på om det har blitt sånn at hver gang det lander et amerikanskregistrert fly på Sola som ikke er merket tydelig med et eller annet stort flyselskapsnavn blir det slått stort opp i media - og kanskje spesielt Stavanger Aftenblad.

Nei, det er ikke slik, men alle som poster i disse trådene og forsøker å marginalisere de som sier noe foregår overser hver gang det som det ikke lengre er tvil om, at CIA har brukt Europeiske flyplasser til fangetransport, og mest sannsynlig norske flyplasser. At medier kansje er vel ivrig innimellom er en ting, men det betyr ikke at det som er dokumentert til å ha skjedd ikke har skjedd.

Det som skremmer meg en den enorme passiviteten til norske myndigheter i å få frem et konklusivt svar og en bekreftelse på at Norge ikke har vært innvolvert. Det eneste man får frem fra offisielt hold er veldig svake uttalelser som ikke gjør annet enn å styrke mistanken til de som faktisk følger med på hva som flyr forbi her.

-A

Samme tema var oppe i en annen tråd for en stund siden. Jeg skrev da, og jeg gjentar at jeg ikke forstår problematikken.

I 40-årene skrev en rekke land under Chicago-konvensjonen (som dannet grunnlaget for ICAO, som jeg regner med de fleste her på forumet kjenner til) og "The 5 freedoms og the Air". To av disse frihetene er retten til å gjennomfly annet lands luftrom, og til å foreta tekniske mellomlandinger.

Det er ikke før fly lander og laster eller losser passasjerer passasjerer og/eller gods at det enkelte land krever tillatelse. Altså, om CIA (eller Al Quida, for den saks skyld) overflyr eller lander på en norsk flyplass for å fuele, er det ikke noen som spør hva som finnes ombord, eller hensikten med flygingen.

Det skulle bli litt av et styr om f.eks alle land skulle holde styr på hva som var ombord i fly som gjennomflyr, tenk f.eks. på hvor mange fly som gjennomflyr land i sentraleuropa i løpet av en dag.

Det er ikke lovligheten med tanke på Chicago-konvensjonen som er problemet med disse flygningene. Den siden av saken er nok lovlig og vel så det. Problemet er at dette er en del av et større dokumentert nett av amerikanske aktiviteter der USA villig og vitende flytter fanger til steder hvor de enten kan frataes alle rettigheter jfr. "hemmelige" leirer i øst-Europa eller hvor de overleveres til myndigheter i land som er kjent for alvorlige brudd på menneskerettigheter og tortur.

Og da havner du i problemer med blandt annet FN og ymse vinkler av internasjonal lov, Geneve-konvensjonen og ymse annet. Og det er før du kommer til de reint etiske sidene med at hvis vi skal bekjempe det angivelig fæle nettet AQ og andre er, er vi noe bedre om vi må ty til tortur, hemmelige fangeleirer, og å ta bort fangers rettigheter?

-A

I 40-årene skrev en rekke land under Chicago-konvensjonen (som dannet grunnlaget for ICAO, som jeg regner med de fleste her på forumet kjenner til) og "The 5 freedoms og the Air". To av disse frihetene er retten til å gjennomfly annet lands luftrom, og til å foreta tekniske mellomlandinger.

Det er ikke før fly lander og laster eller losser passasjerer passasjerer og/eller gods at det enkelte land krever tillatelse. Altså, om CIA (eller Al Quida, for den saks skyld) overflyr eller lander på en norsk flyplass for å fuele, er det ikke noen som spør hva som finnes ombord, eller hensikten med flygingen.

Disse reglene gjelder kun for sivilie flygninger. Dersom f.eks. CIA (eller det norske forsvaret) flyr over et annet land gjelder det andre regler.

Joda, det er ikke logisk å frakte folk mellom midtøsten og USA med en så liten sak, og den ser ut til å komme fra Romania som igjen gjør det ganske sannsynlig at den har vært på vedlikehold samme sted som MD'en til US Marshalls, etc.

Det som ikke er til å skuffe under teppet er at den er faktisk registrert og eid av samme selskap som HAR vært en front for CIA og har eierskap i andre fly som HAR vært innvolvert i fangetransport.

A

Jeg ser ikke sammengengen mellom MD'en og denne. MD'en staar ikke paa listen over 'CIA-fly', me det gjoer Beech'en.

Beech'en eies ikke av selskapet som har verksted i Romania. Men det gjoer MD'en.

MD'en har vaert brukt til legal transport av doemte fanger mellom amerikanske fangeinstitusjoner samt transport av illegale immigranter til nabostater (innen maskinens logiske rekkevidde). Hva Beech'en har vaert brukt til, vet jeg ikke.

Eierene av Beech'en har dokumentert sammenheng med CIA. Eierene av MD'en (firma kontrollert av Douglas Jaffe og Oscar Wyatt) er kjent for aa ha CIA-sympatier, men det er ikke dokumentert noen sammenheng mellom deres flyoperasjoner og CIA. Det er ihvertfall ikke nevnt i noen av de publikasjonene jeg har lest. Selskapet deres (Alameda Corp) har leid mange fly til US Marshals Service, som staar for transport mellom amerikanske fangeinstitusjoner.

Har det vært noen andre CIA-fly på Sola? Og disse md'ene går ikke under CIA-fly....

Jeg ser ikke sammengengen mellom MD'en og denne. MD'en staar ikke paa listen over 'CIA-fly', me det gjoer Beech'en.

Jeg skrev at jeg vet det ikke er sammenheng mellom flyene sine eiere. Jeg skrv også at så langt man kunne se av hvor flyene kom fra så var det kansje en kombinasjon. Jeg har aldri sagt at MD'ene er CIA-fly. Kan vi slutte å flisespikke?

-A

Har det vært noen andre CIA-fly på Sola? Og disse md'ene går ikke under CIA-fly....

Ja, Norge er nevnt ifbm med den større granskningen Eu hadde som navnga britiske og tyske baser som også var brukt til transit. Jeg tok en kjapp google nå men det var ikke så lett å finne da flyplassen Campino ved Roma også har bokstavene CIA.

-A

Jeg skrev at jeg vet det ikke er sammenheng mellom flyene sine eiere. Jeg skrv også at så langt man kunne se av hvor flyene kom fra så var det kansje en kombinasjon. Jeg har aldri sagt at MD'ene er CIA-fly. Kan vi slutte å flisespikke?

-A

Vel - det var du som trakk sammenligningen. Cessna'en kom jo fra Tsjekkia - ikke Romania.

Originally Posted by ph-ndr View Post

Det skulle bli litt av et styr om f.eks alle land skulle holde styr på hva som var ombord i fly som gjennomflyr, tenk f.eks. på hvor mange fly som gjennomflyr land i sentraleuropa i løpet av en dag.

Jah, tenk om USA hadde holdt på sånn!!

nå skal vi huske at det var ATC som tipset om akkurat denne flighten. Vi ser til stadighet mistenkelige flygninger som stort sett overflyr norsk territorium og enda oftere fly som flyr utenfor 12-mils sonen men som kontrolleres av norsk ATC på vei over dammen. ( f.eks G5 fly kjent som "the Guantanamo Express")
Når det endelig er et mistenkelig fly som faktisk lander i Norge synes jeg det er flott at mine kolleger tar ansvar og varsler hva som skjer.
Som samfunn kan vi ikke akseptere at USA gjemmer seg bak Chicago-konvensjonen ved å bruke stråselskap.

my two cents worth

Men har ikke ATC folk taushetsplikt når det gjelder flygninger de er involvert i ???

Jeg har ikke hørt noe om at det er folk fra ATC på Sola som har varslet om akkurat denne flygingen.
ATC har opplyst om flygingen på henvendelse, det er slik jeg tolker avisartiklene. Denslags er stort sett offentlig.

Ellers er det jo ganske mange på flyplassen som driver med CIA-spotting, så opplysningene kommer nok fram uansett.

Jeg vil forøvrig nok en gang nevne at Island har begynt å sende tollere ombord i alle fly som mellomlander på Island. Da synes jeg det er litt rart at nevnte flight til Keflavik skal være en fangetransport ...

K

Last edited:

Taushetsplikt.....is there for the obedience of fools and a mere guidance for wise men.
En regel er kun en god regel når den gavner fellesskapet.

Overskriften i ABC-nyhetene: "Ulovlig CIA-aktivitet i norsk luftrom".

Er CIA's aktiviteter ulovlige?

Back