sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
Fangefly avsløres i flere land
Stadig flere europeiske land innrømmer at ulovlige amerikanske fangetransporter har foregått på deres territorium.
http://www.aftenbladet.no/utenriks/article654393.ece
– For norske myndigheter vil det bli veldig pinlig dersom det blir avslørt at vårt land har kjent til eller godkjent ulovlige amerikanske fangetransporter via norske flyplasser eller i vårt luftrom, opplyser generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty International Norge, til Aftenbladet.
Norge har, siden de omstridte flygingene ble kjent for offentligheten i 2005, nektet for at virksomheten har foregått med norske myndigheters velsignelse eller godkjenning, sier John Peder Egenæs videre.
Fra norsk side har det til stadighet blitt hevdet at saken er tatt opp med USA. Fra den amerikanske ambassade i Oslo er det hver gang svart at de respekterer norsk lov, og at det ikke har vært fanger om bord i flyene.
– Manglende bevis for at det ikke har vært fanger om bord er ikke godt nok argument. Både Europarådet og Amnesty ser på flyene som redskap for den ulovlige fangetransporten. Dermed er flyene del av operasjonen enten det er fanger om bord eller ikke, fortsetter Egenæs.
Medskyldig
Han sier at kritikk er reist mot myndighetene i flere europeiske land etter at det er klart at deres territorium er brukt til flygingene. Disse landene regnes som medskyldige i overgrepene mot de mange personer som er sendt med flyene mot sin vilje.
Statlig medvirkning, eller kjennskap til operasjonene, er nylig blitt kjent i Storbritannia og Portugal. Tidligere i vår måtte også danske myndigheter innrømme kjennskap til flyene.
I årevis har britiske myndigheter hevdet at Storbritannia ikke har bidratt til de omstridte fangetransportene til den amerikanske etterretningsorganisasjonen CIA. Nå har amerikanske myndigheter åpent innrømmet at minst to fangefly landet på øya Diego Garcia i Det indiske hav i 2002 for å fylle drivstoff.
Øya er britisk territorium. Nå har saken blitt en politisk belastning for tidligere statsminister Tony Blair.
Fangeskip
Samtidig er det blitt kjent at amerikanerne i perioder har hatt opptil 17 såkalte fangeskip i området rundt Diego Garcia. Mistenkte sympatisører av Al-Qaida eller Taliban er holdt i forvaring om bord inntil de er sendt videre til steder som den amerikanske Guantánamo-basen på Cuba.
I følge opplysninger gjengitt i den britiske avisen The Guardian har den amerikanske regjeringen holdt opptil 26.000 fanger i hemmelige fengsler rundt om i verden uten å ha stilt disse for retten. Avisen utelukker ikke at så mange som 80.000 personer har vært innom det amerikanske systemet som terrormistenkte i kortere eller lengre tidsrom siden 2001.
Portugal
I Portugal er det også kommet sterke politiske reaksjoner etter at kommunistpartiets nestleder Jorge Machado hevdet at CIA transporterte fanger i hemmelighet minst 56 ganger gjennom portugisisk luftrom. Som i Norge hevder de portugisiske myndigheter at det ikke finnes bevis for at CIA har gjennomført illegale flyginger via landets luftrom.
http://www.aftenbladet.no/utenriks/article654393.ece
Stadig flere europeiske land innrømmer at ulovlige amerikanske fangetransporter har foregått på deres territorium.
http://www.aftenbladet.no/utenriks/article654393.ece
– For norske myndigheter vil det bli veldig pinlig dersom det blir avslørt at vårt land har kjent til eller godkjent ulovlige amerikanske fangetransporter via norske flyplasser eller i vårt luftrom, opplyser generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty International Norge, til Aftenbladet.
Norge har, siden de omstridte flygingene ble kjent for offentligheten i 2005, nektet for at virksomheten har foregått med norske myndigheters velsignelse eller godkjenning, sier John Peder Egenæs videre.
Fra norsk side har det til stadighet blitt hevdet at saken er tatt opp med USA. Fra den amerikanske ambassade i Oslo er det hver gang svart at de respekterer norsk lov, og at det ikke har vært fanger om bord i flyene.
– Manglende bevis for at det ikke har vært fanger om bord er ikke godt nok argument. Både Europarådet og Amnesty ser på flyene som redskap for den ulovlige fangetransporten. Dermed er flyene del av operasjonen enten det er fanger om bord eller ikke, fortsetter Egenæs.
Medskyldig
Han sier at kritikk er reist mot myndighetene i flere europeiske land etter at det er klart at deres territorium er brukt til flygingene. Disse landene regnes som medskyldige i overgrepene mot de mange personer som er sendt med flyene mot sin vilje.
Statlig medvirkning, eller kjennskap til operasjonene, er nylig blitt kjent i Storbritannia og Portugal. Tidligere i vår måtte også danske myndigheter innrømme kjennskap til flyene.
I årevis har britiske myndigheter hevdet at Storbritannia ikke har bidratt til de omstridte fangetransportene til den amerikanske etterretningsorganisasjonen CIA. Nå har amerikanske myndigheter åpent innrømmet at minst to fangefly landet på øya Diego Garcia i Det indiske hav i 2002 for å fylle drivstoff.
Øya er britisk territorium. Nå har saken blitt en politisk belastning for tidligere statsminister Tony Blair.
Fangeskip
Samtidig er det blitt kjent at amerikanerne i perioder har hatt opptil 17 såkalte fangeskip i området rundt Diego Garcia. Mistenkte sympatisører av Al-Qaida eller Taliban er holdt i forvaring om bord inntil de er sendt videre til steder som den amerikanske Guantánamo-basen på Cuba.
I følge opplysninger gjengitt i den britiske avisen The Guardian har den amerikanske regjeringen holdt opptil 26.000 fanger i hemmelige fengsler rundt om i verden uten å ha stilt disse for retten. Avisen utelukker ikke at så mange som 80.000 personer har vært innom det amerikanske systemet som terrormistenkte i kortere eller lengre tidsrom siden 2001.
Portugal
I Portugal er det også kommet sterke politiske reaksjoner etter at kommunistpartiets nestleder Jorge Machado hevdet at CIA transporterte fanger i hemmelighet minst 56 ganger gjennom portugisisk luftrom. Som i Norge hevder de portugisiske myndigheter at det ikke finnes bevis for at CIA har gjennomført illegale flyginger via landets luftrom.
http://www.aftenbladet.no/utenriks/article654393.ece