CIA fly landet på Sola

Concorde

BA Concorde Sep 1998
CIA fly landet på Sola

Flere europeiske land har stilt spørsmål ved CIAs bruk av europeisk luftrom. Mistanken er stor om at enkelte av disse flyene inneholder krigsfanger som fraktes til amerikanske baser.
Et fly av typen Beechcraft 350C med det amerikanske registreringsnummeret N4466A landet fredag morgen på Stavanger Lufthavn Sola

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2313687.ece

Re: CIA fly landet på Sola

Litt dumt om flyet hadde fått en teknisk stopp på ENZV.

så MERKELIG at en Beech ville stoppe på siste flyplass før havet på vei til KEF.. BAH!

så MERKELIG at en Beech ville stoppe på siste flyplass før havet på vei til KEF.. BAH!

Nei, det er ikke rart, men det som er så pass rart at det lukter er at hver gang dette kommer opp så kommer en eller annen offentlig instans på banen med et svar som er som oftest en tvilsom variant av "ingen har kommet med et rekommandert brev fra USA som innrømmer at de transporterer fanger og da må jo vi naivt tro at USA sier de er snille, for de sier jo det."

Det jeg saver for å ha en smule tillitt til det offentlig i alle sine varianter her er at noen faktisk kommer med et svar hvor de kan positivt bekrefte at de har spurt alle innvolverte og fått en bekreftende tilbakemelding på at det ikke er skjedd noe som ikke tåler dagens lys, at man har fått et direkte svar som sier at her har ingen brutt internasjonale lover.

Disse passive bortforklaringene lukter lang vei av politisk bortforklaring.

-A

Det aa frakte fanger til Gitmo (eller hvor-naa-den-kjerra-skulle) fra Tsjekko i en slik kjerre er tortur godt nok .... CIA er ikke dumme. Aa transportere fanger med to-tre-fire mellomlandinger gir to-tre-fire ganger saa mange muligheter for troebbel. De har tilgang til plenty transport som klarer turen nonstop ...

Dette lukter ferryflight.

Hm, USA og CIA har sikkert gjort verre ting på norsk jord enn dette..

Last edited:

Lurer på hvemsom tipset avisene , det var ikke meg denne gang.........

CIA/USA har vel en bedre måte å transportere fanger på en dette!

Jeg trodde de hadde begynt "tollinspeksjon" av alle mellomlandingsfly på Island. De har vel et hemmelig rom ombord da, et som ingen kan finne.

K

Hva om FAA-kontrollerene fra Tilsynet tar en extrasjekk på disse og "finner" noen "små feil/No go Items", og holder igjen flyet og piloter for en "ekstra sjekk" for en del timer, så vil vel sikkert noen melde flyet missing ... (?) Og om det blir noe ekstra aktivitet fra dammen over, så blir vel egentlig dette bekreftet ...

Og om det blir noe ekstra aktivitet fra dammen over, så blir vel egentlig dette bekreftet ...

Problemet er vel mer det jeg skrev over, at det virker som det gjøres mye for å ikke måtte positivt bekrefte noe som helst, bare komme med uttalelser om at "ingen har stått med ropert på kontoret mitt og innrømmet noe, og ellers må de jo følge loven".

-A

Hm... ja, det er vel bare stillhet fra alles sider, antar jeg, for å ikke skape noen internasjonale insidenter...

Here we go again... :rolleyes:

Som sist gang oppfatter jeg MOW's innsikt, resonneringsevne og logiske sans som noe både sensasjonskåte journalister og PR-kåte politikere med vikarierende motiver burde lære noe av. Det er ganske ulogisk å frakte krigsfanger så langt i en Beech...

Men jeg begynner jo å lure på om det har blitt sånn at hver gang det lander et amerikanskregistrert fly på Sola som ikke er merket tydelig med et eller annet stort flyselskapsnavn blir det slått stort opp i media - og kanskje spesielt Stavanger Aftenblad.

Samme tema var oppe i en annen tråd for en stund siden. Jeg skrev da, og jeg gjentar at jeg ikke forstår problematikken.

I 40-årene skrev en rekke land under Chicago-konvensjonen (som dannet grunnlaget for ICAO, som jeg regner med de fleste her på forumet kjenner til) og "The 5 freedoms og the Air". To av disse frihetene er retten til å gjennomfly annet lands luftrom, og til å foreta tekniske mellomlandinger.

Det er ikke før fly lander og laster eller losser passasjerer passasjerer og/eller gods at det enkelte land krever tillatelse. Altså, om CIA (eller Al Quida, for den saks skyld) overflyr eller lander på en norsk flyplass for å fuele, er det ikke noen som spør hva som finnes ombord, eller hensikten med flygingen.

Det skulle bli litt av et styr om f.eks alle land skulle holde styr på hva som var ombord i fly som gjennomflyr, tenk f.eks. på hvor mange fly som gjennomflyr land i sentraleuropa i løpet av en dag.

Back