• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CH-47 Chinook's

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Til de som måtte vite det...

NÅR forsvant HS' sine Chinooks fra flåten deres? Ser på et program på Discovery nå om dem, og kom plutselig til å tenke på det....

Noen som vet det??

:thumbup

De kom i 1983 og forsvant i 1995.LN-OMA,OMB og OMK var i bruk.Det var en maskin til som ikke ble tatt imot (LN-OMC).

Det var mye trøbbel med disse maskinene,noe nødlandinger "incidents".Luftdyktighetsbevisene til de norsk-opererte BV234'ene ble trukket tilbake for en 4-måneders periode i 1987.

Eneste episoden jeg husker med disse maskinene, var da en av dem var på besøk på Kvernberget i 1983 eller '84. Den parkerte foran hangaren til HS, og jeg tok opp kamera for å ta bilde. Da kom det løpende en viktigper som tydeligvis var med i reisefølget og ga meg møkkakjeft og klar beskjed om å legge bort kamera fortere enn svint.....

Var det noe hemmelig med de maskinene der, eller noe annet viktig?

(Sør'n så forb**** jeg ble på den fyr'n gitt...)

234ene tok 44pax. Columbia Helicopters eier dem i dag og bruker dem så vidt jeg vet stort sett til å frakte tømmer.

ga meg møkkakjeft og klar beskjed om å legge bort kamera fortere enn svint.....

Chinook.jpg

og han hørte du på ??? eller ikke .. :naughty:

Jeg var på tarmac ca. 10 meter fra helikopteret da det passet for han gærningen å bruse med fjæra. Utenfor gjerdet derimot....., passer det utmerket å neglisjere slike....., nåja, det holder vel med karakteristikker nå...:cool2

Hei,

Skipet jeg arbeider på har helidekk for Chinook (Ramform Explorer ble levert i 95).
Tror aldri det har vært noe større enn S-61 eller Super Puma ombord,
helidekket vårt er flere numre større enn det som er vanlig i Nordsjøen.
Fint å bruke som trimområde i fint vær...

Grunner til at Chinookene ikke passet offshore:
Trenger store helidekk - og plass er alltid mangelvare offshore.
Unngå å ha "alle eggene i en kurv" hvis det går veldig galt.
Gir bedre kontinuitet å bytte 20 personer av besetningen om gangen i stedet for 40+.

Sluttet britene med å bruke sine Chinooker offshore omtrent samtidig?

Eders
Knut Erik

Back