Cellonekt i kabinen

Det er alltids plass til en fiolin, men det endrer ikke det faktum at det går på bekostning av andre.

Det er alltids plass til en fiolin, men det endrer ikke det faktum at det går på bekostning av andre.

Det kan jeg være enig i, hvis det er slik at absolutt alle de andre ombord har den eksakt samme kofferten.
I virkeligheten er det mange med bager og sekker i andre fasonger/og uten, slik at det skal gå bra å legge kassen med feks noen bager. Derav bruker jeg mindre volum i hyllen enn jeg faktisk har rett på, og det går heller ikke på bekostning av noen.

Hadde det vært slik at volumet på kassen min hadde vært større enn tillatt volum, hadde jeg sagt meg enig med deg. Men slik er det altså ikke.

Føler samtidig at de som mener vi er noen egoistiske idioter ikke skjønner greia, og også fronter janteloven sterkt... Ja vi elsker...

Hvis du vil ha en fiolinkasse i bakhodet når vi lander, setter jeg den gjerne i setet på raden bak deg neste gang du er ute og flyr. No problem!

Nå tror jeg du skal et målbånd og se hvor mye 20cm ekstra i en av dimensjonene er. Så kan du tenke på det faktum at volumet faktisk er rett over halvparten av det som er tillatt. Kassen er egentlig bare 55% av tillatt volum! Det er masse plass i hyllene, jeg har ikke en gang brukt alt volumet jeg har rett på, det er bare det at lengden bedrar litt ;-)

Men jeg gidder ikke diskutere med folk som for det første kommer med usaklige argumenter, og som ikke forstår situasjonen vi er i. I setet er direkte farlig. I bagasjerom blir de ødelagt. I hattehyllen er det null problem.

Men nå er det faktisk en lengde, bredde og høyde som er fastsatt. Om man skal begynne å krangle på volumet (!) så vil denne debatten ingen ende ta, det er heller ikke tillatt med ski som håndbagasje (ski er jo kun noen få CM brede men de kan jo være godt over en meter lange). Håndbagasjen skal ikke være lengre enn 55cm, den skal ikke være bredere enn 40cm og den skal heller ikke være mere enn 23cm høy. Er den utenfor disse dimensjonene så er det per definisjon ikke håndbagasje, det spiller selvfølgelig ingen rolle om bagasjen er rektangulær, rund eller trekantet, men den skal ikke overstige de tillatte dimensjonene.

Du skriver at det er "masse plass i hyllene", da må jeg anta at du kanskje ikke har fløyet spesielt mye, iallfall hos oss er bagasjehyllene stortsett stappfulle, og det er nettopp derfor vi må være nøye med hva passasjerene våre får ta med seg ombord. Som jeg skrev i et svar til en annen kommentar lenger ned, synes jeg iallfall selv at vi viser skjønn og tilrettelegger så godt vi kan de (få) gangene vi ikke har fullt fly, men under normale omstendigheter med oppmot fullsatt fly er vi nødt til å vise hensyn til flertallet, og da er er jeg redd gitaren din ryker om du ikke har booket et sete til det. Om man ikke respekterer vilkårene for befordring eller har forståelse for dette (eller mener at andre selskaper håndterer dette annerledes) ja så får man heller fly med andre selskaper da.

PS! La meg legge til at jeg selv spiller gitar, jeg har blandt annet tre stk relativt dyre Fender gitarer. Jeg hadde aldri forventet noen form for "spesial behandling" om jeg skulle hatt med en av gitarene mine på tur, og jeg ville heller ikke spekulert i å møte opp ved gate og dra "gitaren-min-er-så-dyr-og-verdifull-at-jeg-må-ha-den-med-på-flyet"-kortet. Jeg hadde først kontaktet selskapet for å høre hvilke regler som gjelder også ville jeg (av hensyn til aldre passasjer) booket et eget sete til den, slik at den ikke hadde tatt opp hele bagasjehyllen.

Last edited:
En koffert skal legges med kortsiden inn. På den måten får man best utnyttelse av plassen. En fiolin må legges med langsidene inn, og da kan man ikke legge en koffert foran den. Dvs at en fiolin tar opp mer plass enn volumet skulle tilsi.
Det er også som du sier mange fasonger på bagasjen og man får det som regel til, men det tar tid og det skaper forsinkelser. Opp til 2*186 personer skal inn og ut av flyet på 25 minutter. Da har man egentlig ikke tid til å lete plass til bagasje i overfylte bagasjehyller..

Jeg fløy over 120 flyvninger ifjor.

Dette er en ikke-sak med British Airways, Lufthansa, Swiss, Austrian, Germanwings, SAS, Airberlin, Easyjet, Brussels Airlines, American Airlines.
Og jeg har hatt seks flyvninger med dere siste år, der dette ikke er noe problem fordi jeg har fylt opp med bager rundt.

Men fint det. Legg dere på nivå med ryanair!

Wizz air har forresten noe som heter large cabin bag som også gir oss rett til å ta med instrument.

Og ja, jeg flyr gjerne med andre selskaper hvis det er slik at dere ikke ser noe annet enn helt like kofferter med tanke på innhold. Skal passe på å si ifra til alle andre musikere...

(Jeg spiller fortsatt fiolin, ikke gitar. Størrelsen er ganske mye mindre...)

Men nå er det faktisk en lengde, bredde og høyde som er fastsatt. Om man skal begynne å krangle på volumet (!) så vil denne debatten ingen ende ta, det er heller ikke tillatt med ski som håndbagasje (ski er jo kun noen få CM brede men de kan jo være godt over en meter lange). Håndbagasjen skal ikke være lengre enn 55cm, den skal ikke være bredere enn 40cm og den skal heller ikke være 23cm høy. Er den utenfor disse dimensjonene så er det per definisjon ikke håndbagasje, det spiller selvfølgelig ingen rolle om bagasjen er rektangulær, rund eller trekantet, men den skal ikke overstige de tillatte dimensjonene.

Du skriver at det er "masse plass i hyllene", da må jeg anta at du kanskje ikke har fløyet spesielt mye, iallfall hos oss er bagasjehyllene stortsett stappfulle, og det er nettopp derfor vi må være nøye med hva passasjerene våre får ta med seg ombord. Som jeg skrev i et svar til en annen kommentar lenger ned, synes jeg iallfall selv at vi viser skjønn og tilrettelegger så godt vi kan de (få) gangene vi ikke har fullt fly, men under normale omstendigheter med oppmot fullsatt fly er vi nødt til å vise hensyn til flertallet, og da er er jeg redd gitaren din ryker om du ikke har booket et sete til det. Om man ikke respekterer vilkårene for befordring eller har forståelse for dette (eller mener at andre selskaper håndterer dette annerledes) ja så får man heller fly med andre selskaper da.

PS! La meg legge til at jeg selv spiller gitar, jeg har blandt annet tre stk relativt dyre Fender gitarer. Jeg hadde aldri forventet noen form for "spesial behandling" om jeg skulle hatt med en av gitarene mine på tur, og jeg ville heller ikke spekulert i å møte opp ved gate og dra "gitaren-min-er-så-dyr-og-verdifull-at-jeg-må-ha-den-med-på-flyet"-kortet.

Nå kjenner jeg ikke til hva en normalt dyr fiolin koster, men i dette tilfellet så snakker vi om en fiolin til nærmere 2 millioner kroner. Det tilsvarer ca 2x nye Volvo XC90 (dette for et lite strengeinstrument som uten problemer og uten nevneverdige utfordringer mht får plass i hattehyllen - i motsetning til en XC90).

Vis meg den Fender, Gibson, Rickenbacker, Gretsch, o.l. som koster noe særlig mer enn 25.000... ;) (ja, det finnes, men en normalt dyr Fender koster rundt 20.000).

Jeg hadde først kontaktet selskapet for å høre hvilke regler som gjelder også ville jeg (av hensyn til aldre passasjer) booket et eget sete til den, slik at den ikke hadde tatt opp hele bagasjehyllen.

Et sete til en fiolinkasse? Har dere spesialstropper som kan sikre en slik på en forsvarlig måte? Jeg tror ikke det. ;)

Så kan man jo legge til at DY har beklaget seg og skal se på retningslinjene. De har mao kanskje innsett at det ikke er hensiktsmessig å nekte slike instrumenter inn i kabinen.

Det er hyggelig at du synes det er en ikkesak når du flyr med "mitt" selskap, men det er fortsatt i strid med våre regler. Jeg går utifra at du ikke har med annen håndbagasje og gir beskjed når du booker at du ønsker å ha med en fiolin?

Det er hyggelig at du synes det er en ikkesak når du flyr med "mitt" selskap, men det er fortsatt i strid med våre regler. Jeg går utifra at du ikke har med annen håndbagasje og gir beskjed når du booker at du ønsker å ha med en fiolin?

Vel har aldri hatt noen kommentar fra dere, og selvfølgelig reiser jeg med checked bag. Sikkert fordi de fleste i austrian kjenner sitt egets lands historie, kultur og ikke minst hva mange turister kommer for å se i Østerrike.... En viss komponist fra salzburg spilte jo også fiolin.. Forøvrig interessant at EW har denne på plass https://www.eurowings.com/en/inform...instruments-in-the-cabin-as-hand-luggage.html

Last edited:
Vel har aldri hatt noen kommentar fra dere, og selvfølgelig reiser jeg med checked bag. Er ikke idiot. Forøvrig interessant at EW har denne på plass https://www.eurowings.com/en/inform...instruments-in-the-cabin-as-hand-luggage.html

Eurowings er foreløpig noe helt annet. Våre regler ser som sagt anderledes ut foreløpig. Det er ihvertfall noen som gir beskjed ved booking eller innsjekk hvis mulig. Det hender vi får informasjon om at en passasjer har med seg f.eks en fiolin i kabin. Hvis jeg hadde med et så verdifullt instrument som jeg er så avhengig av, ville jeg gjort det.

Det skal sies at med alt folk finner på å slepe med seg inn i kabinen, særlig etter at billetter med innsjekket bagasje ble dyrere, er ikke en fiolinkasse videre forstyrrende. Der har man vesentlig større problemer med andre passasjerer....

Men nå er det faktisk en lengde, bredde og høyde som er fastsatt. Om man skal begynne å krangle på volumet (!) så vil denne debatten ingen ende ta, det er heller ikke tillatt med ski som håndbagasje (ski er jo kun noen få CM brede men de kan jo være godt over en meter lange). Håndbagasjen skal ikke være lengre enn 55cm, den skal ikke være bredere enn 40cm og den skal heller ikke være mere enn 23cm høy. Er den utenfor disse dimensjonene så er det per definisjon ikke håndbagasje, det spiller selvfølgelig ingen rolle om bagasjen er rektangulær, rund eller trekantet, men den skal ikke overstige de tillatte dimensjonene.

Er det ikke en fordel aa ha forskjellig stoerrelse paa haandbagasjen, lengre tynne gjenstander som fiolinkasser passer jo svaert godt inn i det puslespillet det er aa faa plass tll all haandbagasjen, moeter alle opp med godkjente maal 55x40x23CM saa blir det jo ikke plass til allt - det jo mange av bagasje hyllene som er fyllt foer den foerste passasjeren stiger ombord - har havnet endel paa rad 28 (det er der vi med full fleks paa DY faar sete naar vi ombestlller samme dag) og der er det alltid fullt - selv om ingen har satt seg ennaa.

Eurowings er foreløpig noe helt annet. Våre regler ser som sagt anderledes ut foreløpig. Det er ihvertfall noen som gir beskjed ved booking eller innsjekk hvis mulig. Det hender vi får informasjon om at en passasjer har med seg f.eks en fiolin i kabin. Hvis jeg hadde med et så verdifullt instrument som jeg er så avhengig av, ville jeg gjort det.

Blir ikke mye boardingmusikk hos dere i fremtiden om vi ikke får lov til å fly da :D

Som sagt: Det fins selvsagt gitarer som koster mer enn 20.000. Den dyreste gitaren jeg har lest om er en av Jimi Hendrix sine Stratocastere (den gikk vel for noe over 2 millioner dollar på auksjon). For fioliner så snakker vi etter sigende om auksjonspriser på opp mot 20 millioner USD for enkelte helt eksepsjonelle eksemplarer. Disse er selvsagt noe eldre enn Jimi Hendrix sin Strat...;)

Men dette er nå likevel litt på siden av trådens tema.:)

Hva når eieren setter instrumentet i setet A og seg selv i C eller instrumentet i sete F og selv setter seg i sete D.
Synd på den som må sitte på B eller E.

Har faktisk sett det tilfellet hvor folk tar seg til rette for å få hele treseteren, det ble selvfølgelig ikke godkjent.
Eieren av instrumentet nektet å flytte seg fordi han hadde de setene, han ble forbanna og flyttet seg til slutt til midtsete etter mye krangling.

En skikkelig arrogant og frekk jævel som trodde han eide flyet, jeg ble skikkelig provosert men holdt kjeft da det ikke plaget meg.

PS" Det var ikke med Norwegian"

Etter å ha reist sammen med Katzenjammer med WF fra Førde til Oslo blir dette litt patetisk... , man snakker om band in Cabin :)

Etter å ha reist sammen med Katzenjammer med WF fra Førde til Oslo blir dette litt patetisk... , man snakker om band in Cabin :)

Har tenkt på akkurat skranglekattene, de har jo jammen med seg ting som ikke bare tar litt plass.. Hvor mye hadde de med i kabinen??

Uansett antar jeg at managementet har ordnet dette, slik at de ikke tar for mye av andres plass!

I dag var det fullt av gitarer og store blåsere og alt mulig rart på DY fra OSL-LGW. Resten av plassen hadde crewet tatt (grovt satt på spissen så klart) ;)

Så null stress med instrumenter i dag.

Men det er vel slik at det kommer litt an på crew og hvor busy det er. Man kan ikke forvente at crew skal gå ut over reglene bare for at "dinn bag er så sykt mye verd". Men det kan virke som om de gjør det når det er mulig og du har et visst smil om munnen.

Tar-daaaa

Back