Det er alltids plass til en fiolin, men det endrer ikke det faktum at det går på bekostning av andre.
Hvis du vil ha en fiolinkasse i bakhodet når vi lander, setter jeg den gjerne i setet på raden bak deg neste gang du er ute og flyr. No problem!
Nå tror jeg du skal et målbånd og se hvor mye 20cm ekstra i en av dimensjonene er. Så kan du tenke på det faktum at volumet faktisk er rett over halvparten av det som er tillatt. Kassen er egentlig bare 55% av tillatt volum! Det er masse plass i hyllene, jeg har ikke en gang brukt alt volumet jeg har rett på, det er bare det at lengden bedrar litt ;-)
Men jeg gidder ikke diskutere med folk som for det første kommer med usaklige argumenter, og som ikke forstår situasjonen vi er i. I setet er direkte farlig. I bagasjerom blir de ødelagt. I hattehyllen er det null problem.
Men nå er det faktisk en lengde, bredde og høyde som er fastsatt. Om man skal begynne å krangle på volumet (!) så vil denne debatten ingen ende ta, det er heller ikke tillatt med ski som håndbagasje (ski er jo kun noen få CM brede men de kan jo være godt over en meter lange). Håndbagasjen skal ikke være lengre enn 55cm, den skal ikke være bredere enn 40cm og den skal heller ikke være 23cm høy. Er den utenfor disse dimensjonene så er det per definisjon ikke håndbagasje, det spiller selvfølgelig ingen rolle om bagasjen er rektangulær, rund eller trekantet, men den skal ikke overstige de tillatte dimensjonene.
Du skriver at det er "masse plass i hyllene", da må jeg anta at du kanskje ikke har fløyet spesielt mye, iallfall hos oss er bagasjehyllene stortsett stappfulle, og det er nettopp derfor vi må være nøye med hva passasjerene våre får ta med seg ombord. Som jeg skrev i et svar til en annen kommentar lenger ned, synes jeg iallfall selv at vi viser skjønn og tilrettelegger så godt vi kan de (få) gangene vi ikke har fullt fly, men under normale omstendigheter med oppmot fullsatt fly er vi nødt til å vise hensyn til flertallet, og da er er jeg redd gitaren din ryker om du ikke har booket et sete til det. Om man ikke respekterer vilkårene for befordring eller har forståelse for dette (eller mener at andre selskaper håndterer dette annerledes) ja så får man heller fly med andre selskaper da.
PS! La meg legge til at jeg selv spiller gitar, jeg har blandt annet tre stk relativt dyre Fender gitarer. Jeg hadde aldri forventet noen form for "spesial behandling" om jeg skulle hatt med en av gitarene mine på tur, og jeg ville heller ikke spekulert i å møte opp ved gate og dra "gitaren-min-er-så-dyr-og-verdifull-at-jeg-må-ha-den-med-på-flyet"-kortet.
Jeg hadde først kontaktet selskapet for å høre hvilke regler som gjelder også ville jeg (av hensyn til aldre passasjer) booket et eget sete til den, slik at den ikke hadde tatt opp hele bagasjehyllen.
Vis meg den Fender, Gibson, Rickenbacker, Gretsch, o.l. som koster noe særlig mer enn 25.000...(ja, det finnes, men en normalt dyr Fender koster rundt 20.000).
Det er hyggelig at du synes det er en ikkesak når du flyr med "mitt" selskap, men det er fortsatt i strid med våre regler. Jeg går utifra at du ikke har med annen håndbagasje og gir beskjed når du booker at du ønsker å ha med en fiolin?
Vel har aldri hatt noen kommentar fra dere, og selvfølgelig reiser jeg med checked bag. Er ikke idiot. Forøvrig interessant at EW har denne på plass https://www.eurowings.com/en/inform...instruments-in-the-cabin-as-hand-luggage.html
Denne fra 1962 koster i underkant av 400.000 NOK
http://www.normansrareguitars.com/fender-1962-stratocaster-slab-board-sunburst.html
Men nå er det faktisk en lengde, bredde og høyde som er fastsatt. Om man skal begynne å krangle på volumet (!) så vil denne debatten ingen ende ta, det er heller ikke tillatt med ski som håndbagasje (ski er jo kun noen få CM brede men de kan jo være godt over en meter lange). Håndbagasjen skal ikke være lengre enn 55cm, den skal ikke være bredere enn 40cm og den skal heller ikke være mere enn 23cm høy. Er den utenfor disse dimensjonene så er det per definisjon ikke håndbagasje, det spiller selvfølgelig ingen rolle om bagasjen er rektangulær, rund eller trekantet, men den skal ikke overstige de tillatte dimensjonene.
Eurowings er foreløpig noe helt annet. Våre regler ser som sagt anderledes ut foreløpig. Det er ihvertfall noen som gir beskjed ved booking eller innsjekk hvis mulig. Det hender vi får informasjon om at en passasjer har med seg f.eks en fiolin i kabin. Hvis jeg hadde med et så verdifullt instrument som jeg er så avhengig av, ville jeg gjort det.
Blir ikke mye boardingmusikk hos dere i fremtiden om vi ikke får lov til å fly da![]()
Denne fra 1962 koster i underkant av 400.000 NOK
http://www.normansrareguitars.com/fender-1962-stratocaster-slab-board-sunburst.html
Etter å ha reist sammen med Katzenjammer med WF fra Førde til Oslo blir dette litt patetisk... , man snakker om band in Cabin![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.