Business As Usual

Skildring av min jomfrutur med CRJ-900 kommer litt etterpå.

CRJ900 - mit favoritfly på kort og mellemdistance !!!
Jeg elsker bare det fly. Har efterhånden fløjet med det 40 gange. Trods det mangler jeg stadigvæk to i "samlingen" af SAS crj900 fly: OY-KFA og OY-KFE.
Hvis du skriver bare det mindste negativt om det fly , bliver der kæmpe ballade her på FlyPrat..;) ha..ha...

Hvor mye har denne herligheten kostet? Selger Malev rimelig c-klasse one way, eller er det option-town du har brukt? Grattis med Senator!

Hvor mye har denne herligheten kostet? Selger Malev rimelig c-klasse one way, eller er det option-town du har brukt? Grattis med Senator!

Malev-billetten kostet ca. 2600 hos Widerøe. I tillegg kostet LH-billetten ca. 1500, og BA-billettene litt over 6K.

Om det er dyrt eller billig får være opp til hver enkelt å avgjøre, men personlig hadde jeg nok aldri booket alt hvis jeg syntes det var dyrt. Alt untatt BA-billettene ble jo også booket litt senere, så det er liksom spredd litt utover et par lønninger ;)

Men at BA satte ned prisen på de laveste businessbillettene sine med en tusenlapp en måneds tid senere, var selvsagt litt irriterende...

CRJ900 - mit favoritfly på kort og mellemdistance !!!
Jeg elsker bare det fly. Har efterhånden fløjet med det 40 gange. Trods det mangler jeg stadigvæk to i "samlingen" af SAS crj900 fly: OY-KFA og OY-KFE.
Hvis du skriver bare det mindste negativt om det fly , bliver der kæmpe ballade her på FlyPrat..;) ha..ha...

Hehe ;) Da må jeg nok skuffe deg litt ;)

Dagen begynte på morgenen i WAW, med litt buffetfrokost, før jeg hentet kofferten og fikk sjekket ut, og spaserte de få meterne over til terminalen.

IMG_0375.jpg

En automat gav meg to BP, og en dame bak en køfri skranke tok i mot kofferten, og fikk tag'et den helt til TXL. I security var det også lite kø, og jeg kom meg gjennom relativt kjapt, uten at det pep. Var dog litt uvant å se sikkerhetskontrollansatte med grønne militærbukser.

Var innom en kiosk og kjøpte en cola og en flaske vann, og satte meg ved gaten og blomstret. Ble lei av det, så jeg gikk en liten runde, før jeg gikk tilbake og blomstret mer. Etterhvert ble det også tid for boarding - ca. et kvarter etter skjema. Det fikk jeg forresten vite på tekstmelding fra Tripit lenge før det stod på noen skjerm. Dagens reklame ;)

IMG_0376.jpg

IMG_0378.jpg

IMG_0379-1.jpg

Vi ble geleidet inn i en buss, og ble kjørt bort til en ventende CRJ-900 fra Eurowings. Kom meg ombord, og fant setet mitt, 24A - heeeelt bakerst, med et håp om at så mange andre kanskje ikke satte seg så langt bak, og nda helst ikke ved siden av meg. Det gjorde det heller ikke, og godt var det.

IMG_0382.jpg

IMG_0384.jpg

Armlenet kunne jeg bare glemme å få ned, og den lille maten jeg fikk utdelt, var det mest praktisk å spise fra nabobordet. Greit, så er nok jeg litt større enn andre, men da kan jeg hvertfal konkludere at CRJ-900 ikke er noe fly for meg - med mindre nabosetet er ledig ;)

Vi kom oss opp, og en Helga kom gjennom flyet med en eske som hun delte ut små bokser fra. Det var visst en müsli-blanding, og en flaske med noe hvitt på. Fant ikke ordet "milch" der, så da var det ikke det. Jeg tok sjansen, åpnet flasken, og helte innholdet utover müslien. Modig gjort med tanke på at jeg ikke "liker" melk, og er enda mer skeptisk til ting som "ser ut som" melk ^_^

IMG_0385.jpg

Anyway, så smakte det ikke så galt, og etterhvert kom Helga med drikke også, så da ble det å kose seg med den. Vi havnet så etterhvert på DUS, landet, taxet, og vi fikk kjøre buss inn til terminalen.

Vel inne på DUS sin terminal A, var det å kikke seg litt rundt, og se om man kunne finne ut hvor flyet videre skulle gå fra. Tror jeg gikk terminalen fram og tilbake et par ganger, før jeg fant noen små skjermer et sted. Kunne bekrefte at A82 som stod på boardingkortet fortsatt stemte, og fant denne - ned en trapp, og oppdelt i fire (82 A, B, C og D). Mao. nok en bussgate. Satt der og blomstret enda mer, før de slapp oss ombord i en buss, som kjørte oss til flyet.

IMG_0387.jpg

IMG_0389.jpg

Vel ombord, var det TO Helgaer (i motsetning til en Helga og en Fritz på den forrige). Nok en gang satt jeg bakerst, denne gangen på 24F. Her lærte jeg forresten forskjellen på de to flyene jeg fløy i dag: Dette flyet hadde ikke vindu på høyresiden på rad 24, mens det forrige hadde. Jaja, man overlever vel en flight uten vindu?

IMG_0390.jpg

Dette flyet var fullere enn det forrige, og mange flere kom lenger bak, inkludert han som skulle sitte ved siden av meg. Jeg tror han skjønte på forhånd at dette kunne bli trangt, men han satte seg ned. Trangt ble det også.. Det var dog flere ledige seter lenger fram, som han hadde kunnet flytte seg til, så jeg klarte ikke helt å synes synd på han.

Nuvel, vi kom oss opp, fikk en sjokolade, takket nei til drikke, og ned igjen på TXL. Bagasjen kom også relativt kjapt.

IMG_0391.jpg

Etter å ha fått tak i kofferten, fikk jeg tak i noen Euro, og fant en buss. Deretter - i et forsøk på å kjøpe billett - tror jeg at jeg klarte å ødelegge en billettautomat. Lite skjedde på kortterminalen, og på selve billettautomaten, gikk den "tilbake til start". Med litt makt, fikk jeg ut kortet, og da stod det noe på kortterminalen som jeg tror kunne bety "i ustand" eller noe.

Jeg fikk uansett fisket fram noen Euro-mynter, og forsøkte på nytt, og nå hadde jeg billett. Boardet bussen, og etter litt sightseeing, kom vi fram til Zoologisk hage. Derfra fant jeg kjapt hotellet - Hampton by Hilton, som lå like i nærheten. Fikk sjekket inn hos en hyggelig dame, og fikk tom. med et lite velkomstbrev, i en konvolutt merket "Mr. Foss".Stilig :)

Det ble slappet av noen timer på hotellet - mest pga. at det regnet - før jeg gikk ut for å fange meg noe middag. Etter litt sightseeeing til fots, klarte jeg å finne et sted kalt "Hard Rock Cafe". Der var midlertidkøen så lang, at jeg stod over - og var egentlig like glad for det, fant jeg ut etterhvert. Etter å ha trasket litt videre, kom jeg fram til et sted hvor det lå en to-tre tilsynelatende italienske reatauranter ved siden av hverandre, og tenkte at dette så bra ut. Her fant jeg ut at jeg tydeligvis ikke var helt inne i en-eller-annen berlinsk form for restaurantskikk. Når jeg går på restaurant, pleier jeg som regel å stå i inngangen og se sulten ut, og så kommer det noen bort og spør om jeg vil ha et bord. Til tross for et par ganger med øyekontakt fungerte det tydeligvis ikke sånn her. På et av stedene fikk jeg til slutt kontakt med en kelner, spurte om bord til en, og selvsagt hadde han da det. Det var bare å sette seg. Flott.

Fikk kjapt en meny, dog på tysk, men da "min" kelner skjønte at jeg ikke var tysk, ble den kjapt byttet ut med en en på engelsk. Fikk bestilt en cola, og etterhvert noe paste med noe kjøtt og sopp, og visstnok en cognac-saus eller hva det var. Skikkelig godt, var det.

IMG_0392.jpg

Til tross for det, var servicen ikke den beste jeg har vært borti. Da glasset var tomt, tok det tid før jeg fikk tilbud om mer. Jeg er her vant til at de ser glasset, og så spør de gjerne om man vil ha mer. Her måtte kelneren "hukes tak i" for å få noe mer å drikke. Det samme når man skulle betale. Vet ikke om det er "restaurantkulturen" i Berlin jeg sliter litt med å forstå, eller om jeg fikk en dårlig kelner ^_^

Stakk etterhvert tilbake på hotellet, og gjorde et par mislykkede forsøk på og få oppdatert denne TR'en. Nettet her er gratis, men til dels veldig ustabilt, så til slutt gav jeg opp, og la meg.

Nå venter straks litt frokost, før det blir å finne en buss tilbake til TXL, og to nye "busser" hjem til OSL.

Last edited:
IMG_0393.jpg

IMG_0394.jpg

Frokosten var god, og jeg fikk sjekket ut. Hadde egentlig planer om å gå tilbake til Zoo, og ta buss X9 som jeg kom dit med i går, men ble anbefalt å gå til venstre og ned til Ku'damm, og ta 109. Det ble plutselig mye kortere og gå, og ellers like enkelt.

Fremme ved TXl, var det god tid til avgang - så gos tid at de ikke ville ha kofferten min, da det var enda en flight som skulle gå før min. Jeg kunne i det minste få boardingkort, og fikk det sammen med vegbeskrivelse til loungen, som ligger landside, med beskjed om å komme tilbake 40 minutterflr avgang. Her går det nå i potetgull, cola og internett, og det er ca. to timer til avgang. Riktig så trivelig liten lounge, og jeg er litt glad for at jeg fikk testet den, før den stenger sammen med hele flyplassen neste år.

Last edited:
Nå kom loungedamen bort og lurte på om jeg skulle være med 11:05-avgangen. Godt at de passer på :)

Nei, colaglasset er tomt. Må hente mer.

Elefanten la merke til at du takket nei til drikke på flyet til TXL... Det er et valg han aldri ville gjort. Ellers ser det ut som en skikkelig kul tur da. Gennialt opplegg.

Fremme ved TXl, var det god tid til avgang - så gos tid at de ikke ville ha kofferten min, da det var enda en flight som skulle gå før min. Jeg kunne i det minste få boardingkort, og fikk det sammen med vegbeskrivelse til loungen, som ligger landside, med beskjed om å komme tilbake 40 minutterflr avgang.
Dette er en av grunnene til at dette er en av de flyplassene jeg liker minst i Europa.
Alt er så upraktisk og lite publikumsvennlig.

Elefanten la merke til at du takket nei til drikke på flyet til TXL... Det er et valg han aldri ville gjort.

Nei, det kan hende. Det var trangt og fælt, og jeg orket ikke å måtte sitte å holde i et glass i tillegg. Elefanten har den fordelen at han er litt mindre enn meg.

Dette er en av grunnene til at dette er en av de flyplassene jeg liker minst i Europa.
Alt er så upraktisk og lite publikumsvennlig.

Faktisk, så likte jeg flyplassen. Med loungen lanside, var det ikke noe problem å vente der, spesielt når man ikke hadde voldsomme mengder baggasje. Selvsagt en liten ulempe at man tydeligvis ikke kan bli kvitt bagasjen om forrige flight ikke har gått enda, men det er vel et problem bare om man møter opp ekstremt tidlig og/eller har mye bagasje. Jeg hadde ikke så mye bagasje - strengt tatt hadde kofferten gått i hattehylla (den har gjort det før), men jeg gidder ikke å drasse med meg den gjennom security samt med meg hele tiden med mindre jeg f.eks. har det veldig travelt med å komme meg av i andre enden.

Loungen var trivelig, og jeg satt og koste meg med cola og potetgull mens jeg surfet litt på nettet. Etterhvert var det ca. en time til avgang, så jeg tuslet tilbake til innsjekk. Damen kjente meg fort igjen, og virket nesten glad for å se meg: "It's you again", utbrøt hun, mens hun smilte. Hun fikk så tag'et kofferten min helt til Oslo, og jeg fant security.

IMG_0395.jpg

Likte løsningen her. En sikkerhetskontroll betjente kun et par gater, som betød at det sjeldent var mange som skulle gjennom - stort sett kun de som skulle være med samme flight. I tillegg lå passkontrollen på samme sted.

IMG_0396.jpg

IMG_0397.jpg

Vel gjennom security, var det bare å sette seg og vente, og etterhvert begynte de boarding. Jeg kom meg om bord, og fant setet mitt, 3F.

Flighten foregikk som de fleste BA-flighter. Relativt lett servering på disse kortere flightene, kun en salat, som forøvrig var god. Det gikk også med et par bokser cola til herren i 3F.

IMG_0399.jpg

Landet etterhvert på LHR, og fikk connectet og kommet seg gjennom security og til loungen. Valgte først den nordre, siden trafikken gikk mot øst, og da kan man se flyene lande fra den loungen. Synes det er mer spennend å se de "plutselig" dukke opp, enn å se den stå og vente på å line opp i flere minutter. Valgte dog først å få meg noe å spise, så jeg satte meg ved et av "spisebordene", og forsynte meg et par ganger av salatbaren, før jeg gikk for å finne en plass med stikkontakt. Det forsøket ble mislykket, så jeg gikk istedenfor til den andre loungen, i sørenden av terminalen, og der fant jeg faktisk en plass med stikkontakter. I tillegg virket den :).

IMG_0400.jpg

IMG_0401.jpg

IMG_0402.jpg

Satt så der littegrann, før det nærmet seg tid for boarding, og jeg fant gate A8. Her fikk jeg bekreftet det som jeg leste på Flyertalk for en tid tilbake: Da har faktisk begynt med Priority Boardaing for CE/Gold/Silver :). Det var satt opp slike bånd som man måtte gå gjennom for å komme til der de scannet BP, og her var det ett sikk-sakk bånd for de i ET/uten status, og et litt rettere, helt til venstre, for oss som satt foran, og/eller hadde shiny kort. Første gangen jeg hart opplevd dette på short-haul :)

Vel om bord ble man ønsket velkommen, og fant setet sitt. Det var purseren som alene tok seg av oss 10 i CE, og ikke en eneste tralle var ute. Her ble drikke- og matbestillinger tatt en og en, og hentet fra galley. Stilig med litt ekstra service, selv om man merker at det tar litt lengre tid når man sitter nesten bakerst.

Bar-runde først: Ble cola, siden jeg hadde bilen stående på OSL. Her fikk jeg både et fullt glass, og en extra boks - i tillegg til rørepinne i glasset. Det har jeg heller aldri fått før :)

IMG_0404.jpg

Maten var enten noe kylling, eller noe jeg tror var noe fisk. Det virket som om de fleste valgte kyllingen, og jeg "fryktet" et øyeblikk at den skulle gå tom, men neida. Jeg fikk også muligheten til å velge, og valgte kylling. Fortsatte med cola - dessverre uten rørepinne herfra :(.

IMG_0405.jpg

Maten var god, og colaen likeså. Vi kom oss etterhvert forbi Oslo på vår høyre side, og gjorde en liten sightseeng over større deler av Østlandet, for vi kom vestfra over Hurdalsjøen, og inn over Mjøsa litt nord for Minnesund, og svingte til høyre mot 19L, som gav kortest taxeveg til gaten.

IMG_0408.jpg

For første gang har jeg også nå fått parkere på kombigate når jeg kommer fra utenfor Shcengen. Learjet stod og lusket utenfor døra, så jeg ble stående og prate litt med han, mens jeg samtidig havnet lenger og lenger bak i passkøen. Allikevel, var den eneste køen for EU/EØS-pass ganske kort da jeg kom meg opp dit, og jeg var allikevel kjapt igjennom.

Innom Tax-free for den obligatoriske posen M&M, en deo og litt tyggis, og da jeg kom til bagasjebåndet, kom kofferten forbi, og jeg fikk plukket den med meg, og kommet meg gjennom tollen, og ned til bilen, og turen var offisielt over.

Håper det var en fornøyelig lesing.

Jo, og forresten: Glemte nesten dette bildet ;)

IMG_0406.jpg

Last edited:
Ikke for å være negativ eller noe - men jeg orker bare ikke lese meg gjennom Loungegreier og gjetting på flyplasser (sorry :72:) - hvor reiste du egentlig? Jeg prøvde å lese noen kortere innlegg og bilder og slikt no, men jeg fant kun ut noe om England og Tyskland. Ish.

Ikke for å være negativ eller noe - men jeg orker bare ikke lese meg gjennom Loungegreier og gjetting på flyplasser (sorry :72:)

Alt i orden. Can't please everyone ;)

- hvor reiste du egentlig? Jeg prøvde å lese noen kortere innlegg og bilder og slikt no, men jeg fant kun ut noe om England og Tyskland. Ish.

OSL-LHR i Business - British Airways
LGW-AMS i Busness - British Airways

Overnattet på CitizenM rett utenfor terminalen på AMS

AMS-BUD i Business med Malev.
BUD-WAW i Business med Malev

Overnattet på Courtyard by Mariott like utenfor terminalen ved WAW

WAW-DUS i Lufthansa Economy
DUS-TXL i Lufthansa Economy

Overnattet på Hampton by Hilton i Berlin, og spiste for en gangs skyld ikke på Hard Rock Cafe :wow:

TXL-LHR i Business med British Airways
LHR-OSL i Business med British Airways.

Jeg liker å skrive TR'er, og liker positive tilbakemeldinger på måten jeg skriver på, og har kanskje min "egen" måte å gjøre det på. Skriver alltid live, underveis, og om jeg kan få folk til å lure litt på hvor jeg skal, synes jeg det er morsomt, spesielt hvis det er en litt komplisert reirerute sånn som nå.

Hva slags TR'er er det folk egentlig ønsker? Skjønner at jeg ikke kan tilfredstille alles behov, men ko gjerne med litt feedback. Får stort sett positive tilbakemeldinger, men tror dette er den første "negative" jeg har fått. Er det noen som evt. mener jeg kunne gjort noe bedre?`

(Og no personal offence til Polaris. Tar det ikke negativt, men heller som kontruktiv kritikk).

Du skriver rapport på din måte Martin og jeg digger det. Andre skriver på andre måter. Folk er forskjellige. Polaris og alle oss andre skal bare være glad for at det er folk som gidder og skildre sine reiser for oss.

Du må ikke ta det personlig. Jeg er litt sær vettu - må ha alt i oversiktlig "chart and figure form" :love :lol: Grunnen til at jeg spurte om det var jo fordi jeg faktisk lurte, hadde jeg gitt fullstendig faen hadde jeg jo ikke spurt ;)

Takk, Malev sounds fancy :)

Du må ikke ta det personlig. Jeg er litt sær vettu - må ha alt i oversiktlig "chart and figure form" :love :lol: Grunnen til at jeg spurte om det var jo fordi jeg faktisk lurte, hadde jeg gitt fullstendig faen hadde jeg jo ikke spurt ;)

Takk, Malev sounds fancy :)

Neida, tar ikke noe personlig, men når jeg hører at folk ikke orker å lese, begynner jeg jo å lure om jeg kanskje skriver for "vanskelig". Jeg har jo for vane å enten ikke si en dritt, og la folk gjette, eller så skriver jeg en lang avhandling om selve bookingen, og detaljert routing. Anyway, vi får se hvordan neste TR blir. T-66 til avreise.

Har forresten fått lagt inn bilder i innleggene over. En ny måte å gjøre det på for meg, som vanligvis legger alle bilder i slutten. Håper folk "gidder" å bla gjennom hele en gang til for å se på bilder ;)

Jeg må innrømme at jeg klødde meg litt i huet når du skrev i "kode" :P Allikevel en artig og ikke så vanlig måte å skrive TR på. Takk for turen!

Leste litt kjapt på skjermen her - "all luggage lost" :D

IMG_0311.jpg

Takk for rapporten og bildene!

Kongerapport Martin. Det er kult med så mange forskjellige rapporter som er her inne.

Back