Så var det på tide å dra på tur igjen. Tittelen gjenspeiler seg på klassen det skal reises i på de aller fleste flightene på denne turen. Låttittelen er hentet fra Eagles' siste album, og viste seg jo passende, siden jeg skal på konsert med dem når jeg kommer hjem igjen 
Det begynte noen uker etter julebordet i Seattle. Listen over upcoming flights var fryktelig tom, og jeg følte ansvar for å gjøre noe med det. I tillegg "trengte" jeg noen flighter for å fornye sølvet hos BA. Etter et "gratisår" (takket være at BA fornyet det som en slags "kompensasjon" for kabinstreikene i fjor), følte jeg at jeg skyldte de såpass at jeg måtte fornye det igjen - eller så var det bare at jeg ikke ville miste det. Men hva skal jeg med sølv når jeg flyr businss allikevel? Tjene mer miles
. Fordelene man har på bakken med sølvkort, er omtrent de samme som når man flyr business. Eneste forskjellen er vel at med sølvkortet kan man ta med seg en gjest i loungen og fast-track. 1. oktober i fjor, gjorde BAEC noen endringer, og økte bonusen for sølv og gull fra henholdsvis 25 og 50%, til 100% for begge, så sånt sett følte jeg det faktisk verdt noe å ha status.
150 TP var det jeg manglet, og siden en flight i Club Europe (CE) gir 40 poeng, måtte jeg finne meg i å få 10 poeng for mye - evt. havne 10 TP nærmere et evt. gullkort
Planen ble derfor å fly fra OSL via LON til et sted i Europa. Fant også ut at jeg ville fly open-jaw, og ta tog mellom stedene, så da ble det sånn - foreløpig
.
Jeg fant en by jeg ville besøke - la oss kalle den by B. Booket så en open-jaw fra OSL via London til - la oss si by A, med retur fra by B via LHR og hjem. Togbilletter fra by A til by B skulle jeg booke når det ble mulig, ca. tre måneder før avreise.
Jeg var selvsagt utålmodig når det gjaldt å vente på togbilletter, og etter å ha sjekket flypriser hver dag i noen uker, fant jeg plutselig en business-billett fra by A, via huben til selskapet, til by B for like over 3000 kroner. Det måtte jeg jo bare prøve. De billetten inkluderte også en ny flytype, nemlig ATR-42!.
Ikke så lenge etterpå, oppdaget jeg at på den ene av de to strekningene (som jeg egentlig skulle fly med A319), var det mulig å fly Fokker-70! Hurra! En kjapp mail til Widerøe for ombooking, etterfulgt av en ny mail da noe så rart ut, som ble kjapt ordnet opp
Det eneste "problemet", var at de selskapene jeg skulle fly, var i "feil" allianse. Mest for moro skyld, satt jeg og sjekket priser med et annet selskap, fra by A via huben sin, til byer de fløy til - og jaggu fant jeg ikke en businessbillett til under 3000 kroner. Den gamle billetten ble kansellert (etterhvert fikk jeg også igjen pengene), og ny ble kjøpt. Nå hadde jeg altså en ny billett fra by A, via huben til selskapet jeg skal fly med, til - la oss kalle denne for by C. Her fikk jeg også med Q400 som jeg "mistet" da jeg skulle komme meg fra SEA til LAX i vinter
Nå var selvsagt "problemet" at jeg hadde kommet meg til feil sted. Jeg var i by C, men hadde returbillett med BA fra by B. Ergo måtte lørdagen brukes på å komme meg til by B, sånn at jeg rakk flighten på søndagen. Det burde vel være piece of cake å komme seg mellom de to byene? Hadde forsåvidt ingen krav til allianse her, det gikk kun på å komme seg dit til en grei pris, ikke for tidlig avgang fra by C, og ikke for sen ankomst til by B. Skavvisse.. EN direkteflight, og den hadde avgang før både jeg og fuglene har begynt å fise. Ok, men det finnes vel noen via-via-alternativer? Jeg fant ETT alternativ som oppfylte kravene mine ganske greit, til ca. 1500 NOK, fra by C via en by vi kan kalle by D, til by B. Avreise i 9-tiden, og ankomst i 14-tiden. Enda en ny flytype her: CRJ-900. Dog viste det seg at dette alternativet var lurere enn det var, men det kommer jeg tilbake til senere
*Nynner på Vazelina Bilopphøggers' "Gå for gull"*
Disse to flightene er forresten de eneste to i Y.
Avreise blir i morgen, på BA763, med avreise Maura drøye to timer før avgang. Usikker på om det blir buss eller bil. Tipper jeg finner ut av det i morgen. Innsjekk er foretatt, så nå gjenstår det bare å pakke litt.

Det begynte noen uker etter julebordet i Seattle. Listen over upcoming flights var fryktelig tom, og jeg følte ansvar for å gjøre noe med det. I tillegg "trengte" jeg noen flighter for å fornye sølvet hos BA. Etter et "gratisår" (takket være at BA fornyet det som en slags "kompensasjon" for kabinstreikene i fjor), følte jeg at jeg skyldte de såpass at jeg måtte fornye det igjen - eller så var det bare at jeg ikke ville miste det. Men hva skal jeg med sølv når jeg flyr businss allikevel? Tjene mer miles

150 TP var det jeg manglet, og siden en flight i Club Europe (CE) gir 40 poeng, måtte jeg finne meg i å få 10 poeng for mye - evt. havne 10 TP nærmere et evt. gullkort


Jeg fant en by jeg ville besøke - la oss kalle den by B. Booket så en open-jaw fra OSL via London til - la oss si by A, med retur fra by B via LHR og hjem. Togbilletter fra by A til by B skulle jeg booke når det ble mulig, ca. tre måneder før avreise.
Jeg var selvsagt utålmodig når det gjaldt å vente på togbilletter, og etter å ha sjekket flypriser hver dag i noen uker, fant jeg plutselig en business-billett fra by A, via huben til selskapet, til by B for like over 3000 kroner. Det måtte jeg jo bare prøve. De billetten inkluderte også en ny flytype, nemlig ATR-42!.
Ikke så lenge etterpå, oppdaget jeg at på den ene av de to strekningene (som jeg egentlig skulle fly med A319), var det mulig å fly Fokker-70! Hurra! En kjapp mail til Widerøe for ombooking, etterfulgt av en ny mail da noe så rart ut, som ble kjapt ordnet opp

Det eneste "problemet", var at de selskapene jeg skulle fly, var i "feil" allianse. Mest for moro skyld, satt jeg og sjekket priser med et annet selskap, fra by A via huben sin, til byer de fløy til - og jaggu fant jeg ikke en businessbillett til under 3000 kroner. Den gamle billetten ble kansellert (etterhvert fikk jeg også igjen pengene), og ny ble kjøpt. Nå hadde jeg altså en ny billett fra by A, via huben til selskapet jeg skal fly med, til - la oss kalle denne for by C. Her fikk jeg også med Q400 som jeg "mistet" da jeg skulle komme meg fra SEA til LAX i vinter

Nå var selvsagt "problemet" at jeg hadde kommet meg til feil sted. Jeg var i by C, men hadde returbillett med BA fra by B. Ergo måtte lørdagen brukes på å komme meg til by B, sånn at jeg rakk flighten på søndagen. Det burde vel være piece of cake å komme seg mellom de to byene? Hadde forsåvidt ingen krav til allianse her, det gikk kun på å komme seg dit til en grei pris, ikke for tidlig avgang fra by C, og ikke for sen ankomst til by B. Skavvisse.. EN direkteflight, og den hadde avgang før både jeg og fuglene har begynt å fise. Ok, men det finnes vel noen via-via-alternativer? Jeg fant ETT alternativ som oppfylte kravene mine ganske greit, til ca. 1500 NOK, fra by C via en by vi kan kalle by D, til by B. Avreise i 9-tiden, og ankomst i 14-tiden. Enda en ny flytype her: CRJ-900. Dog viste det seg at dette alternativet var lurere enn det var, men det kommer jeg tilbake til senere

Disse to flightene er forresten de eneste to i Y.
Avreise blir i morgen, på BA763, med avreise Maura drøye to timer før avgang. Usikker på om det blir buss eller bil. Tipper jeg finner ut av det i morgen. Innsjekk er foretatt, så nå gjenstår det bare å pakke litt.
Last edited: