BT i kraftig motvind

airBaltic sin fremtidsprofil er blitt godkjent.
Flåten skal i fremtiden bestå av Q400 og Boeing 737NG eller Airbus A320.

airBaltic Future Development Approved by Latvian Government

Riga. 13.12.2011.

Today the Latvian government agreed to a capital increase for airBaltic to enable the future development of the Latvian national carrier and fleet modernisation.

Martin Gauss, Chief Executive Officer of airBaltic: “airBaltic presented three development scenarios to the government. The decision taken today by the government enables airBaltic to stabilise and restructure the business, in order to grow in the future. airBaltic is currently finalising a detailed business plan that includes fleet modernisation and network adjustment.”

The Cabinet of Ministers approved a capital increase by LVL 57.6 million. As part of the plan presented to the government today, airBaltic will modernise its fleet to operate two types of aircraft – Bombardier Q400 Next Gen turboprop for regional flights, and either Airbus 320 or Boeing 737 New Generation. All in all, the operational fleet will consist of 24 aircraft in 2012. The modernised fleet will allow airBaltic to operate more efficiently and retain focus on affordable tickets to Europe, Middle East, Russia/CIS, and increase flight frequencies to the highly demanded destinations.

airBaltic serves over 60 destinations from its home base in Riga, Latvia. From every one of these, airBaltic offers convenient connections via North Hub Riga to its network spanning Europe, Scandinavia, Russia, CIS and the Middle East.
http://www.airbaltic.com/public/49353.html

De to Boeing 757-200 forsvinner altså ut av flåten om de skal følge profilen fremover.
Ikke akkurat overraskende med tanke på hvor lite de brukes, ofte har de bare noen få flighter i løpet av en dag.

Det betyr også at en del destinasjoner muligens forsvinner, som f.eks Dubai.
airBaltic har også søkt om å fly til Pakistan hørte jeg rykter om, det spørs om det blir noe av når 757'ene forsvinner.
 
Last edited:
Her er også litt mer info, om Fokker-50
maskinene som nå fases ut fra AirBaltic:

"Fra vinterprogrammet 2011-2012:
Fokker 50 ut av airBaltic`s flåte":
http://www.boarding.no/art.asp?id=46639

Noe fyldigere info her, i engelsk utgave:

"airBaltic plans to retire its Fokker 50":
http://www.boarding.no/art.asp?id=46637

Da jeg fløy via Riga denne uken stod det syv Fokker 50-maskiner parkert. Det så ut som de fleste var i trafikk for plutselig begynte fire av dem å bevege seg mot rullebanen. Interessant nok stod også hele Dash 8-Q400-flåten parkert, men nesten samtlige satte seg i bevegelse omtrent samtidig. Denne synkroniseringen er vel en del av hub-and-spoke-strategien til airBaltic.
 
Det verkar vara snabba bud. Det låter som Air baltic avser leasa flygplan. Är inte dessutom Airbus A320 för stor för Airbaltic? Jag trodde valet stod mellan Boeing 737-700 & Airbus A319.
Om lettiska regeringen är inblandad i valet av nytt flygplan ger jag Airbus en stor fördel. Regeringen där är väldigt pro EU.
EU & Sverige har dessutom gett Lettland omfattande ekonomiskt stöd de senaste åren. Säkert ser beslutsfattarna i Berlin, Bryssel & Paris gärna att Lettlands regering beställer Airbus flygplan när Air Baltic ska modernisera.
F50 flottan börjar bli sliten. Den används mycket fortfarande av BT, bla till ARN & TLL. Ser fram emot att ha den helt utbytt mot Q400.
Det ska också bli intressant att se om Air Baltic avser söka medlemskap i OneWorld, SkyTeam eller Star Alliance de kommande åren.
 
Last edited:
Det verkar vara snabba bud. Det låter som Air baltic avser leasa flygplan. Är inte dessutom Airbus A320 för stor för Airbaltic? Jag trodde valet stod mellan Boeing 737-700 & Airbus A319.
Om lettiska regeringen är inblandad i valet av nytt flygplan ger jag Airbus en stor fördel. Regeringen där är väldigt pro EU.
EU & Sverige har dessutom gett Lettland omfattande ekonomiskt stöd de senaste åren. Säkert ser beslutsfattarna i Berlin, Bryssel & Paris gärna att Lettlands regering beställer Airbus flygplan när Air Baltic ska modernisera.
F50 flottan börjar bli sliten. Den används mycket fortfarande av BT, bla till ARN & TLL. Ser fram emot att ha den helt utbytt mot Q400.
Det ska också bli intressant att se om Air Baltic avser söka medlemskap i OneWorld, SkyTeam eller Star Alliance de kommande åren.


Hadde ikke gjort meg noe om jeg fikk poeng for å reise med dem igjen. Da de fløy fra TOS med Eurobonus var det en god grunn til å velge airBaltic foran SAS, også på turer videre fra Riga.

Men viss de lar det gå politikk framfor økonomi i valg av fly, spår jeg ei dyster framtid for selskapet.
 
Det verkar vara snabba bud. Det låter som Air baltic avser leasa flygplan. Är inte dessutom Airbus A320 för stor för Airbaltic? Jag trodde valet stod mellan Boeing 737-700 & Airbus A319.
Om lettiska regeringen är inblandad i valet av nytt flygplan ger jag Airbus en stor fördel. Regeringen där är väldigt pro EU.
EU & Sverige har dessutom gett Lettland omfattande ekonomiskt stöd de senaste åren. Säkert ser beslutsfattarna i Berlin, Bryssel & Paris gärna att Lettlands regering beställer Airbus flygplan när Air Baltic ska modernisera.
F50 flottan börjar bli sliten. Den används mycket fortfarande av BT, bla till ARN & TLL. Ser fram emot att ha den helt utbytt mot Q400.
Det ska också bli intressant att se om Air Baltic avser söka medlemskap i OneWorld, SkyTeam eller Star Alliance de kommande åren.

Problemet til BT er ikke at de flyr en fly fra den falske produsenten, men heller at de flyr for store fly for sine ruter.

BT har rett og slett ikke penger a betale disse fly. Og de har ikke nok finansielle midler a kjöpe flyene right-away, og bankene star sikkert ikke i kjö for a finansere fly til en teknisk nesten k.o. selskap.

Rett na koster deres 733WL ca 130.000 US$ per maned (hver stykk selvsagt), mens deres 735 kan ga sa lav som 65.000 US$ per maned. En splitter ny 73G/A319 koster 310.000/280.000 US$ per maned, en ny 73H/A320 koster 380.000/345.000 US$ per maned.

Og rent fra kapasitaets-side sa trenger BT ikke en ny flate med 150+ seter, men helller noe a la OV med sine CRJ900... Men BT vil jo forsatt spille med i spillet av de store, flyr store fly, uansett hva det koster i form av stadige tap...
 
Tyvärr saknar nog BT sådana förnuftiga tillväxtplaner som att komplettera Q400 med ex CRJ-900/1000. Det skulle inte förvåna mig om BT kommer välja fabriksnya 737-800W lr A320.
 
Noen som vet hvor mange F50 airBaltic har igjen nå?
Får de nye eiere - eller går de på skraphaugen?

Blir F50-piloter flyttet over til Q400?
Minst en forumbruker her som kan svare på det. :)


Da er det vel sikkert meg det siktes til.
Når jeg forlot Latvia hadde de vel 5 Fokkere flygende, mens resten stod på bakken i påvente av bedre tider. De fleste maskinene er jo leasede og fullt flybare så skrapes skal de sikkert ikke. Er jo flere selskaper rundt om i verden som tar inn Fokkere. Curacau, Papa New Guinea og Mongolia er jo steder som har nylig hentet inn maskiner.

Når det gjelder flygerne så har nok en god del skiftet jobb for egen maskin og fått god støtte fra selskapet til å gjøre det. En del er også igjen å flyr de resterende Fokkerene og ideen til selskapet er vel at disse skal over på nye flytyper i løpet av året som kommer.

Jeg er i alle fall ferdig med Fokker 50 i denne omgang og er i ferd med å flytte over på noe litt mer moderne og uten propell.
 
Stemmer at det var deg, Geffelator!

Ut fra det jeg fant er det 7 aktive Fokker 50 hos airBaltic, de fleste ligger faktisk for salg immediately - så disse vil de bli kvitt så fort som mulig.
Tydelig for mange fly i flåten til airBaltic ..

Lykke til over på Jet da :)
 
Last edited:
När ska beslutet vara fattat om BT ska satsa på Airbus A32X eller Boeing 737NG?
Angående DXB linjen så har väl A319/A320 och B737-700/800 tillräcklig range för RIX-DXB-RIX non-stop?
 
När ska beslutet vara fattat om BT ska satsa på Airbus A32X eller Boeing 737NG?
Angående DXB linjen så har väl A319/A320 och B737-700/800 tillräcklig range för RIX-DXB-RIX non-stop?

Er det ikke noe du kan finne ut selv? Range til begge flytyper er kjent, og en liten egen-aktivitaet kan man jo forvente. Kikk pa Great-Circle Mapper og finne ut distansen!!! www.gcmap.com

Sa ma du ta i betraktning at det finnes flere sikkerhets-marginer og vekststatus / trust-setting av flyet. Dette finner du hos Boeing/Airbus i Paylod-Range Charts.

Med disse to ting i bakhodet har du en fundamentalt ide om det rekker. Vil du lage det enda mer sofistikert, sa bruker du flight-planning software, som ogsa bruker performance faktor av flyet, alternate flyplasser etc. Her kan du regne ut en lösning som er 99,9% i naerheten av virkeligheten. Men for det förste, sa vil den enkle lösning gir en god svar til deg.
 
Tack för dina länkar.
Range för RIX-DXB är således inga problem för A319/A320 & 737-700/800.
Kul om de beställer A319 NEO & interim leasar begagnade A32X från nästa år.
Mer förnuftiga E-jets verkar BT inte ha tittat så noga på.

BTs tidigare mini hubbar i Vilnius & Tallinn måste ha kostat massor. I Tallinn hade BT egen ground handling. Nu när bolaget har blivit av med sin tidigare CEO & är statligt kontrollerat kommer nog strategin vara Riga orienterad.
 
Det virker som om den ene Boeing 757-200-maskinen (YL-BDB) har vært inaktiv i lang tid nå, mens den andre (YL-BDC) fortsatt er aktiv og flyr de lange rutene til Dubai og Tenerife, pluss litt annet.
 
Tack för dina länkar.
Range för RIX-DXB är således inga problem för A319/A320 & 737-700/800.
Kul om de beställer A319 NEO & interim leasar begagnade A32X från nästa år.
Mer förnuftiga E-jets verkar BT inte ha tittat så noga på.

BTs tidigare mini hubbar i Vilnius & Tallinn måste ha kostat massor. I Tallinn hade BT egen ground handling. Nu när bolaget har blivit av med sin tidigare CEO & är statligt kontrollerat kommer nog strategin vara Riga orienterad.

Hmm, din innleg viser at du ikke har hört mye om Payload Range Charts. Ellers ville du har ikke lagt inn slike kommentarer, young man ;)

En kort kikk pa Boeing sine dokumenter viser at alle 737NG er weight-restricted pa en rute RIX-DXB. 737-700 kommer da best ut, med den minste payload penalty. Samme gjelder for A319/A320, som er enda mer restricted i Payload. Her kommer de varianter med IAE motorer best ut og ligger bare marginalt bak 737NG'en.

Den store spörsmal, som du implisit sier "JA" til, er jo denne. Ma en selskap med snart 24 fly, en dundrende underskudd og ingen hub fortress virkelig flyr for prestige til DXB, eller er det smartere a samarbeide med noen annen og skaffe seg den flytype som passer til ca 95% av alle ruter bedre???

Dersom BBD ikke ville har en sapass darlig teknisk palitelighet pa sine Q400 fly, sa kunne CS serien vaere aktuellt for BT. Dermed kan de dekke nesten alt av Europa. Og det hva man ikke rekker, det samarbeider man med andre.
Det ligger ingen lönnsomhet i faktum at man skaffer seg en ny flytype med en sma subflate bare for en eller to destinasjoner. Fordi man vil tape betydelige penger dersom man bruker disse flyene til de restende destinasjoner, hvor de er for stor, og for tungt i forhold til alternativen.
 
Tittar man på länken nedan verkar ex DXB-RIX vara möjligt med samtliga 737NG.
Visst, det blir payload begränsingar men inte så stora verkar det som.
Jag har själv(tyvärr) flugit ARN-DXB-ARN non-stop med DY 737-800W. Det är ännu längre och DY hade reducerat antal pax..

Hursom helt, enligt pressrealeasen ovan står valet mellan 737NG & A320.
Nästa år ska den nya modellen vara vald.
Prestige är förmodligen viktigt och ett av skälen till att BT vill ha Boeing 737NG eller Airbus A320 familjen som ersättare till 737-500/300 flottan.
Personligen tror jag Embraer E-195 hade varit ett bra val för BT...en perfekt ersättare för 737-500 kapacitetsmässigt. Den har också bra range och är bekväm att flyga i.

http://www.boeing.com/commercial/737family/pf/pf_rc_dubai.html
 
Back
Top