Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Riksmeglingsmannen har nå 14 dager på å få partene til å bli enige... Krysser fingre for at det går i orden...

http://kabin.no/nyhet_3232.nml
SAS Braathens er informert om at hvis ikke løsning er nådd innen kort tid (arbeidsgiver er informert om tidsfristen), ser NKF ingen grunn til å fortsette forhandlingene.

Originally posted by EB

Riksmeglingsmannen har nå 14 dager på å få partene til å bli enige... Krysser fingre for at det går i orden...

Helt enig :naughty:

Dette gjelder vel "kun" de ex SAS-ansatte i kabinen. Fagforeningen til ex.Braathens-ansatte forhandler ennå? Det er vel to ganske så like store foreninger i kabinen i SAS Braathens.

Hvorfor er det alltid de X-SAS ansatte som stadig lager bråk/trøbbel? Det kan ikke være så ille å ha blitt en del av SAS Braathens.

Originally posted by spitfire

Hvorfor er det alltid de X-SAS ansatte som stadig lager bråk/trøbbel? Det kan ikke være så ille å ha blitt en del av SAS Braathens.

Ja vi kan ta -1- exempel

Hvem jobber 5:3 og hvem jobber 5:4 .....

ex BU jobber 5/4, men har ikke de lavere lønn enn ex SK?

Hva er 5:3 og 5:4

en uvitende;)

Originally posted by jb1

en uvitende;)

Ex SAS jobber 5 dager, fri 3 dager. OSL base.
Ex BU jobber 5 dager, fri 4 dager. OSL, TRD og SVG base.

Originally posted by MD11

Originally posted by jb1

en uvitende;)

Takker, greit aa vite!

Originally posted by jb1

en uvitende;)

så må jeg også legge til at vi ifra x-bu jobber ikke bare 5/4 hver måned vi jobber itillegg 6/3 en gang i månenden. Det er faktisk bare 4 dager i året som er forskjell på x-bu og x-sk

Originally posted by LN-TUM

Originally posted by jb1

en uvitende;)

så må jeg også legge til at vi ifra x-bu jobber ikke bare 5/4 hver måned vi jobber itillegg 6/3 en gang i månenden. Det er faktisk bare 4 dager i året som er forskjell på x-bu og x-sk

Takk LN-TUM, da lærte jeg noe nytt i dag og:cheers:

Originally posted by LN-TUM

Originally posted by jb1

en uvitende;)

Det nevnes ovenfor at det også er forskjell i lønn mellom ex-SAS og ex-BU i kabinen. Stemmer dette, og hvis ja, kan forskjellene kompensere for disse fire dagene?

Siden det hvis streik blir fra 4 April så ser det foreløpig ut som jeg ikke er stuck i DUS 2.4....men så er det pilotene da.

Forresten oppdaget jeg at jeg kun har 35min i DUS så det skal ikke store forsinkelsen fr LHR får Helge und Fritzs uansett må booke meg om.

Ja så går opprøret til mekling.

Men nå må ledelsen i SAS Braathens sette alle i samme bås, dvs like arbeidsvilkår. Hva er dette tullet med ex-bu og ex-sk, nå jobber de jo side om side i samme bedrift!

Originally posted by Airwolf

Ja så går opprøret til mekling.

Men nå må ledelsen i SAS Braathens sette alle i samme bås, dvs like arbeidsvilkår. Hva er dette tullet med ex-bu og ex-sk, nå jobber de jo side om side i samme bedrift!

Helt enig. dette burde ledelsen i SAS hatt på plass før de slo SK og BU i sammen.....

Hva er dette tullet med ex-bu og ex-sk, nå jobber de jo side om side i samme bedrift!

Kanskje SAS-lederes evige våte drøm om den ultimate "splitt-og-hersk" metoden?
Felles systemer burde vel vært innført i god tid FØR integreringen, eller???

Godt at man noen steder fortsatt har fagforeninger som orker jobbe for sine medlemmer - så lenge de klarer. Håper pendelen snur engang.

Klart det er ubehagelig med arbeidskonflikter for de reisende. Men - dersom DIN (eller noen her sin) datter/sønn engang ønsker å bli CCM, ville du ikke da at de skulle hatt ålreite arbeidsforhold?

De som uheldigvis befinner seg i overgangsperioder må dessverre ta støyten. :skep

- SAS Braathens framprovoserte brudd

- Det ser nesten ut som selskapets ledelse hadde lyst til å framprovosere et brudd, sier nestleder Knut-Jørgen Næss i Norsk Kabinforening.

Bruddet i tarifforhandlingene mellom Norsk Kabinforening og SAS Braathens skyldes blant annet selskapets uvilje mot å gi tidligere SAS-ansatte og tidligere Braathens-ansatte like lønns- og arbeidsforhold, får NTB opplyst.

– Vi synes det er ytterst beklagelig. Det ser nesten ut som selskapets ledelse hadde lyst til å framprovosere et brudd, sier nestleder Knut-Jørgen Næss i Norsk Kabinforening til NTB, dagen etter at foreningen valgte å bryte forhandlingene for 1.800 kabinansatte i SAS Braathens.

Mekling
Dette oppgjøret går nå til mekling. Riksmeklingsmannen har to dagers frist for å legge ned forbud om arbeidsstans, og deretter 14 dager for å bringe partene til enighet om en avtale. Dette innebærer at en eventuell streik ikke kan settes i verk før 6. april.

– Vi legger til grunn at vi skal bli enige, sier pressevakt Kenneth Vikse i SAS Braathens til NTB. Han vil ikke si noe verken om krav eller tilbud, men konstaterer at det var Norsk Kabinforening som søndag kveld valgte å bryte forhandlingene. (NTB)

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=211758&cat=92

Back