British Airways med retro-livery

Skulle ønske de kom med noe mer enn bare å dekorere utsiden av noen fly, men det er vel for mye å håpe på noe slikt som denne:

10dus7n.jpg


Scooter01
 
Bilde fra Twitter av maskinen i helfigur.

Dette er jo BA sin kjipeste livery noen sinne. De hadde den jo bare noe sånn som 6 år (74-80) eller noe sånt og selv i det ellers så småstygge 70-tallet ble dette byttet ut

6cb52a322ebcb7e51bce566518be1c02.jpg
 
Bilde fra Twitter av maskinen i helfigur.

Dette er jo BA sin kjipeste livery noen sinne. De hadde den jo bare noe sånn som 6 år (74-80) eller noe sånt og selv i det ellers så småstygge 70-tallet ble dette byttet ut

6cb52a322ebcb7e51bce566518be1c02.jpg

Enig i at dagens livery er friskere. Men alt må ses i lys av sin tid, og i 1972, da BOAC var mørkeblå og BEA var enda mørkere, sto dette skjemaet som ble presentert høsten 1973 frem som noe nytt med blåfargen og logoen til BOAC og med et enda mindre utsnitt av flagget enn BEA hadde på halen.
Og en vanlig grå dag på FBU kunne en nymalt Trident lyse litt opp blant alle de "kjedelige" 60 og 70 talls fargene man da var vant til.
Negus ble oppdatert med store British titler i 1980, og Landor fargene ble presentert høsten 1984. Tror ikke siste fly var malt om før i 1987
 
Denne er noe for seg selv, veldig 70-talls og fin på sin egen måte når man ikke setter den opp mot annet. Kan se litt hybrid-aktig ut, men det er kun basert på de variantene som kom senere og dermed ikke relevant på den tiden Negus regjerte. Har fått mer sansen for denne dekoren med tiden. Navnet Negus, hvor kom det fra?
 
Denne er noe for seg selv, veldig 70-talls og fin på sin egen måte når man ikke setter den opp mot annet. Kan se litt hybrid-aktig ut,

Jeg synes nu ikke, at denne bemaling var ‘kjip’, men den VAR en hybrid eller
et kompromis mellem gamle BEA og BOAC, om du vil. I forhold til det forrige
BEA livery var det absolut en forbedring!
Jeg husker, da L-1011 Tristar begyndte at flyve på CPH i denne bemaling,
den var virkelig flot!
Til gengæld er jeg enig med dem, som mener, at Landor bemalingen
er den mest elegante, BA indtil nu har haft!
 
Last edited by a moderator:
I tillegg til retromaskinene kommer BrewDog med en øl i anledning 100 års jubileet

Skal finnes ombord fra 1 mai

32af8bdbb2d171d2242771dd3daef6cd.jpg
 
De fargene kledde det flyet

Generelt må jeg si at «retrofarger» er mye penere enn dagens urkjipe liveries, som stort sett består av hvite fly med minst mulig dekor. Det er utrolig hva en stripe langs vinduene og grå buk gjør med utseendet til et fly. Det blir umiddelbart mer harmonisk å se på, stripe langs vinduene gjør at kroppen oppleves lenger og smalere, og en stilisert vinge, drage, krone eller lignende som logo er mye lekrere enn det meste der ute.

Forøvrig enig i at VC-10 i BOAC-farger er noe av det minst ubehagelige å hvile øynene på :)
 
BA hadde oppstilling med alle flyene i de forskjellige fargeskjemaene i dag

Foto: British Airways
62d6ee0ce447a3ca56e522e58b50280c.jpg
 
Da har det vært show i UK:
Spectators at the world’s largest military air show delighted at a fly-past by a specially decorated British Airways jumbo jet and The Red Arrows.

britishairways_21686482382399.jpg

britishairways_216861761421435.jpg

(Kilde: pressemelding fra BA samt twitter)
 
Dette burde SAS gjort med alle sine utgående A340 når den tid kommer. Hadde vært stilig med litt forskjellige dragemotiver og Janne magebelte ;)
 
Dette burde SAS gjort med alle sine utgående A340 når den tid kommer. Hadde vært stilig med litt forskjellige dragemotiver og Janne magebelte ;)
Fin tanke, men tror SAS har "lidt" andet at bruge deres sparsomme midler på en tant og fjas.

Fin ide at lave retro maling på fly hvis de alligevel skal males, men som Nice-to-have er det no go nu og dage.
 
BA skal etter sigende ta vare på 747-400 i Negus-fargene

https://twitter.com/speedbird_tv/status/1313784043398406145

Ser ut som flere BA 747 skal tas vare på

https://www.aviation24.be/airlines/...h-airways-retro-liveried-boeing-747-aircraft/

Adorned in the iconic Landor livery, used between 1984 and 1997, G-BNLY has been given a new lease of life as a permanent exhibit at Dunsfold Aerodrome in Surrey. It will join its sister 747, G-CIVW, which was retired in late October and features the current Chatham Dockyard livery.
 
Back
Top