Replying to Topic 'Brennpunkt -Tirsdag 20.25'
Originally posted by Isbamse
Har ikke sett det aktuelle programmet, men så Randi Flesland på TV en gang i debatt med (tror jeg) en flygeleder-leder. Istedet for å enten si seg enig, eller å komme med konkrete motargumenter til flygelederen sa hun bare at de skulle høre på innspill etc etc - omtrent som når Gro Harlem sa til små barn som kritiserte hene at "det er fint at dere barn engasjerer dere!...
Kan godt tenke meg at det trengs en bulldoser for å rydde opp i en statlig organisasjon som sikkert er litt tilstivnet - men en smule lydhørhet skader ikke...
Litt av årsaken til den fastlåste situasjonen er nok at flygeledere i mange tilfeller har følt seg overkjørt - til tross for at det faktisk er de som er ekspertene innen flysikkerhet...
Det tærer på når Flysikringspersonell gang på gang sier at "dette høres tvilsomt ut" og får som svar at "vi hører hva dere sier men dere tar nok feil" fra folk uten bakgrunn fra bransjen.
Det som er fint er at Luftfartstilsynet har kommet på banen, og som en konsekvens av dette må alle forandringer sikkerhetsprøves. Og da skal man i teorien ikke kunne komme med økonomi som argumentasjon.
Men det er i teorien. For økonomispørsmålet dukker likevel opp siden Avinor hele tiden må spare og hele tiden må tjene penger til staten. Da må vi si stopp, stenge igjen slusene, og holde på trafikken slik at den ikke når kritiske høyder.
Hvem er det som lider da? Jo, kundene, og derfor publikum som bruker kundene.
For å fortsette på argumentasjonen så er det altså det politiske Norge som står ansvarlig for forsinkelsene som oppstår, fordi det er de som har vedtatt organisasjonsform og innsparingstiltak.
Hvem er det som har valgt det politiske Norge? Jo, publikum.
Konklusjonen er at publikum har sjøl valgt tilstandene i luftfartsnorge.
Hvordan komme på rett spor? Nåh. Publikum har valgt nytt, og forventer resultatet. Politikerne må ta tak i situasjonen, gjøre de nødvendige trekk i Avinors styre, som deretter vil ta seg av Avinors ledelse slik den finner det nødvendig.
Da vil tilliten forhåpentligvis bli gjenopprettet mellom arbeidstakere og ledelse, og da kan vi begynne å kikke etter lyset i tunnellen...
Ikke sant?