Men når beholderen er helt tørr er det jo så lite gass igjen at det burde være umulig å tenne på den (jeg skal prøve med den beholderen jeg har igjen når jeg kommer hjem). Finnes det en kjemiker i salen for å fortelle hvor lite som faktisk er nødvendig? Evt kunne jeg bare ha fyrt på den med lighteren for å forbrenne evt rester før jeg sendte den...Det er ikke væsken som er farligst, men gassen den avgir, som i visse tilfeller kan være selvantennelig.
Står oppslag ved hver innsjekkskranke om dangerous gods, hvordan du har unngått å se dem er for meg et lite mysterium.
I så fall nok et bevis på sløv sikkerhetskontroll, siden jeg alltid har hatt dem liggende i lokket på sekken.Nei, fyrstikker og lightere er IKKE tillatt i håndbagasjen. Du kan ha med deg én lighter eller én fyrstikkeske, og den skal du bære på kroppen, ikke i håndbagasjen...
OK, I rest my case der...Kikket akkurat igjennom reisevilkårene til Widerøe og Norwegian (fant ikke SAS sine), og kunne konstatere at begge har med en seksjon om farlig gods i bagasjen...
Jeg har selvsagt sett disse, men det er forskjell på å vise et bilde av en bensinkanne og å presisere at det ikke bare er innholdet, men selve tanken som er problemet.
Det var helt korrekt at G4S tok primusen. Farlig gods ønskes ikke ombord. Hverken med eller uten gass!
Du forsøker å trekke noen logiske konklusjoner her. Det eneste som er sikkert er at luftfart og security ikke er logisk!En primus uten brennbart innhold er jo pr def ikke farlig, hvis den er luftet ut så mye at det ikke er noe gass som kan antennes! (se posten ovenfor)
Forøvrig er jo farlig gods lov ombord, hvis godset er fra taxfreen!:exclaimation
Du forsøker å trekke noen logiske konklusjoner her. Det eneste som er sikkert er at luftfart og security ikke er logisk!
De burde faktisk gi tilbake en kopi av beslag, men det meste går vel til destruering? Eller? Noen fra G4s her? Noen som kan fortelle hva som skjer med slike gjenstander?
Destruering eller lagring?
Drill ? Maling ? Væsker ? Gasser ?
Du har ikke tilgang til det, og kan ikke bruke det ombord. Det har faktisk skjedd, riktig nok på en Hadjj flight, hvor man begynte å koke under avgang, kokeapparatet veltet, flyet tok fyr og flere omkom. Tristar.
Mvh,
Det er da også grundig behandlet i IATA's Dangerous Goods Manual ..![]()
(Mitt lett konspiratoriske foreløpige svar er at taxfreen er for viktig økonomisk for flytrafikken til at de tør å ta den vekk).
Som ifølge http://www.iata.org/ps/publications/dangerous-goods-regulations-dgr.htm koster fra 175 cowboypenger og oppover å få vite.
Og hvordan sjekket de om vannet er kokt? Og ikke minst, hvor står den regelen skrevet?Fikk oppleve annen en litt merkelig regel i sikkerhetskontrollen her om dagen: paret foran meg reiste med baby, og hadde vann på en liten flaske. Det var lov, men bare hvis vannet var kokt... (og det var det ikke, så det måtte kastes)
Det er nok adksillig mer brennbare molekyler i to flakser sprit enn i min tørre og utluftede primus......men det er fremdeles mindre farlig enn bensin...
Fikk oppleve annen en litt merkelig regel i sikkerhetskontrollen her om dagen: paret foran meg reiste med baby, og hadde vann på en liten flaske. Det var lov, men bare hvis vannet var kokt... (og det var det ikke, så det måtte kastes)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.