G4S gjør ferien sur

Re: G4S gjør ferien sur

At de tar en primus og en bensinflaske er jo mye mer logisk enn alle de vannflaskene de tar hver dag?

De burde faktisk gi tilbake en kopi av beslag, men det meste går vel til destruering? Eller? Noen fra G4s her? Noen som kan fortelle hva som skjer med slike gjenstander?
Destruering eller lagring?

Drill ? Maling ? Væsker ? Gasser ?

Tilbake etter en ukes fjelltur i et vær som kun kunne glede Øystein Sundes Twin-Otter...

Det er ikke væsken som er farligst, men gassen den avgir, som i visse tilfeller kan være selvantennelig.
Men når beholderen er helt tørr er det jo så lite gass igjen at det burde være umulig å tenne på den (jeg skal prøve med den beholderen jeg har igjen når jeg kommer hjem). Finnes det en kjemiker i salen for å fortelle hvor lite som faktisk er nødvendig? Evt kunne jeg bare ha fyrt på den med lighteren for å forbrenne evt rester før jeg sendte den...

Står oppslag ved hver innsjekkskranke om dangerous gods, hvordan du har unngått å se dem er for meg et lite mysterium.

Jeg har selvsagt sett disse, men det er forskjell på å vise et bilde av en bensinkanne og å presisere at det ikke bare er innholdet, men selve tanken som er problemet.

Nei, fyrstikker og lightere er IKKE tillatt i håndbagasjen. Du kan ha med deg én lighter eller én fyrstikkeske, og den skal du bære på kroppen, ikke i håndbagasjen...
I så fall nok et bevis på sløv sikkerhetskontroll, siden jeg alltid har hatt dem liggende i lokket på sekken.

Og jeg skulle gjerne vite hvorfor en tørket bensinbrenner ikke kan tas med som håndbagasje, mens det er fullt lovlig å ha med både brennbar væske (taxfree-spriten, flasken kan som bonus brukes som slagvåpen) og noe å tenne på med (den eneste lighteren jeg eier er faktisk kjøpt airside på OSL!)

Kikket akkurat igjennom reisevilkårene til Widerøe og Norwegian (fant ikke SAS sine), og kunne konstatere at begge har med en seksjon om farlig gods i bagasjen...
OK, I rest my case der...:cry:

Last edited:

Jeg har selvsagt sett disse, men det er forskjell på å vise et bilde av en bensinkanne og å presisere at det ikke bare er innholdet, men selve tanken som er problemet.

Där har du ett poäng och i sommartider på inrikes på ARN är vi (allt som oftast) noga med att påpeka vad som gäller för pax som skall norrut och ser ut som "happy campers". Detta är något som bägge handlingbolagen på T4 (Nordic Aero och SGS gör) för att undvika besvikna pax och ge dem en möjlighet att lämna förbjudna föremål till en släkting eller någon annan före security.

Det var helt korrekt at G4S tok primusen. Farlig gods ønskes ikke ombord. Hverken med eller uten gass!

En primus uten brennbart innhold er jo pr def ikke farlig, hvis den er luftet ut så mye at det ikke er noe gass som kan antennes! (se posten ovenfor)

Forøvrig er jo farlig gods lov ombord, hvis godset er fra taxfreen!:exclaimation

Last edited:

En primus uten brennbart innhold er jo pr def ikke farlig, hvis den er luftet ut så mye at det ikke er noe gass som kan antennes! (se posten ovenfor)
Du forsøker å trekke noen logiske konklusjoner her. Det eneste som er sikkert er at luftfart og security ikke er logisk!

Du forsøker å trekke noen logiske konklusjoner her. Det eneste som er sikkert er at luftfart og security ikke er logisk!

det har du helt rett i :) F.eks så er fiskesnøre lov som håndbagasje, men ikke fiskestang :)

(en liten avsporing dog) :)

Bare tenkte på en liten ting når jeg gikk gjennom security idag, forhåpentligvis kan noen som evt jobber i G4S svare.
Jeg måtte ta ut telefon, lommebok osv som vanlig. Men når jeg så hvordan disse vaktene sjekker biler som kjører gjennom kontrollen så stusset jeg litt. De åpner jo kun dørene å kikker kjapt inn i bilen, så hvordan i h...... kan de vite at noe ikke ligger gjemt blandt verktøy eller annet de bilene har med seg? Virker bare så utrolig teit at de er så fokuserte på belter og telefoner, er det bare fordi det er for mye jobb for dem å gå gjennom en hel bil???
Har forståelse for at de kommer med den gamle slageren: jeg gjør jobben min, men da må dere da for svarte gjøre den konsekvent:)?
Mulig jeg som er litt gretten men men:) Lov å undre seg.......

En kollega av meg kjørte en bil gjennom en av disse bil-sikkerhetskontrollene på OSL en gang (ikke hans egen). Vedkommende som eide bilen, hadde en del bagasje og alpinutstyr i bagasjen, da han skulle på ferie samme dag. Da kontrolløren så at det lå en god del "stæsj" i bagasjerommet, hadde han bare sagt: "Det der har ikke jeg sett.." :rolleyes:

De burde faktisk gi tilbake en kopi av beslag, men det meste går vel til destruering? Eller? Noen fra G4s her? Noen som kan fortelle hva som skjer med slike gjenstander?
Destruering eller lagring?

Drill ? Maling ? Væsker ? Gasser ?

Jeg vet at på Torp blir alt av mat- og drikkevarer og hygieniske varer (shampo, såpe, barbersaker osv.) som er i brukbar og/eller uåpnet tillstand gitt til herberge for distribusjon blant hjemløse.
Hva som ble gjort med "farlig gods" som i Isbamses tilfelle er jeg ikke sikker på.

Du har ikke tilgang til det, og kan ikke bruke det ombord. Det har faktisk skjedd, riktig nok på en Hadjj flight, hvor man begynte å koke under avgang, kokeapparatet veltet, flyet tok fyr og flere omkom. Tristar.

Mvh,

En tom primus er vanskelig å fyre med...

Det er da også grundig behandlet i IATA's Dangerous Goods Manual .. ;)

Som ifølge http://www.iata.org/ps/publications/dangerous-goods-regulations-dgr.htm koster fra 175 cowboypenger og oppover å få vite.

Finnes det noe annet sted - eller noen som ganske enkelt kan forklare hvorfor en tom, tørket brenner med bensinrester på ppm-nivå er farlig, mens det er greit å ha med flere flasker med brennbar sprit - og fyrtøy?

(Mitt lett konspiratoriske foreløpige svar er at taxfreen er for viktig økonomisk for flytrafikken til at de tør å ta den vekk).

(Mitt lett konspiratoriske foreløpige svar er at taxfreen er for viktig økonomisk for flytrafikken til at de tør å ta den vekk).

Bingo!!!

Bare tenk hvor mye som tilfaller lufthavnene i husleie!!! ;)

Et tøvete unntak i mine øyne, som utelukkende har økonomiske motiver... ...men det er fremdeles mindre farlig enn bensin...

Fikk oppleve annen en litt merkelig regel i sikkerhetskontrollen her om dagen: paret foran meg reiste med baby, og hadde vann på en liten flaske. Det var lov, men bare hvis vannet var kokt... (og det var det ikke, så det måtte kastes)

Fikk oppleve annen en litt merkelig regel i sikkerhetskontrollen her om dagen: paret foran meg reiste med baby, og hadde vann på en liten flaske. Det var lov, men bare hvis vannet var kokt... (og det var det ikke, så det måtte kastes)
Og hvordan sjekket de om vannet er kokt? Og ikke minst, hvor står den regelen skrevet?

Den var ny .. meg bekjent er regelen at en av foreldrene skal 'prøvesmake' væsken hvis det er babymat/drikke.

Back