Re: G4S gjør ferien sur
Og da har man fått et hyggelig svar fra Avinor, som gjør godt for egoet og lommeboka:
"Viser til mail sendt 13. juli og 25. august 2009 vedr. avklaring på sikkerhetsreglene for innsjekket bagasje.
Vi beklager at det har tatt noe tid å besvare din henvendelse.
Saken din har nå vært til behandling, og vi har konkludert med er at primusen ikke skulle vært beslaglagt. Vi ber deg derfor sende oss dokumentasjon/prisbekreftelse på verdi av beslaglagt gjenstand samt kontonr., så vil vi overføre penger til din konto.
Vaktselskapet G4S er satt til å håndheve de til enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelser ved Oslo Lufthavn. Arbeidet er styrt av instruksverk og de som utfører arbeidet har gjennomgått både kurs og trening tilpasset oppgavene. Arbeidet med å sikre dette pågår kontinuerlig. Arbeidet skal utføres proffesjonelt, hvilket innebærer at de reisende skal behandles med respekt og høflighet. Det at det ble gjort feil i ditt tilfelle er noe vi beklager, men lovverket er imidlertid noe uklart her, og vil derfor gi et visst rom for skjønn. Hadde du meldt fra til flyselskapet om gjenstanden, hadde episoden kunne vært unngått. Vi må derfor understreke at du i fremtiden er nøye med å melde ifra til flyselskapet ditt når du tar med turkokeapparat, slik at lignende tilfeller ikke inntreffer.
Grunnen til at man ikke blir konfrontert med slike saker før ved gaten er at Oslo Lufthavn er en stor flyplass, og det er ikke alltid lett å lokalisere vedkommende passasjer. For å unngå vanskeligheter med å lokalisere enkeltindivider i terminalen, og å finne et logisk møtested, er prosedyre at bagasjen bringes til gaten hvor flyet skal gå fra , og at vedkommende blir ropt opp før boarding starter. De mulighetene reisende har når de ikke får med seg gjenstander om bord i flyet, er å levere dette på bagasjeoppbevaringen på ankomstnivå (hos hittegods). Her kan man oppbevare gjenstander i tre måneder mot betaling. I ditt konkrete tilfelle skulle du ha blitt presentert denne valgmuligheten, og vi beklager at så ikke skjedde. Vi forstår at dette kan være problematisk når man allerede står ved gate, men det er dessverre eneste alternativ hvis man ikke ønsker å avlevere gjenstanden. Vi gjør oppmerksom på at det er den reisendes ansvar å sørge for å ikke ta med gjenstander i håndbagasje og innsjekket bagasje som ikke er tillatt, samt å melde ifra til sitt flyselskap hvis man tar med gjenstander som krever dette.
Det er ikke fast prosedyre eller et myndighetskrav at sikkerhetskontrollørene skal framlegge dokumentasjon ved avlevering av forbudte gjenstander.
Vi kan orientere om at vi er iferd med å utbedre skjemaet for avlevering av gjenstander, slik at reisende får en kopi av skjemaet, og vi håper å få dette på plass i løpet av kort tid.
Når det gjelder regelverket er det forankret i EU-direktiv, og det er Luftfartstilsynet som fører tilsyn med at lover og forskrifter etterleves.
På ditt spørsmål om å ta med brennevin ombord i flyet står det i regelverket følgende:
" Inntil fem liter alkoholholdig drikke under 70% i originalemballasje kan medbringes". Ingen varer som man kan kjøpe på tax free butikken inneholder mer enn 70%, og er derfor tillatt.
Flyselskapene anbefaler spesialbeholdere ved transport av væske i innsjekket bagasje. Ved lekkasje kan passasjeren få et erstatningsansvar. Noen flyselskaper har egne regler som er strengere enn ovennevnte. Man må derfor kontakt sitt flyselskap for nærmere informasjon.
Vi forstår at det kan virke underlig at man får tilgang til gjenstander på innsiden som kan virke farlige, men dette er ihht. regelverket. Har du videre spørsmål til dette, må du kontakte Luftfartstilsynet.
Vi takker for din henvendelse og håper du har fått svar på dine spørsmål.
Med vennlig hilsen
(et navn)
Oslo Lufthavn AS"
Om noen skulle lure: Heretter skal jeg huske å si fra på forhånd...