G4S gjør ferien sur

Re: G4S gjør ferien sur

Det er nok adksillig mer brennbare molekyler i to flakser sprit enn i min tørre og utluftede primus...

Det kan så være, men det ene er omfattet av et unntak, mens det andre ikke er det, så uansett så kommer du ingen vei med argumentene dine.

Prøv å se det fra den andre siden: Jeg kan ikke med sikkerhet vite at det du har gjort er bra nok, så da er det mer fornuftig for meg å kaste boka på det enn å ta ansvaret for det...

Du må gjerne prøve å forandre regelverket, men det får du ikke gjort her inne.

Man må se DGR handling i sammenheng med flysikkerhet generelt. Regelverket er analt, enten det dreier seg vedlikehold, security eller andre ting. Det er for at du og jeg skal fly trygt og bransjen (inkl G4S) er ansvarlig for å håndheve dette.

Hva enkeltpersoner mener er riktig eller ei er uvesentlig i denne sammenhengen. har du noe å klage på, sier jeg som man sier her borte: 'Contact your congressman'.

Det kan så være, men det ene er omfattet av et unntak, mens det andre ikke er det, så uansett så kommer du ingen vei med argumentene dine.
Jeg er selvsagt klar over at dersom regelverket faktisk skulle forby slikt gods kan jeg ikke krangle meg til det, men som dokumentert tidligere i denne tråden er jo regelverket slik det presenteres for kundene noe uklart.

Med mindre noen (fx Avinor i svar på brevet mitt) kan dokumentere at en tørket og utluftet primus avgir nok gass til å selvantenne er reglene uansett meningsløse, da man i så fall bare beslaglegger en metallklump.

Riktignok er dte ikke så lett å se inn i alle rørene på den, men bensinflasken var jo lett å se inn i, med vid hals, at var helt tørr - de tok den også.

Prøv å se det fra den andre siden: Jeg kan ikke med sikkerhet vite at det du har gjort er bra nok, så da er det mer fornuftig for meg å kaste boka på det enn å ta ansvaret for det...
Det er enkelt å finne ut om tørkingen er bra nok: Forsøk å tenne på. Men jeg kan se at det for den enkelte vekter vil være logisk å beslaglegge en ting for mye enn å få risikere å få kjeft for en flybrann.

Du må gjerne prøve å forandre regelverket, men det får du ikke gjort her inne.
Det har jeg da heller ikke trodd:D...poenget med å diskutere det her var å få synet på det og brynt argumentene på folk fra bransjen før jeg tar det videre.

Hovedproblemet med denne saken er ikke at jeg mistet en eiendel, men at den er en av mange saker som dokumenterer at rettsstaten opphører når man passerer sikkerhetskontrollen: Der kan tyttebærpolitiet ganske vilkårlig frata deg eiendeler under påskudd av sikkerhet fordi regelverket er uklart - og du kan ikke protestere fordi de alltid har makten til å nekte deg å bli med flyet, noe de i dette tilfellet fortalte med maktfullkommen tydelighet. Slik dresseres flypassasjerene - borgerne - til lydige kveg i denne sammenheng. Når (som tilfellet med taxfreespriten dokumenterer) reglementet heller ikke er logisk og (hvis Discus i innlegg #14 har rett:"Og en del av regelverket om hva som er lov og ikke lov til å ta med gjennom sikkerhetskontrollen er untatt offentligheten! ") har man innført en Kafkaistisk politistat på flyplassene. DET gjør meg forbanna, ja! :angry:

Det er forøvrig ikke Avinor som lager bestemmelsene .. De følger bare IATA's forskrifter. Så det du må gjøre, er å få tak i 'bibelen' - referere til seksjon og paragraf akkurat som du ville gjøre med en lovregel.

Djeeez, maken til kverulering..
Syns jeg ser de står der med fyrstikker for å sjekke om kanner er tomme. Og den dagen de ikke er det, så er den stakkars sikkerhetsvakta svidd i trynet og hår. Ala Dynamitt-Harry...

Det er forøvrig ikke Avinor som lager bestemmelsene .. De følger bare IATA's forskrifter. Så det du må gjøre, er å få tak i 'bibelen' - referere til seksjon og paragraf akkurat som du ville gjøre med en lovregel.

IATA er vel minstekravene som må oppfylles, og så er det fritt fram for å ha strengere krav enn dette. Men uansett, noen av de som uttaler seg i denne tråden må da kunne finne fram hva siste versjon av IATA DGR sier? Jeg har 2007 versjonen (ja, jeg vet det finnes en nyere versjon). Uansett, 2007-versjonen sier i tabell 2.3.A at "Camping stoves and fuel containers that have contained a flammable liquid fuel, may be carried provided the fuel tank of the camping stove and / or fuel container has been completely drained of all liquid fuel and action has been taken to nullify the danger (...)". Den sier at dette er "permitted in or as checked baggage". MEN: Den sier også at "The approval of the operator(s) is required" (ref. min kommentar om at det står SK/LH/DY/etc... fritt å stipulere strengere krav eller for enkelthets skyld si at dette ønsker de ikke å transportere). Reglene (og håndhevingen av disse) må jo også være slik at man slipper å bruke 30 minutter pr. bag for å vurdere om lasten skal sendes eller ikke.

Last edited:

Det er svært vanskelig å kunne bekrefte at en gassbeholder faktisk er tom. Og mange velmenende mennesker har tatt feil (enten feil beholder eller forglemt seg), og selvom det sannsynligvis går bra så har det motsatte også skjedd. Hvis du mener den sjansen er verdt å ta...

Hvor vidt alkohol skal være tillatt ombord kan nok diskuteres, men jeg tror halve forumet her hadde sluttet å fly om unntaket som finnes ikke var der. ;-)

IATA er vel minstekravene som må oppfylles, og så er det fritt fram for å ha strengere krav enn dette. Men uansett, noen av de som uttaler seg i denne tråden må da kunne finne fram hva siste versjon av IATA DGR sier? Jeg har 2007 versjonen (ja, jeg vet det finnes en nyere versjon). Uansett, 2007-versjonen sier i tabell 2.3.A at "Camping stoves and fuel containers that have contained a flammable liquid fuel, may be carried provided the fuel tank of the camping stove and / or fuel container has been completely drained of all liquid fuel and action has been taken to nullify the danger (...)". Den sier at dette er "permitted in or as checked baggage". MEN: Den sier også at "The approval of the operator(s) is required" (ref. min kommentar om at det står SK/LH/DY/etc... fritt å stipulere strengere krav eller for enkelthets skyld si at dette ønsker de ikke å transportere). Reglene (og håndhevingen av disse) må jo også være slik at man slipper å bruke 30 minutter pr. bag for å vurdere om lasten skal sendes eller ikke.

Dette er jo i samsvar med det som står på sidene til Luftfartstilsynet, så da er det forsåvidt klart at jeg gjorde en feil ved ikke å få gjort vurderingen ved innsjekk - men samtidig er det vist at sikkerhetskontrollen er ganske sløv, siden jeg hadde hatt denne brenneren med meg flere ganger før.

I tillegg kan vi jo få på det rene at IATA, som man i flyselskapene ofte ser på som en håpløs firkantet myndighet - jo er en medlemsorganisasjon man kan melde seg ut av. (DY er vel heller ikke medlemmer).

Når det kommer til Dangerous Goods innbiller jeg meg at det er ICAO(International Civil Aviation Org.) - som jo er myndighetene gjennom et FN-organ - som bestemmer, OG - hvis jeg husker disse DG-kursene mine riktig - publiserer ICAO-TI (Technical Instructions). Samferdselsdep. utnevner vel for tiden sine folk gjennom nordisk sammarbeid til delegasjon til ICAO.

IATA-DGR er en field manual - og i noen tilfeller strengere enn ICAO-TI - og der det er tilfellet skal det vel være uthevet i teksten i IATA-DGR.

Mr Øverli har laget følgende stripe vedr dette tema :
pondus_1007091.jpg

Og da har man fått et hyggelig svar fra Avinor, som gjør godt for egoet og lommeboka:

"Viser til mail sendt 13. juli og 25. august 2009 vedr. avklaring på sikkerhetsreglene for innsjekket bagasje.

Vi beklager at det har tatt noe tid å besvare din henvendelse.

Saken din har nå vært til behandling, og vi har konkludert med er at primusen ikke skulle vært beslaglagt. Vi ber deg derfor sende oss dokumentasjon/prisbekreftelse på verdi av beslaglagt gjenstand samt kontonr., så vil vi overføre penger til din konto.

Vaktselskapet G4S er satt til å håndheve de til enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelser ved Oslo Lufthavn. Arbeidet er styrt av instruksverk og de som utfører arbeidet har gjennomgått både kurs og trening tilpasset oppgavene. Arbeidet med å sikre dette pågår kontinuerlig. Arbeidet skal utføres proffesjonelt, hvilket innebærer at de reisende skal behandles med respekt og høflighet. Det at det ble gjort feil i ditt tilfelle er noe vi beklager, men lovverket er imidlertid noe uklart her, og vil derfor gi et visst rom for skjønn. Hadde du meldt fra til flyselskapet om gjenstanden, hadde episoden kunne vært unngått. Vi må derfor understreke at du i fremtiden er nøye med å melde ifra til flyselskapet ditt når du tar med turkokeapparat, slik at lignende tilfeller ikke inntreffer.

Grunnen til at man ikke blir konfrontert med slike saker før ved gaten er at Oslo Lufthavn er en stor flyplass, og det er ikke alltid lett å lokalisere vedkommende passasjer. For å unngå vanskeligheter med å lokalisere enkeltindivider i terminalen, og å finne et logisk møtested, er prosedyre at bagasjen bringes til gaten hvor flyet skal gå fra , og at vedkommende blir ropt opp før boarding starter. De mulighetene reisende har når de ikke får med seg gjenstander om bord i flyet, er å levere dette på bagasjeoppbevaringen på ankomstnivå (hos hittegods). Her kan man oppbevare gjenstander i tre måneder mot betaling. I ditt konkrete tilfelle skulle du ha blitt presentert denne valgmuligheten, og vi beklager at så ikke skjedde. Vi forstår at dette kan være problematisk når man allerede står ved gate, men det er dessverre eneste alternativ hvis man ikke ønsker å avlevere gjenstanden. Vi gjør oppmerksom på at det er den reisendes ansvar å sørge for å ikke ta med gjenstander i håndbagasje og innsjekket bagasje som ikke er tillatt, samt å melde ifra til sitt flyselskap hvis man tar med gjenstander som krever dette.

Det er ikke fast prosedyre eller et myndighetskrav at sikkerhetskontrollørene skal framlegge dokumentasjon ved avlevering av forbudte gjenstander.

Vi kan orientere om at vi er iferd med å utbedre skjemaet for avlevering av gjenstander, slik at reisende får en kopi av skjemaet, og vi håper å få dette på plass i løpet av kort tid.

Når det gjelder regelverket er det forankret i EU-direktiv, og det er Luftfartstilsynet som fører tilsyn med at lover og forskrifter etterleves.

På ditt spørsmål om å ta med brennevin ombord i flyet står det i regelverket følgende:

" Inntil fem liter alkoholholdig drikke under 70% i originalemballasje kan medbringes". Ingen varer som man kan kjøpe på tax free butikken inneholder mer enn 70%, og er derfor tillatt.

Flyselskapene anbefaler spesialbeholdere ved transport av væske i innsjekket bagasje. Ved lekkasje kan passasjeren få et erstatningsansvar. Noen flyselskaper har egne regler som er strengere enn ovennevnte. Man må derfor kontakt sitt flyselskap for nærmere informasjon.

Vi forstår at det kan virke underlig at man får tilgang til gjenstander på innsiden som kan virke farlige, men dette er ihht. regelverket. Har du videre spørsmål til dette, må du kontakte Luftfartstilsynet.

Vi takker for din henvendelse og håper du har fått svar på dine spørsmål.

Med vennlig hilsen
(et navn)
Oslo Lufthavn AS"

Om noen skulle lure: Heretter skal jeg huske å si fra på forhånd...

Back