Brennpunkt -Tirsdag 20.25

• Thread starter Thread starter GFL
  • Start date Start date

GFL

ScanFlyer Gold
Viktig å få med seg!

Brennpunkt: En hendelse (ttv)
Avinor er ansvarlig for at det er trygt å fly i Norge. I tillegg har de fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å kutte kostnadene med 400 millioner kroner i året. Klarer de å opprettholde flysikkerheten samtidig som de kutter kostnadene

Blir også sendt neste mandag kl 10.30

Jeg har perm, så dette får jeg heldigvis med meg!

Replying to Topic 'Brennpunkt -Tirsdag 20.25'

For å leve opp til folks inntrykk av oss skal jeg sykemelde meg for å se dette programmet. :cool2

Jeg skal på nattevakt rett etterpå. Vi får se hvor opprørt jeg blir... ;)

Kyrre
Som er spent på hva som kommer til å skje de neste månedene...

Hey ..... kan anbefale noe som heter 'Prozak' ... Ta en foer programmet starter, saa kommer du til aa vaere lett og fin i kroppen til nattevakten! :up:

Originally posted by LN-MOW

Hey ..... kan anbefale noe som heter 'Prozak' ... Ta en foer programmet starter, saa kommer du til aa vaere lett og fin i kroppen til nattevakten! :up:

Ja med en aquavit chaser må jeg jo være klar for det som måtte komme :love

Første innslag på nyhetene på NRK P1 klokken 06:30...

Nyhetene i morges klokka 06:30 var interessant ja.... Et samlet operativt miljø som spenner over flygeledere, flygerforbundet og LT er av den oppfatningen at marginene er for små over Gardermoen, mens blårussen synes alt er utmerket.

Skremmende :(

Det skal bli et interessant program - Avinor-ledelsen virker som den helt har mistet bakkekontakten (og dette fra en blaaruss!!), der utiktene til kortsiktige besparelser har blitt veldig dyre. Det Avinor skulle spare på å legge ned Røyken har vel allerede urolighetene, den dårlige bemanningssituasjonen og sykmeldingene kostet brukerne et par ganger...:nor

Luftfartstilsynet må med umiddelbar virkning øke minimumsavstanden mellom fly i viktige deler av luftrommet ved Gardermoen fra 1000 til 2000 fot. Årsaken er at Avinor ikke har ryddet opp i alvorlige problemer i luftrommet.
I juni 2000 oppsto en alvorlig luftfartshendelse like syd for Gardermoen lufthavn. Et Airbus passasjerfly fra Swissair og et norsk ambulansefly kom for nær hverandre under inn- og utflyving til flyplassen.

Havarikommisjonen for sivil luftfart, som gransket hendelsen, kom til at en viktig årsak var det kompliserte inn- og utflyvingssystemet ved Gardermoen.
Farlige «Veikryss»
Fly som letter og fly som kommer inn for landing må nemlig regelmessig krysse hverandre i flere store «veikryss» i luftrommet nord og sør for flyplassen. Ved flere anledninger har fly kommet så nær hverandre at det har oppstått farlige situasjoner i disse kryssene. Hittil i år har Luftfartstilsynet fått innrapportert 12 hendelser der den innebygde kollisjonsalarmen i flyene har slått inn.

Etter havarikommisjonens rapport, som kom i januar 2001, lovet det daværende Luftfartsverket – som nå er Avinor – å løse problemene på Gardermoen. Et stort prosjekt for å lage nye og sikrere inn- og utflyvingskorridorer ved flyplassen var allerede i gang. I 2002 ble det gjort omfattende datasimuleringer i prosjektet som fikk navnet «SOL/Norsim».
Lagt på is
Men i det stille – uten å informere Luftfartstilsynet – har Avinor lagt prosjektet på is. De gamle traseene på Gardermoen er fremdeles i bruk.

- At dette har blitt gjort uten at vi har blitt informert sporer meg til litt ettertanke om at vi kanskje må forandre de interne rutinene slik at vi får en bedre oppfølging, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus.

Han innfører nå strakstiltak, ved å doble avstanden mellom fly under inn- og utflyving til Gardermoen. Den nye regelen gjelder i de områdene der flyene krysser hverandres kurs på vei til og fra flyplassen.

- Det gjør vi fordi vi ikke liker situasjonen som har fått lov til å fortsette på disse møtepunktene rundt Gardermoen, der flyene kommer så nær hverandre at antikollisjonssystemet utløses, sier Lagarhus.

- Gir dere ofte påbud av denne arten til Avinor?

- Nei.

NRK

Nå spår man mange forsinkelser på OSL resten av året... I alle nyhetssendinger på NRK P1 (som definitivt driver reklame for sendingen på tv i kveld!)

Avinor burde ASAP dra på studietur til LHR... :p

Originally posted by ANX

Avinor burde ASAP dra på studietur til LHR... :p

satt og tenkte på det samme når jeg så programmet......OSL blir jo regnet som en "fille flyplass" i forhold.....De klarer åpenbart noe i FRA, AMS, CDG og LHR og lille Oslo må da kunne klare å håndtere trafikken sin.....

Makan til arrogant toppledelse! Både hun Flesland og hun Grette burde jo begge ta sin hatt og gå. Det virker som om de lever i sin egen lille verden og er helt i utakt både med LT og resten av sine ansatte?!

KLMfan: Nemlig!

Og de som så programmet fra LHR på National Geographic Channel forrige dagen tenkte kanskje også i de baner. Tårnet der er over 50 år gammelt. Husker ikke i farta hvor mange baner og bevegelser de har, så en sammenligning hadde vært morsom.

Men - lille Norge må jo alltid finne opp kruttet på nytt. :sarc

spitfire:
Elendigheta er jo oppstått fordi STATEN privatiserte infrastrukturen og skal ha sitt utbytte. De kunne bidratt til flysikkerheten ved å sette ned kravene til utbytte, istedetfor å støvsuge etter alternativ kronasje og salte ned olja i usikre utenlandske fond.

Edit-1 fordi en post kom imellom.
Edit-2 fordi jeg ble inspirert av spitfire.

Med Flesland i ledelsen er det jo nesten så man tenker seg om både to og tre ganger før man setter seg i et fly igjen. Det som er noe å merke seg der er jo det de sier om at ulykker som kommer av omstilling kan komme først flere år etter at de er gjenomført. Ganske viktig at toppledelsen i Avinor får øyna opp for hva _alle_ andre instanser prøver å fortelle dem.

Randi Flesland og resten av toppledelsen i Avinor bør være såpass storsindige at de tar sin hatt og går. Her burde ikke stoltheten deres stå i veien slik den gjør nå. Når samtlige fagforeninger i selskapet har uttrykt misstilitt til ledelsen bør det være et kraftig signal til ansvarlige myndigheter om at ny ledelse må på plass. Og når samarbeidsklimaet åpenbart er så dårlig som det er tviler jeg på at det kommer til å bedre seg med nåværende ledelse.
Jeg tror faktisk det ender opp med utskiftning av ledelsen i Avinor, men som vanlig venter ansvarlige myndigheter med det til konflikten når et unødvendig høyt nivå (jfr. Luftfartstilsynet).
Jeg synes samtidig det er skremmende at ansatte ikke tør å stå offentlig frem med kritikk av ledelse eller andre forhold i selskapet fordi de frykter represalier. Slikt hørte til i tidligere kommuniststater og ikke i det moderne Norge.

Med ny ledelse vil alle parter starte med blanke ark og kunne fortsette den nødvendige omstillingen selskapet er i, for omstillingen er uten tvil nødvendig.

Jeg fikk bare med meg de siste minuttene, men rakk å bli skikkelig lite imponert over fremtredenen til denne Grette. For en (tilsynelatende) lettvekter.

Hva må til før de gjør noe med situasjonen? Ulykker, streiker?

Originally posted by Falcon

Jeg fikk bare med meg de siste minuttene, men rakk å bli skikkelig lite imponert over fremtredenen til denne Grette. For en (tilsynelatende) lettvekter.

Tipper det kanskje kommer på nett-tv, om du vil se hele. Bør hvertfall det...

Originally posted by GFL

Originally posted by Falcon

Tipper det kanskje kommer på nett-tv, om du vil se hele. Bør hvertfall det...

Yepp, den ligger ute på nett-tv

Back