Replying to Topic 'Brennpunkt -Tirsdag 20.25'
Luftfartstilsynet må med umiddelbar virkning øke minimumsavstanden mellom fly i viktige deler av luftrommet ved Gardermoen fra 1000 til 2000 fot. Årsaken er at Avinor ikke har ryddet opp i alvorlige problemer i luftrommet.
I juni 2000 oppsto en alvorlig luftfartshendelse like syd for Gardermoen lufthavn. Et Airbus passasjerfly fra Swissair og et norsk ambulansefly kom for nær hverandre under inn- og utflyving til flyplassen.
Havarikommisjonen for sivil luftfart, som gransket hendelsen, kom til at en viktig årsak var det kompliserte inn- og utflyvingssystemet ved Gardermoen.
Farlige «Veikryss»
Fly som letter og fly som kommer inn for landing må nemlig regelmessig krysse hverandre i flere store «veikryss» i luftrommet nord og sør for flyplassen. Ved flere anledninger har fly kommet så nær hverandre at det har oppstått farlige situasjoner i disse kryssene. Hittil i år har Luftfartstilsynet fått innrapportert 12 hendelser der den innebygde kollisjonsalarmen i flyene har slått inn.
Etter havarikommisjonens rapport, som kom i januar 2001, lovet det daværende Luftfartsverket – som nå er Avinor – å løse problemene på Gardermoen. Et stort prosjekt for å lage nye og sikrere inn- og utflyvingskorridorer ved flyplassen var allerede i gang. I 2002 ble det gjort omfattende datasimuleringer i prosjektet som fikk navnet «SOL/Norsim».
Lagt på is
Men i det stille – uten å informere Luftfartstilsynet – har Avinor lagt prosjektet på is. De gamle traseene på Gardermoen er fremdeles i bruk.
- At dette har blitt gjort uten at vi har blitt informert sporer meg til litt ettertanke om at vi kanskje må forandre de interne rutinene slik at vi får en bedre oppfølging, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus.
Han innfører nå strakstiltak, ved å doble avstanden mellom fly under inn- og utflyving til Gardermoen. Den nye regelen gjelder i de områdene der flyene krysser hverandres kurs på vei til og fra flyplassen.
- Det gjør vi fordi vi ikke liker situasjonen som har fått lov til å fortsette på disse møtepunktene rundt Gardermoen, der flyene kommer så nær hverandre at antikollisjonssystemet utløses, sier Lagarhus.
- Gir dere ofte påbud av denne arten til Avinor?
- Nei.
NRK