Re: Bremser på forhjulet
Gripen har nesehjulsbrems istedetfor bremseskjerm (F-16) eller reverser (Viggen).
På de fleste fly senker man nesen tidlig etter landing for å ha retningskontroll og for å kunne bruke hovedhjulsbrems. Med høy nese vil bremsing på hovedhjulene "slamme" nesen ned med påfølgende kraftige belastning på nesehjul og tilhørende oppheng. En del jagerfly, deriblant F-16 bruker såkalt aerodynamisk bremsing ved å holde høy angrepsvinkel etter landing (aerodynamic braking). Ved ca 80 knop under normale omstendigheter (for F-16s del) flys nesen ned på bakken (flys, fordi vingen gir en del løft selv ved lave hastigheter) og hjulbremser kan benyttes. Det kan antas at Gripen har fått implementert moderne bremseteknologi som muliggjør styring og bremsing samtidig ved lavere hastigheter. Ved høyere hastigheter er nesehjulsstyringen koblet ut for å unngå plutselige utskeiinger dersom det må gis siderorsinnslag for å holde retningen ned banen.
Jo, det er viktig å oppnå maksimal bremseeffekt på fly i ved en del scenarier. Derfor har de hovedhjulsbremser, flaps, spoilere m.m. Men alt er en kost/nytte-utregning i forhold til kundens behov nå og i fremtiden, og i valget mellom en antakelig fordyrende nesehjulsbrems (vedlikehold, ettersyn, deler, ekstra vekt) eller å være vektbegrenset på noen avganger og landinger, har markedet valgt det siste. Man vil også kunne argumentere for at bremseskjerm på passasjerfly vil øke oppbremsingseffekten, og det ville sogar kunne gjort at noen ulykker ikke hadde skjedd, men også der har operatører og produsenter kommet frem til at det i det store bildet ikke er hensiktsmessig å ha det.