Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Jeg vet ingen ting om dette, men det høres svært rart ut at det ikke er prosedyre å klargjøre brannbiler i det øyeblikket man har et fly på tur inn for nødlanding.
Etter det jeg har hørt ble det fra flygerne sagt at det ikke var nødvendig med noe assistanse eller beredskap i forbindelse med landingen.... ?
 
Nå er jeg lykkelig intetanende om den konkrete beredskapen på flyplasser, men: Jeg antar at en stor flyplass har brannmannskap tilgjengelig. Er det ikke logisk at disse blir satt i høyere/aktiv beredskap, i det øyeblikket man har en nødlandingssituasjon, uavhengig av hva en flyger måtte melde? Det er jo uansett en risikosituasjon, og det er jo ikke noe som opptrer mange ganger per dag, per flyplass.
 
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?

Enig med deg, men de hadde kanskje ikke nok hastighet ..? Det tar vel noen sekunder for motorene å spole opp også ..
 
Mye tyder vel på at ikke alt gikk etter boka. For mye last og litt feil på innflygningen om jeg skjønner det rett her?

https://www.flightglobal.com/news/a...ets-pitch-fluctuated-before-fatal-tou-458282/

Nå er jeg ikke noe ekspert, og det er sikkert en rimelig stresset situasjon å sitte i cockpiten på ett fly som ikke er helt som det skal. Men man kan sammenligne litt med en bil man laster rundt maksvekt og kjører samme fart over fartsdumpene i nabolaget som man eller gjør alene. Her er situasjonen at du i tillegg har en overlastet henger med jetfuel bak som begynner å lekke og slår gnister når du er nedi fartshumpen!!!
 
Det foreligger nå en foreløpig beskrivelse av hendelsesforløpet fra offisielt hold:

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!
 
For meg ser det ut som om de forsøker å ta av igjen i siste sprett. Går det virkelig ann å sprette opp så høyt uten mye motorkraft?

Ja, for flyet hadde veldig mye energi p.g.a. hastighetsøkningen under landingen og bounced landing som de hadde er i utgangspunktet en dynamisk ustabil tilstand så lenge der er et overskudd av energi. Flyet får større og større oscillasjoner til det ender i asfalten med nesen først eller som i dette tilfellet hvor de driver hovedhjulene ned i bakken med måten de instinktivt gir store høyderor bevegelser for å heve nesen.

Merker meg dette fra rapporten.

The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew.

Når er ikke jeg flyger, men skal du kutte oppdriften så må vel spoilere opp asap! Var ikke dette en medvirkende årsak på Stord ulykken også?!

Spoilerne skal ikke brukes før flyet er på bakken ellers kan det ramle ned som en stein med tilsvarende utfall. Kanskje det kunne stoppet oscillasjonene men energien de hadde fra første landing var veldig høy og der er nok en grunn til at den automatiske funksjonen til spoilerne ikke kan brukes i direct mode. Bruk av spoilere har som regel en effekt på nesestillingen til flyet (ofte nese opp) og i direct law kan det kanskje være vanskelig å kontrollere hvis det skjer automatisk.

Med de lange rullebanene som vel er på Sheremetyevo kan jeg ikke tenke meg at det er et problem å stoppe med et fly på SSJ størrelse selv om spoilerne kommer ut sent eller ikke i det hele tatt. MD11 hadde vel noen ulykker med tilsvarende forløp hvor der var mulighet for tap av kontroll hvis landingen ikke ble utført korrekt etter en hard første landing.
 
Kapteinen her skal nå være siktet

Aner ikke om det er standard prosedyre der borte eller ikke, men usikker på om det bidrar til økt flysikkerhet å anmelde folk for «driter seg ut»


Neppe, men det bidrar til å ikke trekke sikkerheten til Superjet i tvil ved å skylde på piloten. Prestisje og økonomi..
 
Back
Top