Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Fly skal vel tåle lyn har jeg lest. Mine tanker er at dette kan jo være det sjeldne tilfellet der det ikke tålte det. Men jeg er ingen ekspert på sånt. Vi får vente på nye opplysninger etterhvert. Godt så mange kom seg ut!

Playback fra Flightradar24. Ser de kom seg til drøye 10.000 fot før de returnerte. De gjorde også en holdingrunde, uten at de brukte den til å tape høyde

c5f3e3b0a1bb6fb38090e0a44d8471b3.jpg

Lite igjen av bakparten, men fronten var overraskende hel etter alle flammene

Fra Twitter
D50ZlG-X4AA0tf0

Er det ikke prosedyre med brann/redning stby når et fly squaker 7700?
Den kom iallefall opp med 7700 på FR24.
For som du sier, var vel toalettvogna som var raskest
Selv om et fly squawker 7700, så er det ikke direkte dette som trigger hvilken beredskap som holdes. Altså: et fly som squawker 7700 og lander møtes nok nesten utelukkende med full beredskap - men det er nok mer hva som blir sagt på frekvens som trigger dette.

Hva gjelder for norske lufthavner står dette beskrevet i BSL E 4-4. Vet et slikt nødstilfelle defineres uten tvil som full beredskap:
Full beredskap iverksettes når det vites/antas at et luftfartøy har slike vanskeligheter at det er fare for havari.
Og da gjelder følgende:
1. Utrykningskjøretøyene bemannes og kjøres ut til angitt posisjon ved rullebanen.
2. Samtlige mannskaper i henhold til havariplanen møter på sine respektive møteplasser.
3. Politiet varsles, og eksterne hjelpestyrker i henhold til politiets katastrofeplan møter på flyplassen.

I tillegg er det krav om innsatstid på maksimum 120 sekunder til hvor som helst innenfor manøvreringområdet.

Hvordan det er hos vår nabo i øst er litt vanskeligere å si, men det ville overrasket meg om det ikke er noenlunde likt.

Last edited:
Drivstoffet skal ha antent i forbindelse med at understellet ga etter ved bakkekontakt etter tre "bounce", i følge øyenvitner og (som alltid) etterrettelige The Aviation Herald:

A ground observer reported he witnessed the landing. The aircraft bounced, on the third critical touchdown both main gear struts collapsed and the aircraft caught fire.

http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0

Flyet hadde først en hard landing og spratt opp for å lande hardt den andre gangen og tok deretter fyr før siste nedslaget kom i følge Twitter.
Det var ikke brann i flyet før den traff rullebanen 2. gangen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Flightprofilen med at de bare foretok høyresvinger minner litt om United-ulykken i Sioux City .. Det kan også forklare at de kom inn svært hot ..

Men hva i all verden skal man gjøre med dette problemet?? Så ufattelig trist...
Enkelt, lås på bagasjehyllene. Den skal settes på og åpnes av pilot under avgang og under landing. Tror nok at dette kan komme.

Og man sikrer at man ikke vil oppleve det jeg opplevde ved ankost Vilnius... folk som stod i kø ved utgangsdøren med bagasje og snakket i mobil... før flyet hadde svingt unna landingsbanen.

Det sies at flyet returnerte pga kommunikasjonsproblemer etter lynnedslag, første landingsforsøk ble avbrutt pga for høy hastighet. Når man ser video av landingen over så kan det se ut som at hastigheten er høy her også. Om dette er årsaken til at flyet hopper avgårde skal ikke jeg uttale meg om. Men kommunikasjonsproblemer kan kanskje være en medvirkende årsak til at ingen brannbiler eller redningsmannskap sto ved rullebanen.

Det er simpelthen ufattelig å se video av evakueringen, hvor sjokkerende mange av passasjerene som kommer ruslende etter turen ned sklia drar trillekofferter etter seg. Man kan jo bare forestille seg hvordan det må ha forsinket evakueringen at de personene der har stått og fiklet i bagasjehyllene og haulet med seg koffertene sine, mens bakre del av flyet sto i full fyr og giftig røyk fylte kabinen.

Det er ganske klart at det foruten selve grenskningen av hva som skjedde må komme en reaksjon og konkrete tiltak når man så konsekvensene av hvordan evakueringen foregikk.

Mitt forslag en en sentral låsing av bagasjehyllene.

Det er simpelthen ufattelig å se video av evakueringen, hvor sjokkerende mange av passasjerene som kommer ruslende etter turen ned sklia drar trillekofferter etter seg. Man kan jo bare forestille seg hvordan det må ha forsinket evakueringen at de personene der har stått og fiklet i bagasjehyllene og haulet med seg koffertene sine, mens bakre del av flyet sto i full fyr og giftig røyk fylte kabinen.

Det verste er: at selv om det vil være de som "bare" har handlet i panikk og ikke tenkt over hva de gjorde - som nå senere kommer til å ha alvorlige problemer og ettervirkninger når de vet hva følgene av deres handlinger var...... Så kommer det til å være en god del av de som drassa med seg trillekofferten som stiller seg 100% uforståelige til det - eller bare rett og slett ikke bryr seg om hva - som skjedde pga dem. Det er da jeg kjenner at menneskeheten trenger en pest/plage. Jeg kan nesten garantere at det sitter noen igjen etter denne hendelsen som 101% tror og føler at deres baggasje var så viktig at det er likegyldig for dem at noen døde. Så ufattelig ignorant og dum er folk i dagens samfunn. Får enda mindre lyst til å bruke fly som framkomstmiddel når jeg tenker på slikt.

Det er jo en grunn til at de sier leave your handluggage behind you i sikkerhetsdemoen...og en grunn til at jeg enten har jakka på meg eller sitter med den i hånda i tilfelle man må evakuere under takeoff og landing. På den måten får man greit med seg verdisakene uten å bruke ekstra tid.

Back