Brann i fly i Moskva, Aeroflot SuperJet 05MAI19

Det verste er: at selv om det vil være de som "bare" har handlet i panikk og ikke tenkt over hva de gjorde - som nå senere kommer til å ha alvorlige problemer og ettervirkninger når de vet hva følgene av deres handlinger var...... Så kommer det til å være en god del av de som drassa med seg trillekofferten som stiller seg 100% uforståelige til det - eller bare rett og slett ikke bryr seg om hva - som skjedde pga dem. Det er da jeg kjenner at menneskeheten trenger en pest/plage. Jeg kan nesten garantere at det sitter noen igjen etter denne hendelsen som 101% tror og føler at deres baggasje var så viktig at det er likegyldig for dem at noen døde. Så ufattelig ignorant og dum er folk i dagens samfunn. Får enda mindre lyst til å bruke fly som framkomstmiddel når jeg tenker på slikt.
Jeg har lurt på om man kan ha en slags juridisk reaksjon mot de som kom valsende ut med trillekofferter.

Og at folk bokstavelig talt kan gå over lik og påføre andre stor risiko og skade for å selv få en liten fordel er noe som man kan oppleve overalt i en krisesituasjon, og ikke bare på fly.

I Russland har man fått en særdeles rå og brutal kapitalisme kombinert med mye korrupsjon og kriminalitet som har gitt mye egoisme og store sosiale forskjeller. Det er derfor lett å tenke at det vi så var typisk russisk oppførsel, men slike personer kunne man nok funnet overalt i verden.
 
Det er jo en grunn til at de sier leave your handluggage behind you i sikkerhetsdemoen...og en grunn til at jeg enten har jakka på meg eller sitter med den i hånda i tilfelle man må evakuere under takeoff og landing. På den måten får man greit med seg verdisakene uten å bruke ekstra tid.
Jeg skjønner at å havne et sted, spesielt i et fremmed land, uten pass og kort kan by på mange praktisk utfordringer. Derfor har jeg det aldri liggende i bagasjehylla. Jakke kan jeg derimot lett få tak i en ny av.

Jeg er alltid forberedt når jeg reiser. :old
 
Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.
 
Jeg slutter aldri å la meg facinere av hvor skråsikre flypratere er på hvordan de vil oppføre seg i en panikksituasjon. Det er klart, å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre vil hjelpe, så sannsynligvis er det færre her enn andre steder som vil ta med seg håndbagasjen av refleks.

På den annen side, de fleste har gått ut av et fly noen hundre ganger. Alltid med håndbagasje. Den rutina kan sitte hardere i enn man er klar over.

Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".
Som andre skriver her, opplyses det ALLTID under sikkerhetsdemoen om at håndbagasjen skal ligge igjen ved en evt. evakuering. Jeg har heldigvis aldri vært med på en "ekte" evakuering, men jeg er ganske sikker på at kabinpersonalet sier fra at håndbagasjen må etterlates når det virkelig gjelder.

Selvfølgelig er det problematisk når du mister alt du eier og har av pass, penger, kort, mobiltlf., o.s.v. i utlandet, men det er tross alt bedre enn at noen omkommer fordi enkelte tullinger og idioter ikke tar hensyn til andre og bare tenker på seg selv.
 
Ikke forvent at folk vil reagere logisk i en slik situasjon. Du vil se hele spekteret av reaksjoner.
 
Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen "av refleks". I tillegg er det langt fra alle som har gått ut av et fly "noen hundre ganger".

Jeg tror ingen tar med seg håndbagasjen fordi de har vurdert om det er viktigere å ta den med seg enn å sikre at man kommer seg unna et brennende fly raskest mulig. Om man da vil kalle det refleks eller noe annet, er litt utenfor mitt fagfelt. Noen nøye vurdert handling tviler jeg, i hvert fall, på at det er.

Det er også de færreste som tar med seg bagasjen ut.
 
Jeg tror ikke det bare er refleks. Om jeg skulle raskt ut av et fly et fremmed sted og alt av pass og kort lå inni kofferten så kan kan jeg ikke garantere at jeg ikke ville prøvd å få den med meg. Ikke for sokker og undertøy, men pga pass og kort. Og det er antagelig raskere å ta hele greia med seg enn å plukke ut det mest nødvendige.

Jeg har altså sikret med mot å måtte gjøre denne vurderingen for pass og kort, men om det er landing på vann så vet jeg at jakken vil fungere litt som våtdrakt og gi meg et par minutter lengere overlevelse i kjølig vann. Jeg er ærlig nok til å si at jeg ikke kan garantere at jeg ikke ville prøvd å få jakken med meg.
 
Det er håpløst å spekulere i hva folk gjør i panikk. Vil man unngå at folk prøver å drasse med seg sakene sine, så må man låse bagasjen, og selv da vil sikkert noen bruke tid i en evakueringssituasjon på å forsøke å bryte opp hylla. Sjansen for mye verre, irrasjonelle handlinger, enn å ta med seg bagasjen, er fullstendig tilstede.
 
Når jeg så videoen på AVherald fra innsiden, kom jeg til å tenke på denne. Verden er dessverre snurret i den retningen, meg, mitt. Ufattelig trist det som skjedde
 

Attachments

  • photo-51.jpg
    photo-51.jpg
    136.4 KB · Views: 1,078
Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.
 
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.
 
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.

Jøsses... Det var spesielt, ja. Putin give, what Putin get. Må være for å vise ansvar og kontroll. Neppe skyld. Den kommer nok til å bli pent fordelt utover folk som ikke er nødvendige lenger.
 
Kan vi legge diskusjonen om håndbagasje død? Please?
Evt ta det i en annen tråd.

Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...afety-reveals-terror-Russian-plane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.
 
Ser Aeroflot har en veldig spesiell måte å utgi informasjon om ulykken.
Ut fra det selskapene jeg kjenner til, ville de ikke gjort som Aeroflot, som å legge ut pax-liste og liste over overlevende rett ut på nettsiden, samt legge ut hvor mye overlevende og etterlatte vil få i kompensasjon m.m., veldig spesielt.

Ikke uvanlig når det gjelder russiske myndigheter. Kjappe konklusjoner og på sparket-uttalelser er ikke uvanlig når det skjer ulykker der.
 
130.000 NOK for å valse fra krasjet med trillekoffert. Er det normalt å kompensere uskadde overlevende på den måten.
 
Så mye som jeg forstår hvorfor du skriver det, så skjønner jeg allikevel ikke: det er en stor del av diskusjonen i alle medier etter ulykken - og eventuelt sogar en "gamechanger" for framtidens flyvning. Hvis det viser seg at en "tjukk" russer (quote The Daily mail: https://www.dailymail.co.uk/news/ar...afety-reveals-terror-Russian-plane-crash.html ) har blokkert midtgangen mens han sleit ut kofferten sin fra overhead, slik at alle som satt bak ham døde... Da kan nok flyhverdagen endre seg for oss alle. Således er det litt rart om diskusjonen skal legges død, om du spør meg.
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....
 
Jeg heller i retning av senor Fnat - av litt andre årsaker, jeg har opplevd en evakuering etter «av banen» vel vi stoppet på fast dekke men solid plantet i landings lys og det jeg husker er at selv om vi aldri var i luften, var oppbremsingen såpass kraftig at de fleste «overhead bins» åpnet seg og mesteparten av håndbagasjen ble slengt ut. Når en ser de «hoppene» denne maskinen gjorde - var det nok mere snakk om å plukke opp fra gulvet enn slite ut av hyllene.....

As much as I'd like to agree, så er det vel her snakk om to villt forskjellige flytyper og lite kausalitet mellom de to hendelsene. Å trekke konklusjoner fra fysikken fra din hendelse (i det jeg vil anta er et mye eldre fly enn en Sukhoi) direkte til denne er vel .. jaja, iallefall like tynt som å gå ut i fra at noen stod og forsøkte å få ut baggasje? Med det antyder jeg ikke at de utelukkende fiklet med døråpneren, men også f.eks forsøkte å trekke ut baggasje fra sammenknøvla fly, eller liknende.
 
Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?
 
Etter å ha sett i noe episoder av programmet "aircrash investigation" har eg sett at det ble laget en ny prosedyre når det skjer at en fly humper opp etter første treff i bakken, skal avbryte landingsforsøk og begynne å gi full gass og fly opp igjen og ta en runde og forsøke å lande på nytt. Det fordi det har skjedd tilfeller flyulykke etter å ha humpet flere ganger på rullebanen , så kræsjer. Slik det som skjedde i Sioux City.
Så lurer eg på om i det tilfelle som skjedde i Sheremetjevo flyplass burde pilotene avbryte landingen? Russerne er vel kjent med denne prosedyret?

Det forutsetter at du har kontroll på maskinen. Når det gjaldt Sioux City var det ikke noe alternativ å gå rundt. De måtte ned.
 
Back
Top