Fly skal vel tåle lyn har jeg lest. Mine tanker er at dette kan jo være det sjeldne tilfellet der det ikke tålte det. Men jeg er ingen ekspert på sånt. Vi får vente på nye opplysninger etterhvert. Godt så mange kom seg ut!
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Selv om et fly squawker 7700, så er det ikke direkte dette som trigger hvilken beredskap som holdes. Altså: et fly som squawker 7700 og lander møtes nok nesten utelukkende med full beredskap - men det er nok mer hva som blir sagt på frekvens som trigger dette.Er det ikke prosedyre med brann/redning stby når et fly squaker 7700?
Den kom iallefall opp med 7700 på FR24.
For som du sier, var vel toalettvogna som var raskest
Og da gjelder følgende:Full beredskap iverksettes når det vites/antas at et luftfartøy har slike vanskeligheter at det er fare for havari.
1. Utrykningskjøretøyene bemannes og kjøres ut til angitt posisjon ved rullebanen.
2. Samtlige mannskaper i henhold til havariplanen møter på sine respektive møteplasser.
3. Politiet varsles, og eksterne hjelpestyrker i henhold til politiets katastrofeplan møter på flyplassen.
A ground observer reported he witnessed the landing. The aircraft bounced, on the third critical touchdown both main gear struts collapsed and the aircraft caught fire.
https://mobile.twitter.com/RuslanLeviev/status/1125122213789802503?s=09
Video her viser at det ikke brant før det ser ut som understell ikke overraskende ikke klarer å ta for etter siste sprett og knekker sammen.
https://mobile.twitter.com/RuslanLeviev/status/1125122213789802503?s=09
Video her viser at det ikke brant før det ser ut som understell ikke overraskende ikke klarer å ta for etter siste sprett og knekker sammen.
Enkelt, lås på bagasjehyllene. Den skal settes på og åpnes av pilot under avgang og under landing. Tror nok at dette kan komme.Men hva i all verden skal man gjøre med dette problemet?? Så ufattelig trist...
Det er simpelthen ufattelig å se video av evakueringen, hvor sjokkerende mange av passasjerene som kommer ruslende etter turen ned sklia drar trillekofferter etter seg. Man kan jo bare forestille seg hvordan det må ha forsinket evakueringen at de personene der har stått og fiklet i bagasjehyllene og haulet med seg koffertene sine, mens bakre del av flyet sto i full fyr og giftig røyk fylte kabinen.
Noen skikkelige hopp etter første touchdown; https://twitter.com/JacdecNew/status/1125124874006147072
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.