Re: Bråk på gang i SASBraathens
Originally posted by SAJblue
Nå skal jeg ikke gå direkte inn på denne debatten i SASBraathens. Det jeg derimot vil rette fokuset litt mot er at flere av medlemmene her på forumet tydeligvis er imot at arbeidstakere kjemper for en bedre arbeidssituasjon. Dette synes jeg er en skremmende utvikling. Vet dere det gjelder hvorfor vi i Norge har fem ukers ferie, folketrygdlov og 7,5 timers arbeidsdag? Vet dere hvorfor ansatte har medbestemmelsesrett på arbeidsplassen? Dette er bare noe av det vi kan takke arbeidstakerorganisasjonene for. I over 100 år har de kjempet for en bedre arbeidshverdag, og en økning i levestandarden. Jeg skulle likt å sett hvilket nivå vi i dag hadde hatt i dette landet hvis denne kampen ikke hadde blitt kjempet, og fortsatt kjempes for.
Det skulle bare mangle at ikke de ansatte skulle få være med å bestemme sin egen arbeidshverdag.
Kanskje noen av dere som alltid synes det er et unødvendig mas med arbeidstakerorganisasjoner har det for bra i egen arbeidshverdag? Og dermed tror at det er fryd og gammen rundt om kring på alle arbeidsplassene i landet?
edit: tilføyning
Ja, fagbevegelsen har egenhendig sørget for at landet vårt er det det er i dag
Vi kan takke dem for: At det er flere som går på trygd i Norge enn i noen andre land. Vi kan også takke dem for at vi ikke er konkurransedyktige til å ha noen form for industri, produksjon eller eksport i dette landet nettopp fordi lønn og goder rett og slett er hinsides andre land i verden. Vi kan også takke dem for at en polakk eller en annen EU borger kan flytte til Norge og suge ut de sinnsyke benefits dette landet tilbyr sine borgere/innvandrere/EU borgere. Vil vel påstå at jeg er sjeleglad at vi har olje i Norge ellers hadde vi alle vært på fattigkassa..
Og vi kan også takke dem for ulovlige aksjoner som ødela for SASBraathens i Q1. At jeg fikk min hverdag (som ALDRI er i nærheten av å være 7,5 timer og jeg har ingen overtids betaling) forlenget med mange timer flere dager på grunn av sutrete piloter som lyver om sykdom, er ikke akseptabelt.
Om problemene er det en av postene lister opp her i 3 punkter, er det på tide at man nå våkner, lukter kaffen og innser hvordan verden i luften har blitt. Vil ikke si at FAs kan sidestilles med kassadamer på Kiwi, men å tjene en halv mill for å jobbe 70%, er urealistisk i disse tider, men det tror jeg de fleste har innsett
Som mangeårig trofast SAS kunde som har flydd tusenvis av flighter i mitt voksne liv, har fått kjenne fagforeningene på kroppen mange ganger.
Og sist men ikke minst: SASBraathens eies av aksjonærene, det er de som bestemmer hvordan selskapet skal drives, ikke fagforeningene. Klart det er tøft i disse tider, men det er kanskje på tide at de ansatte begynner å tenke på at aksjonærene som eier selskapet vil kreve avkastning på sin investering.
Om fagforeningene ønsker å styre SASBraathens er jo fasiten enkel: Kjøp dere opp i selskapet og styr det slik dere ønsker at det skal være. Hadde vært gøy å se hvor lenge selskapet da hadde eksistert om fagforeningen skulle gitt de ansatte det de ønsker, høyere lønninger og mer fri. Jeg tror da at Hr. Lyng hadde fått sitt livs største dilemma: For å overleve må vi kutte.... Oh well, det er enkelt å hyle å skrike når man ikke har noe som helst ansvar for selskapets eksistens..