Bråk på gang i SASBraathens

Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by SAJblue

Nå skal jeg ikke gå direkte inn på denne debatten i SASBraathens. Det jeg derimot vil rette fokuset litt mot er at flere av medlemmene her på forumet tydeligvis er imot at arbeidstakere kjemper for en bedre arbeidssituasjon.


Noe sier meg den var til meg ;)

Selvsagt bør det være arbeidtaker organisjoner her i landet, men det finnes en mellomting mellom at de kontrolerer "alt" eller ingenting. Akkurat som ingen arbeidstakermakt er en svakhetm er og alt for mye makt til arbeidtakerene en svakhet også for å få tingene til å fungere.
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by AirbusTero

Joda, men det finnes også eksempler på at fagforeninger omtrent har ødelagt selskaper, ja sågar nasjoners økonomi - ref Storbritannia på 70-tallet.

Det er vel egentlig svært lite relevant å sammenligne med britiske fagforeninger i denne saken? I Storbritannia har man en helt annen historie når det gjelder fagforeninger, og et atskillig røffere klima mellom fagforeninger og arbeidsgivere.
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Også norske fagforeninger må ta sitt ansvar...på lik linje med ledelsen. It takes two to tango...
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Jeg skjønner at du forsøker å antyde noe EB, men er usikker på hva. Burde NKF la være å ta opp problemene og "ta ansvar" på den måten?
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

De kabinansatte virker nesten desperate. Først aksjonerte de tidligere i år i SAS Braathens, deretter nesten aksjoner i Norwegian. Nå ny ypper de igjen til bråk i SAS Braathens samtidig som de kabinansatte i Norwegian truer med nye aksjoner til våren.

Problemet er nok at dette er en ufaglært yrkesgruppe som i de siste 70 årene har hatt høy status og forholdsvis høye lønninger i forhold til tilsvarende ufaglærte yrkesgrupper. Nå ser de at denne tiden snart er over, statusen er på hell. Valget i fremtiden blir nok rå og brutal for dagens kabinansatte, enten være kabinansatt eller butikkansatt på Kiwi. Den eneste måten å forhindre dette er at det blir satt krav til mer utdannelse for å kunne bli kabinansatt. 5 ukers kurs er en veldig liten utdannelse i dagens samfunn og vil ikke gi den statusen som de søker.
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by SAJblue

Nå skal jeg ikke gå direkte inn på denne debatten i SASBraathens. Det jeg derimot vil rette fokuset litt mot er at flere av medlemmene her på forumet tydeligvis er imot at arbeidstakere kjemper for en bedre arbeidssituasjon. Dette synes jeg er en skremmende utvikling. Vet dere det gjelder hvorfor vi i Norge har fem ukers ferie, folketrygdlov og 7,5 timers arbeidsdag? Vet dere hvorfor ansatte har medbestemmelsesrett på arbeidsplassen? Dette er bare noe av det vi kan takke arbeidstakerorganisasjonene for. I over 100 år har de kjempet for en bedre arbeidshverdag, og en økning i levestandarden. Jeg skulle likt å sett hvilket nivå vi i dag hadde hatt i dette landet hvis denne kampen ikke hadde blitt kjempet, og fortsatt kjempes for.

Det skulle bare mangle at ikke de ansatte skulle få være med å bestemme sin egen arbeidshverdag.

Kanskje noen av dere som alltid synes det er et unødvendig mas med arbeidstakerorganisasjoner har det for bra i egen arbeidshverdag? Og dermed tror at det er fryd og gammen rundt om kring på alle arbeidsplassene i landet?

edit: tilføyning

:clap :clap
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Respekt for inngåtte avtaler, og ikke trenering av gjennomføring av slike avtaler er vel noe av kjernen i "problemene"
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Valget i fremtiden blir nok rå og brutal for dagens kabinansatte, enten være kabinansatt eller butikkansatt på Kiwi.

Mulig det er ganske kort utdannelse for å bli kabinansatt, men det går da ikke an å sammenlikne de med andre ufaglærte yrkesgrupper sånn helt uten videre. Som kabinansatt har man et enormt ansvar for sikkerheten til passasjerene ombord. Husk at de lønnes for dette, og ikke for å servere folk kaffe eller selge sjokolade. Å sammenlikne de med butikkmedarbeidere som sitter i kassa blir for dumt. Det skjønner nok ledelsene i de forskjellige selskapene også.
Skjønner poenget ditt, men synes ikke resonnementet henger på greip.
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by F35Landing
Mulig det er ganske kort utdannelse for å bli kabinansatt, men det går da ikke an å sammenlikne de med andre ufaglærte yrkesgrupper sånn helt uten videre. Som kabinansatt har man et enormt ansvar for sikkerheten til passasjerene ombord.

For å være ærlig, så synes jeg det kortet der er ganske tynnslitt...

Hva med bussjåfører, guider, konduktører, ansatte ombord på ferger, osv... Er deres ansvar mindre?

Hvor mange passasjerer har én konduktør ansvaret for, kontra én kabinansatt?

Det går helt utmerket å sammenligne den yrkesgruppen med andre....
:old
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by KennethGS

Originally posted by F35Landing
Mulig det er ganske kort utdannelse for å bli kabinansatt, men det går da ikke an å sammenlikne de med andre ufaglærte yrkesgrupper sånn helt uten videre. Som kabinansatt har man et enormt ansvar for sikkerheten til passasjerene ombord.

For å være ærlig, så synes jeg det kortet der er ganske tynnslitt...

Hva med bussjåfører, guider, konduktører, ansatte ombord på ferger, osv... Er deres ansvar mindre?

Hvor mange passasjerer har én konduktør ansvaret for, kontra én kabinansatt?

Det går helt utmerket å sammenligne den yrkesgruppen med andre....
:old

Mye Hummer og Kanari her ?

at det f.eks er myndighets pålagt med 1 fa pr 50pax/sete vil vel i seg selv si at de har
et større ansvar , enn guider ?

Eller at arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven , dermed må de slåss litt extra for fritid og goder.

Hun her hjemme har aldri arbeidsdager < ~10 timer , mens de fleste her på forumet piper om overtidsbetaling om de passerer 7.30 pr dag.


Ja glamoren er nok borte, men jobben er fortsatt ikke sammenligbar med guider, eller kassa damen på Kiwi.
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Les innlegget mitt en gang til, KennethGS, så kanskje du skjønner hva jeg mener:)

Eller synes du det skal være samme lønn og betingelser for kabinansatte som de som f.eks sitter i kassa på Kiwi?
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by SAJblue

Nå skal jeg ikke gå direkte inn på denne debatten i SASBraathens. Det jeg derimot vil rette fokuset litt mot er at flere av medlemmene her på forumet tydeligvis er imot at arbeidstakere kjemper for en bedre arbeidssituasjon. Dette synes jeg er en skremmende utvikling. Vet dere det gjelder hvorfor vi i Norge har fem ukers ferie, folketrygdlov og 7,5 timers arbeidsdag? Vet dere hvorfor ansatte har medbestemmelsesrett på arbeidsplassen? Dette er bare noe av det vi kan takke arbeidstakerorganisasjonene for. I over 100 år har de kjempet for en bedre arbeidshverdag, og en økning i levestandarden. Jeg skulle likt å sett hvilket nivå vi i dag hadde hatt i dette landet hvis denne kampen ikke hadde blitt kjempet, og fortsatt kjempes for.

Det skulle bare mangle at ikke de ansatte skulle få være med å bestemme sin egen arbeidshverdag.

Kanskje noen av dere som alltid synes det er et unødvendig mas med arbeidstakerorganisasjoner har det for bra i egen arbeidshverdag? Og dermed tror at det er fryd og gammen rundt om kring på alle arbeidsplassene i landet?

edit: tilføyning

Ja, fagbevegelsen har egenhendig sørget for at landet vårt er det det er i dag :p

Vi kan takke dem for: At det er flere som går på trygd i Norge enn i noen andre land. Vi kan også takke dem for at vi ikke er konkurransedyktige til å ha noen form for industri, produksjon eller eksport i dette landet nettopp fordi lønn og goder rett og slett er hinsides andre land i verden. Vi kan også takke dem for at en polakk eller en annen EU borger kan flytte til Norge og suge ut de sinnsyke benefits dette landet tilbyr sine borgere/innvandrere/EU borgere. Vil vel påstå at jeg er sjeleglad at vi har olje i Norge ellers hadde vi alle vært på fattigkassa..

Og vi kan også takke dem for ulovlige aksjoner som ødela for SASBraathens i Q1. At jeg fikk min hverdag (som ALDRI er i nærheten av å være 7,5 timer og jeg har ingen overtids betaling) forlenget med mange timer flere dager på grunn av sutrete piloter som lyver om sykdom, er ikke akseptabelt.

Om problemene er det en av postene lister opp her i 3 punkter, er det på tide at man nå våkner, lukter kaffen og innser hvordan verden i luften har blitt. Vil ikke si at FAs kan sidestilles med kassadamer på Kiwi, men å tjene en halv mill for å jobbe 70%, er urealistisk i disse tider, men det tror jeg de fleste har innsett

Som mangeårig trofast SAS kunde som har flydd tusenvis av flighter i mitt voksne liv, har fått kjenne fagforeningene på kroppen mange ganger.

Og sist men ikke minst: SASBraathens eies av aksjonærene, det er de som bestemmer hvordan selskapet skal drives, ikke fagforeningene. Klart det er tøft i disse tider, men det er kanskje på tide at de ansatte begynner å tenke på at aksjonærene som eier selskapet vil kreve avkastning på sin investering.

Om fagforeningene ønsker å styre SASBraathens er jo fasiten enkel: Kjøp dere opp i selskapet og styr det slik dere ønsker at det skal være. Hadde vært gøy å se hvor lenge selskapet da hadde eksistert om fagforeningen skulle gitt de ansatte det de ønsker, høyere lønninger og mer fri. Jeg tror da at Hr. Lyng hadde fått sitt livs største dilemma: For å overleve må vi kutte.... Oh well, det er enkelt å hyle å skrike når man ikke har noe som helst ansvar for selskapets eksistens..
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Men, du tjener sikkert mer enn 715.000NOK, syntes du fortjener det, samt ønsker diktat på lønninger og vilkår for kvinnearbeidesgrupper, samt er arbeidesgiver som syntes det er OK å bryte inngåtteavtaler samme år de er inngått ? :question:
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by P.A. VIKING

Mye Hummer og Kanari her ?

Selvsagt... Dette er et diskusjonsforum, så man må jo skape litt debatt, eller hva?

at det f.eks er myndighets pålagt med 1 fa pr 50pax/sete vil vel i seg selv si at de har et større ansvar , enn guider ?

Tja... Når jeg var inne til førstegangstjene så var det maks. 25 soldater pr. befal under bading...
Var hans ansvar dobbelt så stort som en ansatt i kabinen på et fly? Tror du sersjanten fikk betalt deretter?

Eller at arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven , dermed må de slåss litt extra for fritid og goder.

Ja det der er jo et fantastisk system... :wink:

Hun her hjemme har aldri arbeidsdager < ~10 timer , mens de fleste her på forumet piper om overtidsbetaling om de passerer 7.30 pr dag.

...men de som skriker etter overtid etter 7,5 timer, jobber kanskje i 7 av dem også? Selv jobber jeg vanligvis mellom 9 og 10 timer, annenhver helg og hver fjerde uke har jeg fri, pluss noen fridager innimellom for ikke å overstige 5 dager sammenhengende.....

Ja glamoren er nok borte, men jobben er fortsatt ikke sammenligbar med guider, eller kassa damen på Kiwi.

Glamoren er borte ja, OG det er ufaglært arbeid med ansvar.... Akkurat som min jobb, og svært mange andres...
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by KennethGS


...men de som skriker etter overtid etter 7,5 timer, jobber kanskje i 7 av dem også? Selv jobber jeg vanligvis mellom 9 og 10 timer, annenhver helg, og har fri hver fjerde uke, pluss noen fridager innimellom for ikke å overstige 5 dager sammenhengende.....

* Diskusjonen om schedulering bør vel plasseres hos arbeidsgiver , men her er det mange myter ute å går om inneffektive schedules....
I denne setting er ikke det av interess om man flyr eller sitter på crewrom mellom ci og co, det er ikke fritid.




PST, jeg er faktisk sterk motstander av fack'et og har , i Drammensveien 43, også gitt utrykk for hva jeg syntes ! .......
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by Tommy777


Ja, fagbevegelsen har egenhendig sørget for at landet vårt er det det er i dag :p

..

Og Sivil Oekonomene gav oss Enron! med mere....Skal vi grave finner vi masse paa begge sider, jeg var aldri medlem av noen fagforening i mine 15 SAS aar, var aldri saerlig impornert over noe av det de stod for, men jeg var ei heller aldri imponert over ledelsen..naa jobber jeg for innsamlede/donerte midler og jeg har aldri jobbet i et mere professjonelt og inspirerende miljoe.....og oekonomien vaar styres mye mye bedre enn jeg noensinne opplevde i SAS....og det uten en eneste MBA
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by P.A. VIKING

......her er det mange myter ute å går om inneffektive schedules....

...og de fleste historiene har man hørt av folk som jobber i kabinen... :rolleyes:


I denne setting er ikke det av interess om man flyr eller sitter på crewrom mellom ci og co, det er ikke fritid.

Nei for all del...
Det er ikke fritid... Betalt kjedsomhet kanskje...? ;)

Jeg har sittet sammen med crew, halvannen time her, og tre timer der, og selv om det er langt fra fritid, så var det ikke akkurat arbeid heller...

Jeg håper du skjønner at jeg setter ting på spissen her... Disse diskusjonene har en lei tendens til å bli veldig ensidige på dette forumet nemlig... ;)
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Jeg har sittet sammen med crew, halvannen time her, og tre timer der, og selv om det er langt fra fritid, så var det ikke akkurat arbeid heller...

God idé: La oss lønne f.eks de som sitter på hovedredningssentralen eller på 113 i de par minuttene de mottar nødanrop og faktisk jobber og ikke bare sitter der på rævva og har "ikke akkurat arbeid" å gjøre også. Det ville blitt mye pæng å kose seg med tenker jeg.
Dessuten er det jo en rimelig automatisert prosess å kjøre trailer. Hvorfor ikke gjøre det samme der? På strekninger der sjåførene bare sitter og halvglipper med øynene og røyker rullings så burder det nesten ikke tikke inn lønn i det hele tatt. Alle kan jo kjøre bil liksom, det er jo ikke vits å lønne folk noe spesielt for det.
Var ikke det lurt?;)
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by F35Landing


Dessuten er det jo en rimelig automatisert prosess å kjøre trailer. Hvorfor ikke gjøre det samme der? På strekninger der sjåførene bare sitter og halvglipper med øynene og røyker rullings så burder det nesten ikke tikke inn lønn i det hele tatt. Alle kan jo kjøre bil liksom, det er jo ikke vits å lønne folk noe spesielt for det.
Var ikke det lurt?;)

Kjempeidé! Bare ikke glem pilotene... :rolleyes:
 
Re: Bråk på gang i SASBraathens

Originally posted by F35Landing

Jeg har sittet sammen med crew, halvannen time her, og tre timer der, og selv om det er langt fra fritid, så var det ikke akkurat arbeid heller...

God idé: La oss lønne f.eks de som sitter på hovedredningssentralen eller på 113 i de par minuttene de mottar nødanrop og faktisk jobber og ikke bare sitter der på rævva og har "ikke akkurat arbeid" å gjøre også. .
Var ikke det lurt?;)

Du har tydeligvis ikke vært på en AMK-sentral....
:D
Og en snakker forøvrig om mer enn 5 ukers kurs for å jobbe der.
 
Back
Top