BP valgte Widerøe

Re: BP valgte Widerøe

Ser av artikkelen at andre selskaper også har gått fra charter til rutefly. Betyr dette slutten på flygninger for Helitrans og Bergen Air Transport?

Forøvrig litt morsomt å se at det kom noe godt ut av Norwegian Express styret i fjor vinter ;)
 
Re: BP valgte Widerøe

Flott å se at enda en aktør velger å reise med Widerøe, fremfor å fly charter :) Håper og tror at ruta mellom BNN og OSL er kommet for å bli!
 
Re: BP valgte Widerøe

Hvordan passer Widerøe's ankomster/avganger med helikopterrotasjonene -

Blir det mye ekstra venting for offshorereisende i forhold til charter ?
 
Re: BP valgte Widerøe

Antageligvis blir vel heliflightene flyttet slik at de som kommer med WF kommer med offshore.
Hvis de ikke passer overens allerede.
 
Re: BP valgte Widerøe

Helikoptrene går vel mer eller mindre hele dagen, så trengs ikke store justeringer. De sender folk med det flyet som passer i forhold til platform de skal ut til.
 
Re: BP valgte Widerøe

Helikoptrene går vel mer eller mindre hele dagen, så trengs ikke store justeringer. De sender folk med det flyet som passer i forhold til platform de skal ut til.

Brønnøysund er en veldig liten heliport, med et 2-3 avganger pr dag. Så vidt jeg vet er det 2 helikopter stasjonert der nå, et fra HKS og et fra BHL.
Skarv FSPO skal ha litt over 100 mann ombord, dvs en helikopteravgang pr dag i ukedagene holder for å skifte ut personell.
Så ofte som det er forsinkelser når det gjelder helikoptertransport, er det liten vits å tilpasse flyruter til helikoptertider med tanke på transport FRA Brønnøysund.
Når det gjelder transport TIL Brønnøysund så kan det være greit at helikopteroperatøren justerer sine ruter slik at det passer noenlunde.
Tilbudet fra Brønnøysund er i dag allerede ganske bra til både TRD og OSL, til BGO og SVG blir det naturlig nok litt mer komplisert.
 
Last edited:
Re: BP valgte Widerøe

Etter som jeg har skjønt er det ofte både 5 og 6 avganger i løpet av dagen.

HKS har forøvrig 2 helikoptre stasjonert. Et S92 og en SuperPuma
 
Re: BP valgte Widerøe

En presisering av hvordan mannskapsskifte på en rigg foregår, da mange ikke har dette helt klart for seg.

En borerigg har vanligvis tre flighter i uka, hvor til sammen halve besetningen skiftes ut.
En for maritimt-/catering-, en for boredekks- og en for service/subcontractorpersonell.
De fleste av disse har sikkerhetsoppgaver om bord, og byttet må derfor skje på riggen.

Innsjekk en time før helikopteravgang pga sikkerhetsbriefing og "oppdressing" i overlevingsdrakter.
Rundtur for helikopteret på ca 2 timer +/-, avhengig av hvor langt fra land riggen ligger.

Her har charterfly sin store fordel med fleksibiliteten.

Flott for Widerøe å få mange "faste" passasjerer, men er redd dette går på bekostning av mine tidligere kolleger,
som får flere timer "å slå ihjel" på flyplasser - på hjemturen.
 
Re: BP valgte Widerøe

Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden - da ikke rutefly venter på forsinkede helikoptere. Litt usikker på hvordan kostnadene (diett, dagsrater osv.) begynner å løpe ved forsinkelser, og man evt må vente til neste dag før man kommer seg hjem. Noen som vet hvordan dette fungere i oljebransjen?
 
Re: BP valgte Widerøe

Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden

Dersom charter er både billigere og mer fleksibelt enn rutefly, så tviler jeg egentlig på at Widerøe hadde fått denne kontrakta.
 
Re: BP valgte Widerøe

Muligens vil også en charter løsning være billigere i lengden - da ikke rutefly venter på forsinkede helikoptere. Litt usikker på hvordan kostnadene (diett, dagsrater osv.) begynner å løpe ved forsinkelser, og man evt må vente til neste dag før man kommer seg hjem. Noen som vet hvordan dette fungere i oljebransjen?

Diett er ingen stor sum, men dagraten kan være betydelig. Det er ganske vanlig med en natt ved heliport i forbindelse med ut- og innreise, så dette blir ikke noe nytt. Folk fra hele landet jobber offshore, og mange har lang reisevei. Arbeidsgiver dekker selvsagt reise og hotell.
 
Re: BP valgte Widerøe

At charter er mere fleksibelt enn rutefly kan det vel ikke være tvil om.

Her har det nok vært et betydelig politisk press - og oljeselskapene tøyer seg langt for å bli begunstiget i neste blokk/operatørtildeling.
 
Re: BP valgte Widerøe

Charter forutsetter at alle skal samme sted - og det skal vel ikke disse? Og skal alle med videreforbindelser fra charterens destinasjon bookes om ved forsinkelse, blir det fort penger av det også. Det er heller ikke slik at chartere kan sitte og vente på paxen i evighet uten at det koster ekstra.
 
Re: BP valgte Widerøe

Charter forutsetter at alle skal samme sted - og det skal vel ikke disse?
Jo, for BNN (og tidligere KSU) så skulle alle til TRD. Nå skal de vel til TRD og OSL.
Og skal alle med videreforbindelser fra charterens destinasjon bookes om ved forsinkelse, blir det fort penger av det også.
Mye fullflex, og for en stor del av paxen blir det løst med hyppige avganger på stamrutenettet. Noen faller selvsagt utenfor.

At man med WF kan 'spre' mannskap til både TRD og OSL (og en viss grad BOO) tror jeg er en stor vinner i denne saken.
 
Re: BP valgte Widerøe

Nå var det vel normale crewchange som var utgangspunktet.
Ved avvik/forsinkelser så blir det jo minst like mye ombookinger med rutefly.

I tillegg så har chartermaskinen mulighet til å forandre routing slik at flest mulig
av passasjerne kommer nærmest mulig hjemstedet.
 
Re: BP valgte Widerøe

Nå var det vel normale crewchange som var utgangspunktet.
Ved avvik/forsinkelser så blir det jo minst like mye ombookinger med rutefly.

I tillegg så har chartermaskinen mulighet til å forandre routing slik at flest mulig
av passasjerne kommer nærmest mulig hjemstedet.

Jeg klarer ikke helt se for meg en chartret J31 fly fra Brønnøysund og ta en runde innom OSL, BGO, SVG og TRD. Med rute-tilbudet som eksisterer til og fra Brønnøysund så er det få grunner til å bruke charterfly.
Hammerfest-Stavanger er en mer utfordrende rute!


På små destinasjoner er det også mulig for rutefly å vente på innkommende helikopter, har opplevd det på Kvernberget et par ganger.

Jo, for BNN (og tidligere KSU) så skulle alle til TRD. Nå skal de vel til TRD og OSL
Da var det vel Statoil-chartere som kun fløy de som jobbet i operatørselskapet og hadde base i Stjørdal? Det samme gjelder vel også for Odfjell.
Andre enn de som jobber i operatørselskapet som skal til og fra riggen trenger også transport til Brønnøysund, og svært få bor på samme sted i slike tilfeller.
 
Back
Top