Det er ikke en eneste bedrift som vil ta en avgjoerelse om legge ett moete til en by kun fordi man kan opptjene bonus for aa reise dit.
For en gangs skyld er jeg enig med deg, Regjeringen tørr antagelig ikke
innføre dette da de ville få en haug med ordførere på nakken før ett valg.
Men såvidt jeg husker hadde ESA invendinger også mot en delvis innføring
av bonus hvis jeg forstod dokumentet deres riktig.
Og ingen av de tre "argumentene" du her henviser til er relevant overhodet.

Come on, man, du er smartere enn dette
Det var ikke argumenter mot bonus, det var argumenter mot hvem som "sponser" hvem...
Historisk sett, har SAS soerget for aa ha gode frekvenser til distriktene. Det har naa endret seg dramatisk siden SAS er tvunget til aa kutte. Norwegian gir beng og flyr 737-800 med elendig frekvens, noe som allerede har rasert tilbudet til en rekke steder nordpaa.
Hvis frekvensene i nord har gått ned på f.eks Evenes, Alta, Bardufoss osv. har nok det i all hovedsak å gjøre med
at Forsvaret har redusert kraftig i hele regionen de siste årene, så den konklusjon blir for enkel.
La oss ta ett tenkt ekstremt exempel på en rute som er ekstremt utsatt.
Bonus City
- Bonus er forbudt
- SAS og DY har en avgang samtidig hver dag hver til Oslo med identiske fly.
- Begge flyene er akkurat så fulle hver dag at begge selskapene bare "såvidt" tjener penger.
Så innføres bonus:
- Siden SAS har ett bedre bonusprogram enn DY velger en del av kundene SAS sitt
fly istedenfor, der er det jo dessuten plass til noen flere passasjerer.
- DY's fly får færre passasjerer for hver dag og taper mer og mer penger.
Etter en stund er DY nødt til å gi opp og SAS får monopol.
- Det er nå stor etterspørsel etter flyreiser i Bonus City pga bare ett fly.
SAS regner på dette.
1. Skal man sette inn ett fly til og fortsette å "såvidt" tjene penger?
2. Eller, skal man sett opp prisene på det ene flyet man har slik at det tjener GODE penger samt
at man beholder de samme kostnadene?
Man velger selvsagt det siste
- Prisøkningen vil nå føre til at etterspørselen synker på ruten slik man ikke lenger trenger
2 fly da alle får plass i det ene, evt. setter man inn ett litt større fly om nødvendig eller setter
prisene ytterligere opp for å holde etterspørselen på det nivået man ønsker for å klare seg med ett fly
Og vips, så har innbyggerne i Bonus City
- Ett dårligere rutetilbud
- Dyrere flyreiser
- Mange inbyggere har ikke lenger råd til å reise, eller ikke reise så ofte.
- Næringslivet blir påført ekstra kostnader i en allerede anstrengt økonomi og
noen går kanskje konkurs.
- Arbeidsledigheten øker
- Fraflyttingen øker
- Etc etc
Bonus City er ikke lenger ett like godt sted å bo og staten må inn med ytterligere kostbare tilltak og trygder som
vi skattebetalere må blø for eller andre svake grupper får mindre penger. Jeg betaler allerede 47% skatt så det holder.. .
At man har faatt billigere priser, selvsagt, men frekvensen er elendig. Da kan man spoerre seg selv om hva som er viktigst for distriktene: At naeringslivet har mulighet for aa drive business og komme seg soerover mer enn en gang per dag eller om Mattis skal komme seg vekk fra heimbrenten for 599.
Skjønner hvor du vil, men du kan ikke tvinge ett flyselskap å fly med f.eks 2 små ulønnsomme fly (høyere enhets kost)
kontra ett stort effektivt ett? Da vil prisene øke. Du glemmer også at etterspørselen vil øke
når prisene synker, så det "billige" store flyet vil faktisk i stor grad "generere sin egen trafikk". Så du forenkler problemstillingen en del.
Dessuten er det vel totalt antall seter og ikke antall avganger som er viktigst, ihvertfall på de stedene det er flere avganger om dagen.
Det er viktigere at det er god plass på den "populære" avgangen slik at man ikke tvinges til å ta en
avgang man ikke har lyst på. Så det er ikke i alle tilfeller hvor 2 små fly er bedre enn ett stort.
Men nå begynner vi vel å gå litt vel OT
W