Skulle like å vite hva fra arbeidsgiver du mener kan kompensere for en enklere reisehverdag uten å måtte ut med flexbilletter for en som reiser mye innenlands?
Det jeg sa var at arbeidsgiver kan vurdere om kostnadene ved flexbilletter oppveies av fordeler, og det jeg snakket om var at SAS selvsagt kunne inkludere både fast track, innenrikslounge etc i flexbilletter dersom dette er tilgjengelig. Prioritet på venteliste kan man selvsagt ikke gjøre så mye med. Nå snakket vi om folk som reiser mye innenriks. Så har man jo også årskort for de som reiser virkelig mye, og da får man vel gullstatus.
Hvis hovedpoenget med bonus innenlands er å gi en lettere reisehverdag for de som reiser veldig mye og stort sett bare innenriks så er det selvsagt en avveining om man i Norge ønsker et opplegg som etter alle solemerker bidrar til økt pris for alle for å gi de som reiser mye og stort sett bare innenlands en lettere reisehverdag.
Hva er distriktshensyn? At DY flyr en gang om dagen med en stor maskin og at Mathilde på nesset kan reise til oslo for 399, eller at nærlingsliv/offentlig forvaltning har tilgang til et tilbud med hyppigere frekvenser - som er godt illustrert av "hylekoret" i Finnmark nå som SAS dropper kvelds-slingene noen måneder i vinter? Den eneste grunnen til at DY flyr på f.eks. KKN er avtalen med Forsvaret, mister de den vil de forsvinne raskere enn du kan si Kjos
Distriktshensyn er mange ting. Det regjeringen selv sier i forhold til denne saken er:
"- Regjeringen har lagt vekt på at konkurransen, særlig på ruter der trafikkgrunnlaget er begrenset, vil kunne bli redusert. Dette er ruter som er viktige for distriktene, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud."
Selskapene opererer ruter de finner lønnsomme. Det gjelder DY og det gjelder SK. Poenget er at dersom effekten av bonus er det man tror og mener den er fra myndighetenes side, så kan en rute som i dag er lønnsom for en av aktørene bli ulønnsom med bonus. KT sitter, i motsetning til oss her, på detaljerte ruteregnskaper og har vurdert hvor mye som skal til før en rute blir ulønnsom for den konkurrenten som sannsynligvis blir skadelidende. Om den ene aktøren forsvinner ut så er det vel lite som tilsier at det er bra for hverken næringsliv/forvaltning eller Mathilde på nesset.
På små ruter der det kun er plass til en aktør som forventer man selvsagt ikke konkurranse, og der vil man sikkert se en veksling på hvem som flyr når og til hvilke priser. Der er sannsynligvis storkunder som Forsvaret av betydning.