Bonuspoeng innenlands

Ja, du får vel også prioritert innsjekk, noe som kan være kjekt hvis man reiser med innsjekket baggasje. Uten baggasje er vel verdien av dette lik 0. Fast track er ikke en opsjon i dag, og innenlandslounge er vel heller ikke på plass (og ingen av disse forholdene har noe med bonus eller ikke å gjøre). Disse kunne gode kunder fått også uten bonus. Hadde man hatt innenrikslounge så kunne denne naturligvis vært åpnet for kunder på innenriks flex-billetter, slik at en del reisevirksomhet uansett ville kunnet gitt disse fordelene. Det samme kunne man gjort med både innsjekk og fast track (dersom det ble åpnet for fast track for innenlandspassasjerer).

Vel, det er mange, inkludert meg selv som reiser med innsjekket bagasje også innenlands. Det kommer helt an på hva man må ha med seg, eller hva?

Fast track er ikke en opsjon idag? Mulig det ikke gjelder alle flyplasser, men på Osl er den høyst reell.

Hva gjelder lounge, vil jeg tro at et økt volum statusreisende innenlands vil sette fart på en prosess i den retning.

Vel, det er mange, inkludert meg selv som reiser med innsjekket bagasje også innenlands. Det kommer helt an på hva man må ha med seg, eller hva?

Korrekt. Derfor skrev jeg at dette var en fordel.

Fast track er ikke en opsjon idag? Mulig det ikke gjelder alle flyplasser, men på Osl er den høyst reell.

Som innenriksreisende kan du ikke bruke fast track på OSL.

Hva gjelder lounge, vil jeg tro at et økt volum statusreisende innenlands sette fart på en prosess i den retning.

Kanskje, hvem vet osv..;)

Korrekt. Derfor skrev jeg at dette var en fordel.

Som innenriksreisende kan du ikke bruke fast track på OSL.

Kanskje, hvem vet osv..;)

Gosj, du er rask på labben;)

Var ikke klar over det med innenriks og fast track. Ikke på C/fullpris eller EBG engang?
Kunne jo da evt bli enda et insentiv for et bonusprogram...

Var ikke klar over det med innenriks og fast track. Ikke på C/fullpris eller EBG engang?

Fasttrack på OSL for innenriks behøver vi ikke dra opp her, OSL vil ikke tillate det (teit, ja, men diskutert andre steder).

Ut over det så er prioritert venteliste noe man ikke skal undervurdere i vinterlandet Norge når det drar seg til, i tillegg til at man har 24timers service på telefon hos SAS med EBG.

Gosj, du er rask på labben;)

Ja, jeg er omtrent raskere enn min egen skygge...;)

Fast track er ikke mulig for en reisende på innenriks, selv på C/fullpris eller med EBG. Dette har ikke noe med bonus eller ikke bonus, så opptjening innenlands spiller ingen rolle for dette.

Ja, jeg er omtrent raskere enn min egen skygge...;)

Fast track er ikke mulig for en reisende på innenriks, selv på C/fullpris eller med EBG. Dette har ikke noe med bonus eller ikke bonus, så opptjening innenlands spiller ingen rolle for dette.

Melding mottatt og forstått.

Du og Discus burde ha en duell ;)

Om det nu är så att priset ökar om man inför bonusprogram, är det nödvändigtvis dåligt? Vi kanske bör fråga oss om det inte är för billigt att flyga idag. Vissa verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att flyga billigt, ofta på bekostnad av villkoren för personalen. Det kanske behövs något som bromsar upp den spiralen branschen är inne i...

Ja, du får vel også prioritert innsjekk, noe som kan være kjekt hvis man reiser med innsjekket baggasje. Uten baggasje er vel verdien av dette lik 0. Fast track er ikke en opsjon i dag, og innenlandslounge er vel heller ikke på plass (og ingen av disse forholdene har noe med bonus eller ikke å gjøre). Disse kunne gode kunder fått også uten bonus. Hadde man hatt innenrikslounge så kunne denne naturligvis vært åpnet for kunder på innenriks flex-billetter, slik at en del reisevirksomhet uansett ville kunnet gitt disse fordelene. Det samme kunne man gjort med både innsjekk og fast track (dersom det ble åpnet for fast track for innenlandspassasjerer).

Jepp, loesningen for forretningsreisende som oensker en bedre reiseopplevelse innenriks er aa kjoepe billetter som er opptil 5 ganger dyrere enn de billigste billettene. Det gjoer det billigere for bedrifter aa kjoepe inn flybilletter. :D

Du mener at argumentasjonen til SAS er det som boer ligge til grunn for avgjoerelsen til konkurransetilsynet?

For det foerste, fagmennene i konkurransetilsynet ble ikke hoert av politikerne. Det er absolutt INGEN god argumentasjon som har blitt presentert av deg (wahoo teller jeg ikke med) eller noen andre paa hvorfor markedsfoeringfrihet ikke skal vaere tillatt mellom OSL og TRD/BGO/SVG. Ikke engang Konkurransetilsynet fant noen argumentasjon for opprettholding av markedsfoeringsfrihetsforbudet.

Saa jeg er overrasket over denne politiske avgjoerelsen.

Dog tipper jeg at dette slett ikke er over.

Fasttrack på OSL for innenriks behøver vi ikke dra opp her, OSL vil ikke tillate det (teit, ja, men diskutert andre steder).

Ut over det så er prioritert venteliste noe man ikke skal undervurdere i vinterlandet Norge når det drar seg til, i tillegg til at man har 24timers service på telefon hos SAS med EBG.

I det store og det hele er det kun den siste som er et reelt gode på norsk innenriks. Denne er dog, som du sier, verdt en hel del når kong vinter drar seg til for alvor, spesielt i distriktene.

For det foerste, fagmennene i konkurransetilsynet ble ikke hoert av politikerne. Det er absolutt INGEN god argumentasjon som har blitt presentert av deg (wahoo teller jeg ikke med) eller noen andre paa hvorfor markedsfoeringfrihet ikke skal vaere tillatt mellom OSL og TRD/BGO/SVG. Ikke engang Konkurransetilsynet fant noen argumentasjon for opprettholding av markedsfoeringsfrihetsforbudet.

Hvis du ikke vil ha mine meninger her bør du la være å trekke mitt navn inn i debatten på en negativ måte.
Ønsker heller ikke lenger å svare på dine lite reflekterte og krasse innlegg lenger så jeg
skal nøye meg med å si følgende;

Du vet meget godt at de mot-argumenter jeg har trukket inn mot bonus i nord er relevante.
Sannsynlig prisstigning, sannsynlighet for en dominerende aktør/monopol på enkelte ruter,
sannsynlighet for redusert rutetilbud hvilket alle strider mot norsk distriktspolitikk som det er ett stort
flertall av på stortinget.

At ett forbud mulliges er imot EEA avtalen kan godt være, MEN det fjerner jo på ingen måte de politiske
og økonomiske konsekvensene av en innføring av bonus kan få. Men du bor jo i utlandet å trenger jo
ikke bekymre deg over hva våre skattepenger går til eller hvordan befolkningen og næringsliv i nord har det.
Hvis man i tillegg totalt avviser all forskning som er gjort på dette så er det selvsagt bare å innføre bonus :up:

W

Det var vel ESA som fjernet bonusforbudet i Sverige. Hva er det som gjør at utfallet vil være anderledes i Norge?

ESA er et EFTA-organ, og Sverige forlot den klubben i 1995 da de ble med i EU, så det tviler jeg på. Må i så fall ha vært EU-kommisjonen som har vært inne i bildet.

Nå tapte jo Regjeringen en viktig sak om tomtefester i en EU-domstol.
Vi får håpe at det samme skjer i denne saken om bonuspoeng.

Det var en dom i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, det har ingenting med EU å gjøre. EMD er et organ under Europarådet, der hvor vår egen kjære Jagland er sjef.

ESA har allerede konkludert at bonsuforbudet er i strid med EØS-avtalen, informert den norske regjering, som nå har sendt sitt tilsvar der de mener at så ikke er tilfelle. Med gårsdagens beslutning er veien åpen for at saken havner i EFTA-domstolen, med mindre ESA lar seg overtale av regjeringens argumenter og velger å ikke forfølge saken, noe jeg finner lite sannsynlig.

Så da er det bare å vente på at en rettsak kommer igang og på en dom. Men man får smøre seg med tålmodighet, det tar fort et par år før den prosessen er ferdig.

Følger vel samme logikken som vannscooter forbudet, så Norge får nok en [duste]sak til EFTA-Domstolen.

Jepp, loesningen for forretningsreisende som oensker en bedre reiseopplevelse innenriks er aa kjoepe billetter som er opptil 5 ganger dyrere enn de billigste billettene. Det gjoer det billigere for bedrifter aa kjoepe inn flybilletter. :D

Det jeg sier er at de som reiser på flexbilletter kunne litt tilgodesett disse fordelene uavhengig av bonus dersom SAS tilbød dette og ønsket å levere et bedre produkt tilgode som legger igjen mer penger for en reise. Da kan bedriften vurdere om disse fordelene er verdt pengene, eller om man vil kompensere sin reisende ansatte på annet vis.

Jeg trodde forøvrig at slike ting som prioritet på venteliste uansett gjaldt for EBG med flexbilletter, men jeg kan huske feil.

Du mener at argumentasjonen til SAS er det som boer ligge til grunn for avgjoerelsen til konkurransetilsynet?

Det jeg mener er at SAS sin argumentasjon naturligvis spiller en rolle i prosessen, og KT har jo i følge de dokumentene de har publisert, vært i god kontakt med selskapene underveis. Tilsynet gjør selvsagt sin selvstendige analyse. Jeg har ikke vært nevneverdig imponert over SAS sine argumenter, hverken når forbudet ble innført eller nå, nei.

Saa jeg er overrasket over denne politiske avgjoerelsen.

Dog tipper jeg at dette slett ikke er over.

Hva angår de store rutene så har jeg da flere ganger forklart at bonus er et mindre problem der konkurransen er sterk (som fx til utlandet). KT har skrevet at også på de store rutene er det uheldige effekter av bonus, men at disse holdes mer i sjakk av andre effekter. Det politiske vedtaket viser jo bla distriktshensyn, som jo Wahoo er inne på i sin argumentasjon.

Bonusforbudet er heller ikke et markedsføringsforbud, og selv om du er superpro bonus så skjønner du nok at det er en forskjell på bonus og markedsføring (selv om bonus naturligvis brukes i markedsføringsøyemed).;)

Saken om bonus eller ikke er nok ikke over før ESA har konkludert, men for ESAs vedkommende er det andre forhold de har reagert på som i all hovedsak dreier seg om forhold knyttet til det indre marked som er en litt annen vurdering.

Last edited:
Følger vel samme logikken som vannscooter forbudet, så Norge får nok en [duste]sak til EFTA-Domstolen.

På hvilken måte er dette samme logikk som for vannscootere? Jeg klarer ikke helt se sammenhengen.

Re: Bonuspoeng innenlands - Kan man fjuske litt?

Satt å tittet igjennom min profil på SAS.no og der var det ikke mange poeng for å si det slik. Jeg flyr jo nesten utelukkende innenlands.

Anyhow, om jeg bytter ut mitt nåværende kreditt kort med American Express fra SAS og benytter dette hver gang jeg bestiller reiser vil jeg ikke da i det minste tjene poeng på bruken der?

Nei. Du kan ikke få EB poeng for å kjøpe innenlandsreiser med kredittkort. Det du derimot kan gjøre er å bruke trumfvisa som gir deg trumfkroner. De kan du så konvertere til EB poeng siden trumf har egen avtale med de :)

Det jeg sier er at de som reiser på flexbilletter kunne litt tilgodesett disse fordelene uavhengig av bonus dersom SAS tilbød dette og ønsket å levere et bedre produkt tilgode som legger igjen mer penger for en reise. Da kan bedriften vurdere om disse fordelene er verdt pengene, eller om man vil kompensere sin reisende ansatte på annet vis.

Skulle like å vite hva fra arbeidsgiver du mener kan kompensere for en enklere reisehverdag uten å måtte ut med flexbilletter for en som reiser mye innenlands?

Det politiske vedtaket viser jo bla distriktshensyn, som jo Wahoo er inne på i sin argumentasjon.
Hva er distriktshensyn? At DY flyr en gang om dagen med en stor maskin og at Mathilde på nesset kan reise til oslo for 399, eller at nærlingsliv/offentlig forvaltning har tilgang til et tilbud med hyppigere frekvenser - som er godt illustrert av "hylekoret" i Finnmark nå som SAS dropper kvelds-slingene noen måneder i vinter? Den eneste grunnen til at DY flyr på f.eks. KKN er avtalen med Forsvaret, mister de den vil de forsvinne raskere enn du kan si Kjos ;)

Skulle like å vite hva fra arbeidsgiver du mener kan kompensere for en enklere reisehverdag uten å måtte ut med flexbilletter for en som reiser mye innenlands?

Det jeg sa var at arbeidsgiver kan vurdere om kostnadene ved flexbilletter oppveies av fordeler, og det jeg snakket om var at SAS selvsagt kunne inkludere både fast track, innenrikslounge etc i flexbilletter dersom dette er tilgjengelig. Prioritet på venteliste kan man selvsagt ikke gjøre så mye med. Nå snakket vi om folk som reiser mye innenriks. Så har man jo også årskort for de som reiser virkelig mye, og da får man vel gullstatus.

Hvis hovedpoenget med bonus innenlands er å gi en lettere reisehverdag for de som reiser veldig mye og stort sett bare innenriks så er det selvsagt en avveining om man i Norge ønsker et opplegg som etter alle solemerker bidrar til økt pris for alle for å gi de som reiser mye og stort sett bare innenlands en lettere reisehverdag.

Hva er distriktshensyn? At DY flyr en gang om dagen med en stor maskin og at Mathilde på nesset kan reise til oslo for 399, eller at nærlingsliv/offentlig forvaltning har tilgang til et tilbud med hyppigere frekvenser - som er godt illustrert av "hylekoret" i Finnmark nå som SAS dropper kvelds-slingene noen måneder i vinter? Den eneste grunnen til at DY flyr på f.eks. KKN er avtalen med Forsvaret, mister de den vil de forsvinne raskere enn du kan si Kjos ;)

Distriktshensyn er mange ting. Det regjeringen selv sier i forhold til denne saken er:
"- Regjeringen har lagt vekt på at konkurransen, særlig på ruter der trafikkgrunnlaget er begrenset, vil kunne bli redusert. Dette er ruter som er viktige for distriktene, sier fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud."

Selskapene opererer ruter de finner lønnsomme. Det gjelder DY og det gjelder SK. Poenget er at dersom effekten av bonus er det man tror og mener den er fra myndighetenes side, så kan en rute som i dag er lønnsom for en av aktørene bli ulønnsom med bonus. KT sitter, i motsetning til oss her, på detaljerte ruteregnskaper og har vurdert hvor mye som skal til før en rute blir ulønnsom for den konkurrenten som sannsynligvis blir skadelidende. Om den ene aktøren forsvinner ut så er det vel lite som tilsier at det er bra for hverken næringsliv/forvaltning eller Mathilde på nesset.

På små ruter der det kun er plass til en aktør som forventer man selvsagt ikke konkurranse, og der vil man sikkert se en veksling på hvem som flyr når og til hvilke priser. Der er sannsynligvis storkunder som Forsvaret av betydning.

Last edited:
Mye som skjer samtidlig her. Ser ut som staten vil bidra på å avvikle SAS når de favoriserer DY gjennom et bonusforbud. Det hadde nok vært det beste, slik at vi kan ha DY og en LCC til for å dekke innenrikstrafikken i Norge. Et DY-monopol hadde også vært midt i blinken, de holder garantert superlave priser uansett.
I tillegg er det flott at bonuspoeng fremdeles blir forbudt, slik av det er mer attraktivt å velge utenlandske selskap som f.eks. KLM når man skal ut fra perifere lufthavner i Norge, i stedet for å fly via OSL. OSL er altfor full fra før, trafikken bør heller ned enn opp.
Det er også bra at staten favoriserer selskaper som tilrettelegger for nullskatteytere, slik at vi som er fast ansatte i norske selskaper kan få betale litt ekstra i skatt.

Back