Bonuspoeng innenlands

Re: Norwegian truer med å kutte ruter

Varför ska inte norska medborgare klara att fatta självständiga beslut angående sina resval?
Det luktar lite "Big Brother" mentalitet över detta...KT vet bäst tydligen.
Skönt att KT befogenheter upphör vid Norges gränser.

TOS
Har du någon nyligen publicerad oberoende vetenskaplig artikel som styrker din argumentation när det gäller ökande priser och den negativa effekten för samtliga som använder selskapets tjenster?

TOS
Har du någon nyligen publicerad oberoende vetenskaplig artikel som styrker din argumentation när det gäller ökande priser och den negativa effekten för samtliga som använder selskapets tjenster?

Det meste av forskning innen feltet "industrial organization" bygger opp under denne argumentasjonen. Jeg tror et enklere spørsmål å svare på er om det finnes forskning som viser det motsatte, og da er svaret at jeg ikke kjenner til noen forskningsarbeider som kan forsvare det motsatte argumentet. Hvis du kjenner til noe så er jeg veldig interessert i å få vite om dette.

Problemet er jo ikke at den enkelte ikke kan fatte en beslutning på egne vegner som passer en selv best ut fra pris, bonuspoeng osv. Problemet oppstår når slike valg har en effekt på andre (det meste av forskning indikerer at økt lojalitet gir økt pris, og økt pris blir da ikke bare for den enkelte som fatter beslutning for sine reiser, men også for alle andre - vi kan kalle dette for en negativ eksternalitet).

Å hevde at KT "vet best selv" er nok delvis riktig, for KT er jo fagorganet som besitter spesielkompetanse på feltet. Hvis de ikke hadde gjort sine vurderinger så hadde de ikke gjort jobben sin. Som jeg har sagt mange ganger før så er det jo ikke slik at de gjør en dårlig jobb bare fordi man selv er uenige med konklusjonene. Jeg tror f.eks. at de besitter en kompetanse og relevant informasjon i betydelig større grad enn den gjennomsnittlige debattant her, og de har kommet med sin vurdering basert på sin kompetanse og tilgjengelig informasjon. Vi på utsiden kan ha våre oppfatninger om dette, men gjør evt våre vurderinger basert på enten betydelig mindre kompetanse på fagfeltet, på bakgrunn av betydelig mindre informasjon, eller begge deler.

Last edited:

Nå kan alle med metallfarge på EuroBonuskortet rekke opp hånda - 1,2,3,4,... - ja, det var alle som er uening med TOS. Er det nå noen som snakker om uavhengighet og ingen form for binding?

Nå kan alle med metallfarge på EuroBonuskortet rekke opp hånda - 1,2,3,4,... - ja, det var alle som er uening med TOS. Er det nå noen som snakker om uavhengighet og ingen form for binding?

Ja; Du og TOS er jo alltid veldig objektive i slike diskusjoner...

Är inte KT en myndighet i Norge som lyder under norska regeringen?
Nu har Norge en sosse regering. Jag undrar om KT hade kommit fram till andra slutsatser än dagens med en konservativ eller liberal regering? Det är ingen hemlighet att konservativa och liberala regeringar runt om i världen rent generellt förespråkar en mer fri marknad än socialdemokratiska.

Nu har Norge en sosse regering. Jag undrar om KT hade kommit fram till andra slutsatser än dagens med en konservativ eller liberal regering? Det är ingen hemlighet att konservativa och liberala regeringar runt om i världen rent generellt förespråkar en mer fri marknad än socialdemokratiska.

Spot on. Hvad var det Björn Rosengren sagde om Norge...?

Hvis gj.snittsprisen øker, hva er problemet med det? Hvis folk er så prisbevisste så velger de vel å fly med det selskapet som tilbyr de billigste billettene uavhengig av bonusprogram eller ikke? Jeg har bonuskort på bensin, men shopper likevel bensin på andre stasjoner om det er billigere.

Nei, og som jeg har påpekt gjentatte ganger så er det slik at noen nok nyter godt at bonus, men på langt nær alle. De som nyter godt av dette er primært de som opparbeider seg status. For alle andre er effekten KT og andre ser for seg at gjennomsnittsprisene øker, og som dermed er en negativ effekt for alle som benytter seg av selskapets tjenester. Da er spørsmålet om verdien for de som nyter godt av dette er tilstrekkelig stor til å oppveie ulempene for de som må betale høyere pris.

Alle som flyr mer enn en rundtur innenriks i Norge pr år vil nyte godt av bonuspoeng.
Så får vel folk klare å regne ut hvilket produkt som gir mest for pengene, slik vi må når det gjelder alle andre produkt vi kjøper.

Til din info så er både svenske og EU' konkurransemyndigheter av samme syn
som det norske hva angår effektene av bonus-ordninger. (Loyalitets-ordninger er ett bedre begrep)

Her er den svenske;
http://www.kkv.se/upload/Filer/ENG/Publications/rap_2003-1_eng.pdf

Bonuspoeng er viktigst for de selskapene som ønsker å ivareta sine mest trofaste kunder på en best mulig måte. Dette skjer jo i alle bransjer, hotell, bensinstasjoner, COOP, LO, banker +++.
Det gir selskapene en mulighet til å målrette markedsføringen og sikkert også spare en del på at man trenger mindre "breddekampanjer".
Hvis vi hadde hatt bevis for at det er ødeleggende at noen selskaper har bonusprogrammer ville jeg være tilbøyelig til å mene at de burde forbys. Men når alle andre land tillater bonusprogrammer for flyselskaper, og når Norwegian så til de grader har bevist at de klarer å (ut)konkurrere med SAS i de markedene hvor SAS har sine mest trofaste bonuskunder (Oslo-København-Stockholm-triangelet), så ser jeg egentlig ikke problemet.

Jeg hadde tenkt å skrive et innlegg selv om dette, men akkurat dette er essensen i det jeg hadde tenkt å skrive. Hvorfor skal det akkurat i Norge være så forferdelig skadelig å konkurrere med mulighet for å gi bonuspoeng innenlands? DY er seriøst store innen Norge og konkurrerer i både Sverige og Danmark uten tilsvarende forbud? For meg er det ganske enkelt uforståelig. Jeg reiser nesten aldri innenlands, så minimal betydning for meg, men har ingen illusjoner om at forbudet blir opphevet. Dette har blitt politikk i Norge dessverre.:angry:

Enig. Fatter ikke hvorfor Norge alltid skal være "annerledeslandet". Et eksempel i samme gate er alkoholsalg...i stort sett alle land i europa selger dem vin/sprit i butikker. I følge norske politikere så må jo dette gjøre europeere sør for steinrøysa til ravende alkoholikere, noe som alle som har vært lenger enn Strømstad vet ikke er sant.
Hvorfor Norge som eneste land i verden ikke tillater bonus er helt uforståelig for meg. Selv om noen prøver hardt å argumentere for dette i denne tråden.

Spot on. Hvad var det Björn Rosengren sagde om Norge...?

Nei, det er tull. Uansett hva man ellers måtte mene; embetsverket i Norge (og sikkert i Sverige og Danmark likeså) gjør jobben sin ihht regelverk mer eller mindre fullstendig uavhengig av politisk styring. Instruksjonsmyndigheten er ikke veldig stor og brukes ikke alt for flittig - uansett er forvaltningen alt for stor og avgjørelsene alt for mange til at politikerne kan legge seg så mye bort i dette.

Av og til er det så mange skråsikre meninger inne på dette forumet, at man blir helt matt...

Nu har Norge en sosse regering. Jag undrar om KT hade kommit fram till andra slutsatser än dagens med en konservativ eller liberal regering? .

Bonusforbudet ble innnført under en konservativ-liberal regjering, ved Victor Normann, mangeårig professor ved NHH. Og hans kone er nåværende direktør i Konkurransetilsynet, og hun har tidligere vært aktiv blant de konservative. Du må gjerne undre, men du tar fullstendig feil.

Den gangen da Norwegian startet opp var det helt greit med et midlertidig bonusforbud, sett med mine øyne. Norge trengte minst to aktører, og en ny aktør trengte starthjelp. Men jeg syns situasjonen er en helt annen nå, Norwegian ser ikke ut til å trenge starhjelp lengre.

Ser at han nevner å kutte tynne ruter, Haugesund blir nevnt sammen med Molde, Kristiansand, Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes.
Er TOS en tynn rute, trodde den var veldig bærekraftig?

http://www.h-avis.no/nyheter/norwegian-truer-med-a-kutte-haugesund-1.7315334
(er vel forsovet amme innhold som i Aftenposten)

Enig, det er jo dette som er interessant (konkurranselovgivning/-forvaltning er diskutert mange ganger før). TOS-OSL er tross alt en rute med ca 1 million reisende i 2011. At den er så tynn at DY skulle måtte kutte drastisk, det høres merkelig ut. Jeg skulle likt å se tallene som belegger en slik påstand, men de får vi sikkert aldri se...

Fryktelig defaistisk av DY uansett. Før man en gang har sett virkningene av bonusforbudopphevelse, så mener man at man må kutte/redusere på div. ruter. Hvor er konkurranse-ånden :old

Pröv a blokkere seter pa de populaere avganger! Dine gold og pandion kunder vil kalle deg "Cheaters & Baiters". Det er den ene siden. Du lover noe som du ma holde en dag. Og dersom du blokkerer alle populaere avganger, sa vil folk ikke benytte seg av bonus, fordi de ikke önsker a reise pa de upopulaere avganger. Det er absolutt viktig a forsta at Bonus er egentlig ikke noe annen enn en annen betalingsform.

Du kan rett og slett ikke si til en kunde "Reis pa Lördag, fordi fredag-flygninger er populaer." Eller "Reis etter paske, fordi flygninger rundt paske er populaert". Du ma apne disse flygninger til en visst grad, og du vil tape inntekter pa disse flygninger. Gjör du det ikke, skaper du en enormt badwill iblant dine status-kunder. Og dersom du kikkert med nöye, sa vil du finne ut at de vil ha sine bonus-turer pa flygninger hvor du har XXX antall seter og kunne lett har solgt dobbelt sa mye... Ingen kommer a bruke bonus pa en 22.00 avgang OSL-SVG hvor du uansett selger alt til blodspris og har ingen etterspörelse.

Men na tenker vi videre. För man kan ta ut en bonus-reise ma man ha bonus-poenger. Her ligger nemelig pepper for SAS. Alle disse bonus-poenger koster penger, dersom man deler disse ut. De er en fremtidlig forpliktelse overfor kunden, blir regnskapsfört. Og dersom du deler ut innenlands i Norge, sa blir det fort massevis av poenger, som i konsekvens betyr massevis av penger som ma avsettes i balansen. Ingen smapenger er dette...

Disse avsetninger er de direkte kostnader som Bonus medförer, og som vil i siste konsekvens fordyre flyreiser. Fordi dersom du deler ut poenger for 100 NOK eller mere pa en flyging, sa ma du hente disse NOK'kis ett sted fra.

Du har mange fornuftige innlegg rundt dette, et spørsmål, hvordan er praksisen i AB på dette?

Utrolig lavmålt uttalelse av Kjos dette! Er bare å starte å kutte ruter.. Det finnes heldigvis andre alternativer. Jo flere som velger SK og WF, jo mer grunnlag er det for økt antall flygninger på deres eksisterende rutenett :)

Starte å kutte ruter har Kjos gjort siden dag 1, sånn helt uten bonus

Uten at jeg vet alt for mye om det vil jeg tippe den er "tynn" pga mye av trafikken kommer via widerøe fra finnmark. De som vil ha connection (og det vil alle som har prøvd å fly inn i finnmark fra oslo) vil da naturlig bruke Widerøe/SAS. Om bonuspoeng kommer til å forandre mye vil jeg ikke tro, men hver sin mening der :)

Ja; Du og TOS er jo alltid veldig objektive i slike diskusjoner...

Det hadde vært interessant å vite på hvilken måte du mener at jeg ikke er objektiv (spesielt i lys av at det ikke er første gang du har karakterisert meg på dette viset)?

Fremlegger jeg noen påstander som skulle tilsi at jeg ikke er objektiv, er det fordi mine vurderinger ikke er i tråd med dine at jeg ikke er objektiv, er det utgangspunktet for mine analyser som ikke er objektive, eller er det selve analysen som ikke er objektiv? Dette er forøvrig et fagfelt jeg kan bedre enn de fleste her inne, så jeg invitererer deg gjerne til å påpeke hva som er feil i det jeg skriver og som skulle tilsi at jeg ikke er objektiv. Det er bedre om du gjør det enn å bare slenge om deg md karakteristikker.

Last edited:

Alle som flyr mer enn en rundtur innenriks i Norge pr år vil nyte godt av bonuspoeng.
Så får vel folk klare å regne ut hvilket produkt som gir mest for pengene, slik vi må når det gjelder alle andre produkt vi kjøper.

Som nevnt før: Fordelen med bonus er størst for de som oppnår status. Det neste, som også er skrevet mange ganger, er at det ikke er et problem for den enkelte å vurdere fordeler og ulemper, men når KT er bekymret for at økt lojalitet gir økte priser så har ikke lenger den enkeltes valg kun konsekvenser for en selv. Den økte prisen man betaler må også alle andre betale, og selv om du mener at alle som reiser minst en rundtur innenriks vil nyte godt av dette så er i beste fall det man får ut av dette smuler.

Last edited:
Back