KTs vurdering av innelåsningen er åpenbart anderledes.
Hvorfor fokus på pris? Fordi hensikten med konkurranselovgivningen er å sikre effektiv konkurranse for å sikre økt "velferd" til kundene. Pris er et sentralt moment i så måte. Bonus er, for en del kunder som f.eks. Communter, en kvalitetsdimensjon som øker verdien av produktet, mens bonus for en del andre i beste fall er en gratisreise en gang i mellom. Hvis prisen går opp, som jeg tror er rimelig å forvente selv om enkelte her argumenterer hardt på det motsatte, så er dette en ulempe for alle. Produktet blir ikke vesentlig forbedret for de fleste, men kanskje vesentlig forbedret for de som reiser mye kun innenlands. Hadde man kunnet ta betalt kun fra de som nyter godt av fordelene så hadde problemet vært løst, men problemet er at en prisøkning rammer alle. At situasjonen på en del av innenlandstrafikken er slik at man ikke vil tro at ulempene er så store høres ikke helt urimelig ut (det er jo nettopp tilstedeværelsen av effektiv konkurranse som holder lojalitetseffekten i sjakk).
Jeg tror heller ikke på at DY kommer til å legge ned Norge, men det har de heller ikke sagt. Det som vel har kommet frem er at marginale ruter kan rammes. Ikke så vanskelig å tenke seg at dette er en konsekvens, hvis SAS kaprer mange nok av kundene til DY på marginale ruter.