TOS
ScanFlyer Mile High Club
Nå kjenner jeg bokbransjen og spesiellt forlagsbransjen svært godt - jeg er i forhandlinger med flere og har satt meg nøye inn i bransjen i Norge og spesiellt med utviklingen av eBok publisering. Jeg har også sett hva KT ikke har gjort å det er mildt sagt meget merkelig (om jeg er snill).
Bare for å kverulere litt til: Man kan ikke bruke handlinger eller mangelen på handlinger i en sektor for å kritisere beslutninger og vedtak i andre sektorer, med mindre sakene er sammenliknbare. Da vil det i ytterste konsekvens bety at man ikke kan gripe inn i en sektor, fordi man ikke har grepet inn i en annen, eller fordi man har vurdert saken dithen at man ikke skal gripe inn i en annen sektor? Da snakker vi om total handlingslammelse, noe som neppe ville vært en fordel for oss konsumenter. Konkurransepolitiske inngrep vurderes i forhold til den konkrete saken og de konkrete bevisene som er forelagt tilsynet, eller som tilsynet har bedt om. En konklusjon i en sak har sjelden direkte overføringsverdi til en annen.
I bokbransjen har jeg en følelse av at man snakker om problemstillinger knyttet til kollektiv dominans, som er noe ganske annet enn forholdet til bonus.