Bonuspoeng innenlands

Argumentet til konkurranse"tilsynet" at dersom man vil ha fasttrack og andre fordeler man opptjener ved status, kan man jo bare kjoepe business/extra fullpris. Saa for aa faa lavere priser, er loesningen til byraakratene (som er stort sett de eneste som reiser paa fullpris :P) aa kjoepe de dyreste billettene, noe Seigmannen fra UiT ogsaa synes er en grei loesning.. Akkurat...:rolleyes:

Jeg glemte dette...
Jeg bekymrer meg ikke for at reisende med viten & vilje bestemmer seg for å betale X antall kroner mer for å få disse godene. Det som kan være grunn til bekymring (og som er noe av årsaken til forbudet) er at man tror (basert på kvalifisert innsikt) at prisene øker som en følge av dette, og at man ikke ønsker at alle andre skal betale en høyere pris for at de gode kundene til SAS skal få tilgang til disse produktene.

Altså, betaler du for disse tjenestene så er det helt OK, og SAS vil da tilby disse tjenestene om det er betalingsvilje for disse. Om det at SAS skal tilby disse godene til sine gode kunder innebærer at prisene øker (ikke som en følge av at det koster penger å drive et bonusprogram, men fordi kundene blir mer lojale og prisene kan settes opp fordi det ikke lenger bare er kvalitetsjustert pris som betyr noe), så er det en litt annen sak.

Last edited:
\Det er mulig at konkurransemyndighetene har noe bedre oversikt enn oss begge.;)

Det tviler jeg sterkt paa, helt serioest. Jeg er fullstendig enig i at det er verdt en debatt og boer settes lys paa, men jeg tror nok debattene vi har hatt har en mye bedre verdi enn hva disse sakkalavene kommer opp med.

Jeg har lest hele traaden og selv om vi ser forskjellig paa tingene, tror jeg vi har kommet til samme konklusjonen selv om begrunnelsen er litt forskjellig

Det tviler jeg sterkt paa, helt serioest. Jeg er fullstendig enig i at det er verdt en debatt og boer settes lys paa, men jeg tror nok debattene vi har hatt har en mye bedre verdi enn hva disse sakkalavene kommer opp med.

Jeg har lest hele traaden og selv om vi ser forskjellig paa tingene, tror jeg vi har kommet til samme konklusjonen selv om begrunnelsen er litt forskjellig

Tja, jeg vet nå ikke om de er helt verdiløse i KT, og KT har jo en tendens til å hyre inn svært kompetente konsulenter til å hjelpe dem. Jeg har jo tidligere vært i debatt i de kretser i forhold til helt andre næringer og det er jo selvsagt ikke alt man er enige med KT i (og noen gang får man til & med medhold...).:)

Nå tror jeg imidlertid helt oppriktig at SAS sliter litt i motbakke i denne saken, men som du skriver så har ting endret seg. Spørsmålet er vel hvordan man vurderer de ulike effektene opp mot hverandre. Jeg tror f.eks. at du vil slite med å finne seriøse økonomer som ikke ser slike programmer som prisdrivende, men kanskje kan noen av de andre effektene (iallefall delvis) oppveie disse negative trekkene. Jeg vet ikke, men det er litt stille på jobb for tiden så noe må man jo finne på....;)

Håper den snart kommer opp for ESA dommstolen. Var ikke den meningen at den skulle dit i løpet av høsten? Blir for dumt når Kjos nå skal sitte å bestemme når han har sitt eget bonus/award program.
La SAS få inn bonusen på innenriks igjen :)

Uten at jeg har satt meg fullstendig inn i temaet; hva om man tillater bonuspoeng og alt som hører med, med unntak av på de strekninger hvor man flyr på kontrakt/anbud og/eller hvor en aktør har monopol?

Noen som vet når vi kan forvente å få en en avgjørelse på dette?
Virker som noe er i gjerdet..

http://www.rbnett.no/nyheter/article359581.ece

Begynne Kjosern å gå tom for argumenter siden de må dra inn korbanerutene....ruter som man uansett ikke får bonus på så lenge det er anbudsruter

Det finnes mange argumenter mot bonuspoeng (som jeg riktig nok er uenig i) men det propaganda avdelingen til Kjos presenterer her er rett og slett piss

Begynne Kjosern å gå tom for argumenter siden de må dra inn korbanerutene....ruter som man uansett ikke får bonus på så lenge det er anbudsruter

Det finnes mange argumenter mot bonuspoeng (som jeg riktig nok er uenig i) men det propaganda avdelingen til Kjos presenterer her er rett og slett piss

Helt enig. Mage til vrøvl og fordrejet propaganda skal man lede længe efter. Ufatteligt at de vil lægge navn til sådan en omgang. Men du har sikkert ret i, at det er et halvfebrilsk træk fordi de er ved at løbe tør for argumenter. Det vil jo også gøre livet noget sværere for dem, hvis konkurrenten måtte konkurrere med hele sit produkt...

Nå vet jeg ikke hvilke av Widerøes ruter som opereres på kommersielle vilkår. Poenget i artikkelen, slik jeg leser den, er vel ikke at bonus på FOT-rutene per se, men at bonus vil låse kundene til SAS. Argumentet til Skånvik om at dette kan ha konsekvenser for de litt tynnere rutene mht konkurranse er ikke "vrøvl og fordrejet propaganda", men noe som de fleste som har litt peiling på konkurranseøkonomi innser er et potensielt problem. At dette også kan resultere i økte priser innenlands er heller ingen bombe.

ESA skal visstnok konkludere i saken i løpet av høsten.

Til Flying-news: Anbudsrutene har man aldri opptjent bonus på. En ordning med fravær av bonus på monopolruter (dvs. uten konkurranse) likner litt det man hadde i Sverige, men SAS argumenterte aldri for en slik ordning i Norge. Såvidt meg bekjent kjører man nå på med å få opphevet bonusforbudet i sin helhet (men for alt jeg vet kan det være at man subsidiært går inn for en oppmykning a la det du nevner).

Last edited:
Håper den snart kommer opp for ESA dommstolen. Var ikke den meningen at den skulle dit i løpet av høsten? Blir for dumt når Kjos nå skal sitte å bestemme når han har sitt eget bonus/award program.
La SAS få inn bonusen på innenriks igjen :)

For ordens skyld: Det er ikke en sak som skal opp i noen domstol. Det er ESA (Efta Surveillance Authority) som vurderer saken, og som har overoppsyn med EØS-avtalen. Nå er jeg ikke jurist, men jeg antar at om ESA skulle komme til at forbudet må oppheves og norske myndigheter er uenige i det så kan dette kjøres som en sak for Efta domstolen i Luxembourg. Her kan imidlertid juristene her inne sikkert korrigere meg.

Det er forøvrig ikke Kjos som bestemmer konkurransepolitikken i Norge, og Kjos har heller ikke noe bonusprogram.;) Norwegian har imidlertid et bonus-/reward program, men heller ikke det gjelder ved innenlandsreiser.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian...Passasjerer som starter reisen med Widerøe fra eksempelvis Svolvær til Bodø, vil fortsette turen med SAS til Oslo og kanskje videre til utlandet fordi man da samler poeng på den totale flyreisen.

Montro om ikke folk velger kombinasjonen SK-WF det fordi de får gjennomgående billetter, ikke fordi det er bonus å hente. Her burde vel DY feie for egen før før de skyter på andre? Jeg har hørt om mer enn en forsinket WF/DY-pax som har stått på TRD pga. forsinkelser hos den ene eller andre part og pådratt seg utgifter til ny billett.

Til Flying-news: Anbudsrutene har man aldri opptjent bonus på. En ordning med fravær av bonus på monopolruter (dvs. uten konkurranse) likner litt det man hadde i Sverige, men SAS argumenterte aldri for en slik ordning i Norge. Såvidt meg bekjent kjører man nå på med å få opphevet bonusforbudet i sin helhet (men for alt jeg vet kan det være at man subsidiært går inn for en oppmykning a la det du nevner).

Og situasjonen ville jo også bli ganske uoversiktlig og håpløs ifht. eks. sesongruter. Du får poeng i perioden oktober-mars, men ikke om sommeren, med unntak av onsdager og lørdager i april, mai og september.

Nei, inntil det skjer noe får man nøye seg med å opptjene SAS-poeng med Norwegian og omvendt innenlands :D

Last edited:
10 poeng til Discus! Det er utelukkende det jeg, og alle de jeg kjenner som er i samme båt og må reise med WF på første flight, tenker på! -Også er det mye fortere gjort å bestille på nett på den måten, i stedet for å sjonglere mellom to websider for å finne ut hvordan Widerøe og Norwegian flighter (ikke) korresponderer.

Ser poenget til Discus...
Uansett må jeg si jeg egentlig ikke ser poenget med forbudet. Man kan jo på en sammenhengende billett til utlandet få poeng på utenlands-strekket. Folk på alle plasser der kun WF er operatør er egentlig bundet fast til WF/SK-samarbeidet. For hvor mange gidder da egentlig å bytte til DY etter det første legget? Reiser man feks RET-BOO-OSL-CPH er jo saken klinkende klar - hvem vil bytte ut SK med DY på BOO-OSL-strekket? Man MÅ jo fly WF første strekket, og siste strekket får man poeng fordi det er internasjonalt... Har man bagage med må den leveres inn på nytt, ny security, styre med forskjellige separate billetter.. nei, ser virkelig ikke poenget.

Iom at det åpnes flere og flere internasjonale ruter fra Norge, ser jeg heller ikke poenget med at dette skal være en særnorsk regel. Skal denne regelen ha noen ordentlig effekt må man vel droppe bonuspoeng internasjonalt også, eller iallefall innen EU.

Jeg tror du misser poenget, Flying-News... ;)

Det er ikke et forbud for å unngå at folk reiser med kombinasjoner WF SK, men for å sikre en effektiv konkurranse innenlands. Om man oppretter flere internasjonale ruter ut fra Norge har også veldig lite å si for om forbudet er en god ide eller ikke.

Begrepet "særnorsk regel" er noe som motstanderne bruker når man slipper opp for saklige argumenter, og bare for å understreke et viktig faktum: Nær all konkurransepolitikk er basert på fortolkninger og rettsavgjørelser som er spesielle for den aktuelle saken. Det er f.eks. Et krav i konkuranseretten om at man må gjøre en konkre vurdering av en gitt praksis i et gitt tilfelle for å vurdere om praksisen har en merkbar negativ effekt på konkurransen i markedet.

Jeg skal imidlertid være enig i at å koble inn FOT ruter i diskusjonen er et lite produktivt sidespor.

Last edited:
Folk på alle plasser der kun WF er operatør er egentlig bundet fast til WF/SK-samarbeidet.

Det er FEIL! Folk er her bundet av to ting 1) Det er kun Norwegian som konkurrere med SK på en del strekninger 2) Norwgian vil ikke ha interlineavtale med WF

WF/SK-samarbeidet er noe som kalles interlining, og som gjør at man samarbeider om gjennomgående billetter og bagasje ihht. internasjonal bransjestandard. "LCC"er ersjelden med på det ut fra et kostnadsperspektiv. Så akkurat det har INGEN TING med at SAS eier Widerøe å gjøre. Det går helt fint å kjøpe en gjennomgående billett fra Mosjøen til Amsterdam uten å involvere SAS. (WF: MJF-TRD/KL: TRD-AMS). Du kan sågar ha en gjennomgående billett til "langtvekkistan" med Widerøe og diverse andre rare selskaper for den delen, men MJF-TRD-OSL ved hjelp av DY går ikke. (Goggle "widerøe interline" så ser du en del artige treff)

Dersom DY hadde villet ha gjennomgående billetter med Widerøe så kunne de bare signet en avtale.

Skulle det ikke komme en avgjørelse angående dette i løpet av høsten? Nå er vi vel der, og vel så det...noen som har noen nyheter i denne saken?

Re: Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Det er jo samme koblingen som Norwegian Visa, Trumf, blekkpatroner, SAS-kredittkort el.l. Som mange har nevnt, man får både DY og SAS-poeng for alt mulig rart i Norge, inkl. flybussen, men ikke på selve flyet.

Jo, men hvis man trekker frem slike argumenter så ser man da helt bort fra hvorfor bonus er forbudt på flyet. Blekkpatroner kan man kjøpe mange steder, det som selges i Trumf-butikker finnes som oftest hos mange andre tilbydere, og transport til/fra Oslo Lufthavn er det mange ulike alternativer. Det er det ikke for flyreiser innenlands, og det er årsaken til at forbudet ble innført i første omgang. Så kan man selvsagt spørre om konkurransesituasjonen er så forskjellig nå at dette ikke lenger kommer til anvendelse, og det får vi vel svar på om noen uker.

Jeg ville ikke kjørt på disse argumentene, fordi de ikke holder vann... ;)

-At bonusordninger for å øke kundelojalitet er vanlig i mange bransjer med alt fra frisører hvor hver 10-ende klipp er gratis til bonuskort hvor man får poeng. Man kan idag tjene bonus på nesten alt man kjøper i Norge, man får bonus på flybussen og kan tjene bonus på å kjøpe en flaske vann man tar med på flyet, men selve flyturen kan man ikke få bonus på. Det er kunstig og det er en særnorsk ordning.

Se forrige innlegg. Konkurranseforholdene er avgjørende for hva som er problematisk i forhold til bonusordninger. Det er ikke et per se forbud mot bonus i Norge, men det er et spesifikt forbud mot bonus på flyreiser innenlands (på grunn av konkurransesituasjonen, og effekten et slikt bonusprogram har på dette markedet). I mange andre markeder er det helt uproblematisk med bonus.

-Norwegian har idag sin egen bonusordning så argumentet for å ikke tillate bonus for innenriks flygninger i Norge har falt helt bort.

Dette har aldri vært en del av begrunnelsen for bonusforbudet i Norge, og kan således ikke brukes som et argument for gjeninnføring.

-Folk som flyr daglig i jobben har andre behov enn de som flyr på ferie et par ganger i året. Bonuspoeng og status gir flyselskapene mulighet til lettere og kostnadseffektivt å tilfredsstille spesielle krav for de som har mest behov for det.

Problemstillingen her er hva som er effekten av et slikt bonusprogram. Det er slett ikke sikkert at det er helt kostnadsfritt å ha et slikt program (kostnadene kan her heller falle på alle de andre som reiser, gjennom økte priser - de som nyter godt av fordelene vil kanskje ikke ha et problem med økte priser, men for alle oss andre er det kanskje ikke slik at vi vurderer det på samme måten). "There is no such thing as a free lunch", og man skal ikke se bort fra at det gjelder også her...;)

Jeg ville prøvd å få med 3 poeng:
-Folk som flyr daglig i jobben har andre behov enn de som flyr på ferie et par ganger i året. Bonuspoeng og status gir flyselskapene mulighet til lettere og kostnadseffektivt å tilfredsstille spesielle krav for de som har mest behov for det.

Men nevn for all del ikke gratisreiser uoppfordret eller skryt av reiser du tar. Regner med at de vil komme til å fiske etter det. Si heller at det viktigste er raskere innsjekking og tilgang til lounge hvor du kan arbeide.

Helt enig med dette.

Viktigst er fordelene vi har i forbindelse med våre "spesielle" behover.

Fra å komme inn i Terminalen til være ferdig med sikkerhetskontroll i minst mulig tid er absolutt viktigst for meg.

Helt enig med dette.

Viktigst er fordelene vi har i forbindelse med våre "spesielle" behover.

Fra å komme inn i Terminalen til være ferdig med sikkerhetskontroll i minst mulig tid er absolutt viktigst for meg.

...og satt på spissen: Dette vil dere at vi andre skal betale høyere priser for... (for det er en av aspektene man mener er resultatet av en bonusordning)?;)

Back