Kostnaden ved bonusprogrammet er nokså irrelevant i forhold til konkurranserettslig vurdering av dette. Det er ikke en eventuell kostnad ved å drifte bonusprogrammet som skaper problemet, men det faktum at bonusprogrammet virker lojalitetsbyggende og dermed kan resultere i økte priser.
En eventuell kostnad med å drifte bonusprogrammet er egentlig nokså irrelevant i forhold til prissettingen, fordi det er en såkalt sunk cost (i likhet med kostnader forbundet med markedsføring o.l.). Man vil gjerne ha dette dekket i siste instans, men det er ikke det som er bestemmende for hvilken pris man setter. Den pris man setter ut til kundene er avhengig av hvilken betalingsvilje kundene har (derfor har man et stort sett med priser, som bl.a. styres av tidligere tiders etterspørsel osv.), men ikke om bonusprogrammet koster 100 millioner eller 1 million. Jeg er også klar over at et bonusprogram kan, i tillegg til å være lojalitetsbyggende, være en inntektskilde for selskapet, men det er altså ikke problemet i forhold til konkurranseloven.
At noen ikke aksepterer at dette kan gi økte priser får jeg leve med, men spør man folk som jobber med disse problemstillingene så vil de kanskje kunne belyse måten man tenker på. Det er det jeg har forsøkt å gjøre, men jeg ser at det er lang vei å gå før dette synker inn.
Vel, denne debatten har vi vel hatt ett par hundre ganger og det er som vanlig hakk i plata fra seigmannbyen
Du kan jo lese litt om hvor mye bonusprogrammer gir i kassa til flyselskapene, man tjener mer paa disse programmene enn paa selve driften av selskapene i mange tilfeller. Det er store penger og bonusprogrammer drives som egne selskaper. Saa mye har endret seg siden forbudet kom.
Du har helt rett i at bonusprogrammer KAN gi oekte priser. Vel, verden KAN gaa under i morra og jeg KAN spise en salat til middag. Det betyr ikke at det faktisk vil skje
Norge er ett lite land bla bla bla er vel det eneste argumentet i denne debatten. Naa har man aldri hatt mulighet til aa opptjene bonuspoenger paa anbudsruter i Norge, saa de rutene som ikke kan leve sitt eget liv paa kommersielt grunnlag, vil uansett ikke falle under denne problemstillingen.
Det at Norwegian har kommet paa banen, er selvsagt flott for prissensitive kunder og de gir beng i mikropoeng med SAS uansett, saa det store volumet som Norwegian har vil vaere uendret. Folk som reiser for egne penger, vil ikke betale store summer ekstra for aa opptjene bonuspoeng. Aa hevde det er ikke realistisk.
Det aa hevde at forretningsfolk vil hive tusenvis av kroner ut av vinduet for aa opptjene 1200 bonuspoeng istedetfor 150/600 er heller ikke realistisk. Klart, du vil ha enkelte uansvarlige ansatte i selskaper som Statoil eller stoerre firmaer som bare kjoerer paa og ikke bryr seg om at de stjeler penger fra aksjonaerene ved aa betale mer en det som er noedvendig for ett totalt likt produkt, men det er minoriteter.
For eksempel: Jeg skal fly NYC-IAD paa torsdag og har ikke kjoept billetten enda da moetet ble satt opp i dag. AA og UA koster 380 dollar, mens JetBlue koster 160. Jeg kan selvsagt velge hvem jeg vil, men jeg er saapass ansvarlig at jeg velger Jetblue, noe annet vil vaere totalt uprofesjonelt for aa opptjene 500 bonuspoeng. De fleste selskaper har retningslinjer og med LCC paa banen, har det blitt veldig store endringer i hvordan man kjoeper billetter ogsaa i Norge.
Argumentet til konkurranse"tilsynet" at dersom man vil ha fasttrack og andre fordeler man opptjener ved status, kan man jo bare kjoepe business/extra fullpris. Saa for aa faa lavere priser, er loesningen til byraakratene (som er stort sett de eneste som reiser paa fullpris

) aa kjoepe de dyreste billettene, noe Seigmannen fra UiT ogsaa synes er en grei loesning.. Akkurat...
Sas kan gjoere ditt og datt for aa bli bedre. Vel, jeg velger aa snu litt paa flisa. Norwegian kan jo bare forbedre produktet sitt for aa vinne flere forretningskunder. Aerlig talt, Norwegian trenger ingen stoettehjul og fortjener det heller ikke. Det er deres oppgave aa drive bedriften sin og oppdrive en strategi for aa vinne kunder fra konkurrentene. Det er slett ikke myndighetene sin oppgave
Det at Norwegian har kommet paa banen innenriks Norge har gjort at tilbudet har blitt daarligere. Bardufoss er ett godt eksempel, Evenes likesaa. SAS og Braathens hadde ett straalende tilbud til disse mindre stedene som ikke har nok grunnlag som TRD/BGO/SVG etc med fullt av flighter og masse frekvenser. Vel, SAS har naa en konkurrent med 186 seter som er heavy paa lave priser noe som har gjort at SAS kutter til beinet. Forskjellen er at Norwegian har ikke materiell eller noe oenske om aa stotte/subsidiere lokalmiljoeet og fyller opp en eller to maskiner om dagen og thats it. Evenes har naa ett elendig tilbud sammenlignet med tidligere. Det er fri konkurranse, ser ingen problemer med det, men man kan diskutere om hva som er best: Litt hoeyere pris og god frekvens eller daarligere frekvens og billigere priser
Nei, verden gaar videre. Ryanair operer uten noe som helst bonusprogram og er blitt gigantiske. Det samme har Norwegian.
Det er naa paa hoey tid at det blir skikkelig fri konkurranse. Konkurransetilsynet og synsere og byraakrater trenger aa stikke fingern i jorda aa smell the coffee