Jeg vet ikke om høyere pris er bedre for bransjen, de ansatte og miljøet. Høyere pris er nok mer av en fordel for noen aktører enn for andre. Lavere pris er definitivt en fordel for de reisende.
Akkurat som det tåbelige forbud mod bonuspoint er til fordel kun for nogle aktører... Det er jo nærmest konkurrenceforvridende fremfor det modsatte.
Men jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Noe høyere priser vil neppe være negativt, hverken for bransjen, de ansatte og miljøet.
Dessuten så hvorfor må det alltid kun være pris som det skal fokuseres på? Det er en utrolig ryanairistisk holding, og det er faktisk andre konkuranseparametere enn bare pris!
Desværre har konkurrencemyndighederne ladet sig forblænde af visse "gruppers" dagsorden - og uanset hvilken lovgivning de lægger til grund for deres afgørelse, så er der tale om vurdering og bedømmelser, som altid vil kunne diskuteres. Jeg er helt enig med Someone - i at der er blevet alt for meget fokus på lav pris og ikke på kvalitet. Desværre har Norge (og til dels andre lande på andre områder) konkurrencemyndigheder som bakker op om denne holdning og efter min mening har misforstået deres opgave. Sund konkurrence handler om meget andet end lav pris. Bl.a. om at lade de erhversdrivende selv bestemme hvad de vil inkludere i deres produkter.
Norge er et annet land transportmessig enn Danmark. Det er et annet land transportmessig enn England, Frankrike, Nederland, Sverige, Tyskland, Spania, osv. Kan det være en av årsakene til at man i Norge har kommet til en annen konklusjon i sin tid enn andre land?
Ja du har ret - Norge er et meget specielt land...

Specielt når det gælder bonusforbud. Der kunne måske være grunde til forbuddet da DY startede, men at opretholde det er direkte tåbeligt. Heldigvis har de fleste andre lande i verden forstået det og mon ikke selv de norske konkurrencemyndigheder kommer til at fatte det på sigt - selvom det åbenbart går lidt langsomt for dem.
Jeg vet ikke om høyere pris er bedre for bransjen, de ansatte og miljøet. Høyere pris er nok mer av en fordel for noen aktører enn for andre. Lavere pris er definitivt en fordel for de reisende.
Det er jo netop det konkurrencemyndigheder også ofte misforstår. Lidt højere pris kan netop være til gavn for forbrugerne på længere sigt, men desværre så tænker myndighederne alt for kortsigtigt. Da DY kom ind på markedet kunne der være en snert af fornuft over at give dem muligheden for at etablere sig, men nu hvor de er en ligeværdig konkurrent til SK og endda selv har indført et bonussystem ad bagvejen, så giver det absolut ingen mening længere. At der vil komme højere priser tror jeg ganske enkelt ikke på. Konkurrencen også fra KLM, Lufthansa, BA osv. er så stor at det intet problem ville være. Norge skyder sig til gengæld i foden og presser nordmænd til at flyve via CPH, AMS, LHR, FRA osv istedet for via OSL. Det resulterer i færre ruter fra OSL og færre arbejdspladser... Det er direkte dumt - og ikke noget der hjælper konkurrencen heller.
Tag det danske indenrigsmarked f.eks., hvor der udelukkende konkurreres på pris. Her er DY ved at presse QI godt og grundigt. Går QI konkurs, så er der f.eks. ingen ordentlig dækning på Karup, Sønderborg og Billund. Naturligvis kan DY sætte et par daglige afgange ind, men det giver stadig ikke erhvervslivet mulighed for nogle ordentlige videre connections ud af CPH. SAS ville nok næppe satse voldsomt på disse destinationer, da de hellere vil bruge de små fly andre steder og større fly er for store til ordentlige frekvenser. Det ville være en katastrofe for erhvervslivet i disse områder, hvis de mistede QI og disse muligheder ud i verden. Naturligvis vil de også kunne flyve med KLM og LH fra Billund, men det giver da ingen mening at forære sine arbejdspladser til andre lande.
Havde konkurrencemyndighederne f.eks. sagt at man ikke må sælge billetter til under kostpris, så ville det ikke give DY mulighed for at betale sig fra at tage livet af en konkurrent. Hvis det lykkes - skal vi så gætte på hvad der sker med DY's priser? Mon ikke de stiger kraftigt. Det er langt mere skadeligt for forbrugerne end at betale 50 kr. mere for en flybillet eller have muligheden for at optjene bonuspoint. I Danmark er det faktisk muligt at optjene bonuspoint på indenrigs - og her klarer DY's sig fint i konkurrencen. Mærkeligt - nu hvor disse bonuspoint er så farlige og konkurrenceforvridende?
Om der - teoretisk - skulle komme lidt højere priser (hvilket jeg ikke tror på), så ville det til gengæld hjælpe de hårdt trængte flyselskaber til at få en lidt bedre økonomi, investere i flere og nyere fly, åbne nye ruter - og måske endda ansatte flere folk osv osv. Desuden ville man få en langt større stabilitet i de ruter der åbnes, så der ikke i bedste Ryanair-stil åbnes og lukkes ruter med kort varsel hvis salgstallene ikke ligger godt nok.
Det ville være til gavn for erhvervslivet at de kan stole på at de ruter der åbnes fortsætter, at der åbnes flere ruter. Det vil være til gavn for miljøet at der investeres i nyere og mere miljørigtige fly. Det ville være til gavn for samfundet at få flere arbejdspladser. Og forbrugerne ville kun betale marginalt mere, hvis overhovedet noget ekstra.
Det er ikke til gavn for forbrugerne at konkurrencemyndigheder fortsat fastholder lav pris som eneste konkurrenceparameter. Hvis flyselskaberne fik lov at konkurrere på f.eks. et godt bonus-program, som primært handler om status og ekstra service til gode kunder og ikke så meget bonuspoint, så kunne vi måske endda risikere at konkurrenterne også fokuserede på bedre service, flere frekvenser, "fast-travel" muligheder (som f.eks. det meget moderne online check-in) osv osv osv. Alle rejsende ville måske pludseligt få en langt bedre rejseoplevelse... Men det passer jo selvfølgeligt lidt dårligt til den skandinaviske discount-kultur, hvor alting bare skal være billigt - uanset hvordan kvaliteten end er.
Og husk så på at blot fordi konkurrencemyndighederne (fejlagtigt) har besluttet at give visse operatører en konkurrencefordel med dette oldnordiske forbud, så betyder det ikke at det er den rigtige beslutning. Det er og bliver en vurderingssags - her har konkurrencemyndighederne vurderet en ting - og desværre har de også magten til at gennemføre det. Men det betyder ikke at man ikke kan være uenig - eller at det er den rigtige beslutning de har truffet. Der blev besluttet mange ting i Østeuropa inden tæppets fald. Det var der mange der var uenige i, men myndighederne havde magten og derfor måtte man leve med det. Men det blev beslutningerne ikke mere rigtige af.