Bonuspoeng innenlands

Dette burde jo være en rimelig grei sak nå som Norwegian har blitt så store. Da burde man få lov igjen, ellers er jo nesten forbudet i seg selv konkurransehemmende.

På den andre siden tror jeg nok det vil være en del av dem som får EBG'en sin etter å ha skrapt seg såvidt over 45K poeng som vil få seg en slem overraskelse etter en gjeninnføring. Med mindre de "bor" på innenriksfly.

Dette burde jo være en rimelig grei sak nå som Norwegian har blitt så store. Da burde man få lov igjen, ellers er jo nesten forbudet i seg selv konkurransehemmende.

På den andre siden tror jeg nok det vil være en del av dem som får EBG'en sin etter å ha skrapt seg såvidt over 45K poeng som vil få seg en slem overraskelse etter en gjeninnføring. Med mindre de "bor" på innenriksfly.

Ja, forbudet er konkurransevridende bort fra SAS og *A som ikke får tilby hele sitt produkt innenriks i Norge.

Hva var kravet til EBG før forbudet kom? Med 2400 poeng t/rt på f.eks. OSL-BGO/TRD/SVG skal man ikke fly så veldig ofte før det blir poeng av det.

Ja, forbudet er konkurransevridende bort fra SAS og *A som ikke får tilby hele sitt produkt innenriks i Norge.

På hvilken måte mener du at det er konkurransevridende bort fra SAS og *-alliansen? Ingen kan tilby bonus innenlands i Norge.

Hva var kravet til EBG før forbudet kom? Med 2400 poeng t/rt på f.eks. OSL-BGO/TRD/SVG skal man ikke fly så veldig ofte før det blir poeng av det.

Husker ikke, men i Sverige er det vel 70.000 poeng.

For å få 2400 poeng t/r må man garantert fly Full Flex (biz) og det koster muchos dineros. En vanlig flight i Economy er vel heller 200-250 poeng t/r?

På hvilken måte mener du at det er konkurransevridende bort fra SAS og *-alliansen? Ingen kan tilby bonus innenlands i Norge.

La oss si at Jens i Bergen skal til New York. Han er medlem i både FB og EB. og har tenkt å betale reisen med sitt kredittkort som gir Eurobonus-poeng. Han kan fly med KLM til Amsterdam og videre til New York og få poeng på hele reisen og kjøpet, eller han kan fly med SAS til Oslo og få poeng på deler av reisen og ikke på kjøpet. Tar han derimot tog til Oslo og flyr med SAS derfra, vil han tjene poeng på kjøp av togbilletten og flybilletten, samt bonuspoeng på flybilletten. Enkelt?? Jens velger nok KLM via Amsterdam, og dermed har konkurransetilsynet sitt forbud favorisert et utenlandsk selskap foran et norsk. Jens kan selvsagt fly via København eller Frankfurt, men det er ikke poenget her.

Er det logisk at vi har et bonusforbud når vi har to jevnstore aktører i Norge, der forbudet rammer begge, men i ulik grad?

SAS får heller ikke lov til å tilby fast-track innenriks i Norge, da OSL setter ned foten. Det skal ikke være enkelt å tilby kundene det man ønsker.

For å få 2400 poeng t/r må man garantert fly Full Flex (biz) og det koster muchos dineros. En vanlig flight i Economy er vel heller 200-250 poeng t/r?

Ja, men et bonusprogram er jo først og fremst til for de som legger igjen vesentlige summer i selskapet. Ut fra 25%-regelen vil en billig-billett gi 300 poeng t/rt.

Last edited:

Som relativt hyppig "bruker" av Norwegians FullFlex kan jeg se at oppheving av Bonusforbudet ville føre til en long overdue oppgrading av FullFlex hos Norwegian fra KattaiSekken(tm) til et OK produkt - DY selger FullFlex ved å prise laveste "billigpris" 10 kroner lavere (06:55 til SVG og 15:40, 16:20, 17:fra SVG) og hvis du kjøper dette (eller ombestiller) senere enn 25 timer før avreise er ikke Fullflex mye av et produkt....Audunn Automat tildeler deg sete på Rad 30 ! (nå testet ut i par måneder) og for å forbedre dette sete må du "Være der Kjos sier du skal Være når han sier du skal Være der) - dessverre har Bonus forbudet begynnt å utvikle seg til en sovepute for DY.

La oss si at Jens i Bergen skal til New York. Han er medlem i både FB og EB. og har tenkt å betale reisen med sitt kredittkort som gir Eurobonus-poeng. Han kan fly med KLM til Amsterdam og videre til New York og få poeng på hele reisen og kjøpet, eller han kan fly med SAS til Oslo og få poeng på deler av reisen og ikke på kjøpet. Tar han derimot tog til Oslo og flyr med SAS derfra, vil han tjene poeng på kjøp av togbilletten og flybilletten, samt bonuspoeng på flybilletten. Enkelt?? Jens velger nok KLM via Amsterdam, og dermed har konkurransetilsynet sitt forbud favorisert et utenlandsk selskap foran et norsk. Jens kan selvsagt fly via København eller Frankfurt, men det er ikke poenget her.

Som du sier selv så kan Jens kanskje like gjerne fly via CPH med SAS, så dette er ikke i seg selv en konkurransevridning bort fra SAS.

Det dette imidlertid kan ha som effekt er at det blir marginalt mindre interessant å reise via OSL og ut i verden, men for svært mange reisende er jo bonusopptjeningen så marginal som den er at dette neppe vil ha avgjørende betydning for valg av reiserute for disse (og for disse er nok pris & reiserute/-tid av større betydning). Det er imidlertid et empirisk spørsmål om bonuspoeng har avgjørende betydning for valg av reiserute, og om det faktisk bidrar til undergraving av OSL som knutepunkt for SAS & andre aktører sin trafikk.

Er det logisk at vi har et bonusforbud når vi har to jevnstore aktører i Norge, der forbudet rammer begge, men i ulik grad?

SAS får heller ikke lov til å tilby fast-track innenriks i Norge, da OSL setter ned foten. Det skal ikke være enkelt å tilby kundene det man ønsker.

Det sistnevnte har ikke så mye med bonusforbudet, men jeg regner ikke med at du mente det. Hva angår bonusforbud med to jevnstore aktører så er det klart at situasjonen er en annen i dag enn når det bli innført.

Som relativt hyppig "bruker" av Norwegians FullFlex kan jeg se at oppheving av Bonusforbudet ville føre til en long overdue oppgrading av FullFlex hos Norwegian fra KattaiSekken(tm) til et OK produkt - DY selger FullFlex ved å prise laveste "billigpris" 10 kroner lavere (06:55 til SVG og 15:40, 16:20, 17:fra SVG) og hvis du kjøper dette (eller ombestiller) senere enn 25 timer før avreise er ikke Fullflex mye av et produkt....Audunn Automat tildeler deg sete på Rad 30 ! (nå testet ut i par måneder) og for å forbedre dette sete må du "Være der Kjos sier du skal Være når han sier du skal Være der) - dessverre har Bonus forbudet begynnt å utvikle seg til en sovepute for DY.

Jeg tror ikke dette er en konsekvens av bonusforbudet, men kan selvsagt ta feil.

Har en vag erindring om at kravet var 60.000 poeng for gull (?)

Opptjeningen innenlands var i 1996: 1200 poeng i C-klasse, 600 i M-klasse ihht. kontoutskrften på sas.no

Har en vag erindring om at kravet var 60.000 poeng for gull (?)

Opptjeningen innenlands var i 1996: 1200 poeng i C-klasse, 600 i M-klasse ihht. kontoutskrften på sas.no

Det var help opp i 90K. 45K er en gavepakke som det staar naa.

Hva er det med så om å gjøre og binde kundene til en leverandør, og la alle kundene betale kostnadene for de reisene som taes ut som bonus?

Hvordan reflektere man på en slik måte, den reelle kostnaden for turen, i billettprisen som kunden betaler?

La oss si vi har en strekning med tre tilbydere A, B og C.
Reise med A koster 1299, B koster 1295, mens lavprisaktør C, bare tar 699 for reisen
Men, Selskap A gir deg 50 såkalte Idiotbonuspoeng, for denne reisen. Mens selskap B gir deg 75 Eurodum-poeng.
Hos selskap C får du ingenting. De har bare denne ruten, og markedsfører seg med lav pris.
Både A og B er store selskaper, med stort nettverk. For forskjellige antall poeng, så kan du ta ut reiser med Idiotbonus og Eurodum-poeng, på alle strekninger som selskapene har, uavhengig av hvor de er opptjent.

Så selv om selskap C har en god organisasjonsstruktur og lav kostnadsbase, så får de ingen kunder. For folk velger selvfølgelig heller å reise med operatørene som tilbyr lojalitetsprogrammer. Ikke minst, fordi de på jobbreiser som jobben betaler, kan opptjene lojalitetspoeng til eget personlig bruk!

Flyselskapet betaler deg altså en bestikkelse tilsvarende x antall kroner, for at du heller skal bruke firmaets penger på dem, fremfor at du skal velge den leverandør med laveste pris.

I og med at de i praksis er beskyttet mot andre aktørers inntreden, så benytter selvfølgelig doupolistene muligheten A og B, mulighetene til å hele tiden skru prisene opp til kundene, slik at de selv kan ta ut såpass med profitt at de ikke behøver å drive spesielt kostnadseffektivt....

Bomusforbud burde vel heller ligge på EUs bord for innføring i hele unionen. Europas flyreisende vil få meget billigere billetter om det gjøres. Med lojalitetsprogrammer, så bidrar du til å binde kunden til én leverandør. Og lojalitetsprogrammer fremmer ikke effektivitet og konkurranse.

All ære til O`Leary, Kjos og de andre, som på tross av nettverksselskapenes bonusprogrammer har klart å bygge seg opp. Men, ville de lettere klart å bygge seg opp, dersom bonusprogrammene hadde blitt forbudt. Slik de ble i Norge før Norwegian bygde seg opp, og etter at Color Air hadde blitt bonusknust?

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så betaler man også for bonusturene. Du betaler det som jevnt høyere priser på de vanlige billettene. Så hvorfor heller ikke bare la bonus være forbudt, og la folk betale det reisen faktisk koster?
Eventuellt, så kan man jo innføre restriksjoner og lovregler? Kanskje at bonus kun kan taes ut på strekningen det er opptjent. Og at det er den som betaler reisen også skal få oppnådd bonus.

Slik det vurderes nå, så vil det være et stort tilbakeskritt å gå tilbake til tradisjonelle bonuspoeng, slik vi hadde før...

Hva er det med så om å gjøre og binde kundene til en leverandør, og la alle kundene betale kostnadene for de reisene som taes ut som bonus?

Jeg tror egentlig du svarer på ditt eget spørsmål her...:) Lojalitet og konkurranse på andre parametre enn pris gir økt pris, selv om SAS skyver en rapport fra Copenhagen Economics foran seg som indikerer at forbudet mot bonus gir mindre konkurranse. Forstå det den som kan. Det hadde vært veldig interessant å lese den rapporten....

Ja, hvordan et lojalitetsprogram kan fremme konkurranse, vil jeg lure på.

Om man bruker jobben sine penger på å betele enn jobbreise, og bonuspoengene går som en slags returkommisjon i egen lomme, så er det jo ikke annet å definere, enn som korrupsjon.
Ihvertfall hvis man i tillegg dropper en billigere leverandør av flyreise, fordi de ikke gir bonuspoeng til din egen lomme, når du kjøper jobbreisen av dem...

Hva hvis man er innkjøper i en bedrift, og ser på innkjøp av et driftsmiddel der man har flere konkurrenter. Og alle konkurrentene vet at prisen de har betyr null. Det som betyr noe, er hvor mye penger de betaler deg personlig, for at du velger dem som leverandør....

Ikke bare er det korrupsjon. Men, over tid, så tapper du bedriften du jobber for, for store summer, når du kjøper reiser etter "egen-bonus"-prisnippet.

Valigvis så vanker det fengselsstraf for slikt. Men, innen flyreiser så skal det altså ikke bare være lovlig, men også vanlig.....

Om man bruker jobben sine penger på å betele enn jobbreise, og bonuspoengene går som en slags returkommisjon i egen lomme, så er det jo ikke annet å definere, enn som korrupsjon.
Ihvertfall hvis man i tillegg dropper en billigere leverandør av flyreise, fordi de ikke gir bonuspoeng til din egen lomme, når du kjøper jobbreisen av dem...

Hva hvis man er innkjøper i en bedrift, og ser på innkjøp av et driftsmiddel der man har flere konkurrenter. Og alle konkurrentene vet at prisen de har betyr null. Det som betyr noe, er hvor mye penger de betaler deg personlig, for at du velger dem som leverandør....

Ikke bare er det korrupsjon. Men, over tid, så tapper du bedriften du jobber for, for store summer, når du kjøper reiser etter "egen-bonus"-prisnippet.

Valigvis så vanker det fengselsstraf for slikt. Men, innen flyreiser så skal det altså ikke bare være lovlig, men også vanlig.....

Tro det eller ei, det er faktisk andre parametere enn bare bonuspoeng som får folk til å velge flyselskap.
Hva med de kundene som i dag konsekvent flyr SAS(eller DY), for firmaets regning pga firma-avtaler, nettverk, rutetider osv som passer den enkeltes behov, er de korrupte dersom de en gang i fremtiden mottar bonuspoeng/cashpoints for det samme reisemønsteret de har i dag?

Ut fra logikken din, skal jeg heller ikke kunne kjøpe en pølse på narvesen med trumfvisa, som jeg senere setter på reiseregning? Jeg kan ikke betale taxi med et SAS mastercard, og jeg kan ikke betale hotellet med Am Ex, fordi alt dette gir MEG goder for kjøp som firmaet må betale.

Jeg ligger nå på Rica på Sola ene og alene fordi jeg får 500 bonuspoeng... Eller er det fordi jeg kan gå til terminalen i morgen tidlig, og dermed slipper taxi??

Last edited:
Ja, hvordan et lojalitetsprogram kan fremme konkurranse, vil jeg lure på.

Tror du virkelig selv på at virksomheder ikke har rejsepolitikker eller stiller visse krav til valg af flyselskab/pris? Tror du selv på at medarbejdere får udleveret en blanco check til køb af rejser? Come on - sådan fungerer tingene altså ikke i praksis.

Bonusprogrammer handler om langt mere end de få point man optjener - primært at give faste kunder lidt ekstra service og fordele - akkurat som det sker i mange andre brancher. Hvis konkurrenter har så dårligt et produkt at kunden vælger at betale dobbelt pris for at flyve med nogle andre, så er det nok meget mere end 150 bonuspoint der spiller ind.

At forbyde noget der i en hel branche - på verdensplan - opfattes som en del af produktet for tilbagevendende kunder er på ingen måde konkurrencefremmende. Slet ikke i Norge idag, hvor man har to stærke spillere til at holde konkurrencen igang. Blot fordi nogle få selskaber vælger ikke at have et ordentligt bonusprogram bør man jo ikke forbyde det for de selskaber som gerne vil tilbyde det. Fri konkurrence i min verden er friheden til selv at bestemme hvordan produktet skal se ud - det skal myndighederne ikke blande sig i. Det er gammeldags og formynderisk.

Beklager, men kan ikke opfatte dit indlæg som meget andet end en gang ensidig, fordrejet sludder.

Last edited:
Beklager, men kan ikke opfatte dit indlæg som meget andet end en gang ensidig, fordrejet sludder.

Litt i likhet med ditt eget innlegg... ;)

Jeg sliter litt med å forstå et par ting i din (& en del andres) argumentasjon. Hva er fordelen for SAS av å kunne gi bonuspoeng til sine tilbakevendende kunder? Det er vel ikke bare for å være snill at de ønsker å gi gode kunder noe ekstra? Ønsker ikke SAS noe tilbake for dette? F.eks. i form av mer lojale kunder?

I dette tilfellet mener du at myndighetene ikke skal blande seg inn, men når det gjelder andre flyselskaps forhandlingsevner som gir dem rabatter så skal man gjerne gripe inn overfor disse. Kanskje også i forhold til lønnsvilkårene som disse selskapene tilbyr sine ansatte (selv om disse lar seg ansatte basert på sin egen, frie vilje)? Forstå det den som kan....

Jeg sliter litt med å forstå et par ting i din (& en del andres) argumentasjon. Hva er fordelen for SAS av å kunne gi bonuspoeng til sine tilbakevendende kunder? Det er vel ikke bare for å være snill at de ønsker å gi gode kunder noe ekstra? Ønsker ikke SAS noe tilbake for dette? F.eks. i form av mer lojale kunder?

Selvsagt vil de det. I mange tilfeller der prisen og produktet er tilnærmet likt, vil bonuspong kanskje være tungen på vektskåla når den reisende selv kan velge selskap. F.eks. OSL-TRD/SVG/BGO så flyr jo SAS og DY omtrent like mange frekvenser med omtrent likt produkt. Dersom vi hadde hatt bonuspoeng tror jeg mange hadde holdt seg til det ene selskapet, og ikke flydd det selskapet som passet best for hver enkelt flight.
Selskapet får mer lojale kunder, trofaste kunder får et bedre produkt, og selskapene må fremdeles konkurrere på pris.

Tro det eller ei, det er faktisk andre parametere enn bare bonuspoeng som får folk til å velge flyselskap.

Det er det nok helt sikkert. Hvorvidt bonuspoeng endrer folks reiseatferd vet vi vel ikke så mye om i dagens situasjon. I tidligere tider var det definitivt slik at bonuspoeng kunne være utslagsgivende.

Ut fra logikken din, skal jeg heller ikke kunne kjøpe en pølse på narvesen med trumfvisa, som jeg senere setter på reiseregning? Jeg kan ikke betale taxi med et SAS mastercard, og jeg kan ikke betale hotellet med Am Ex, fordi alt dette gir MEG goder for kjøp som firmaet må betale.

Jeg ville ikke likestilt bonuspoeng med korrupsjon eller noe i den gaten. Problemstillingen oppstår i de markeder der konkurransen ikke nødvendigvis er perfekt, og selv om mange ynder å hevde at det norske innenriksmarkedet er et marked med hard konkurranse så er det fortsatt bare to aktører på de fleste ruter, og på noen er det kanskje fortsatt bare en aktør. I f.eks. kioskmarkedet er dette et mindre problem (og etableringsbarrierene for eventuelle nye aktører i dette markedet er i en helt annen skala enn det å skulle starte flyselskap). Derav bekymringen for å forrykke konkurransen i negativ retning.

Selvsagt vil de det. I mange tilfeller der prisen og produktet er tilnærmet likt, vil bonuspong kanskje være tungen på vektskåla når den reisende selv kan velge selskap. F.eks. OSL-TRD/SVG/BGO så flyr jo SAS og DY omtrent like mange frekvenser med omtrent likt produkt. Dersom vi hadde hatt bonuspoeng tror jeg mange hadde holdt seg til det ene selskapet, og ikke flydd det selskapet som passet best for hver enkelt flight.
Selskapet får mer lojale kunder, trofaste kunder får et bedre produkt, og selskapene må fremdeles konkurrere på pris.

Det du skriver her leser jeg som at SAS vil enklere kunne kapre kunder fra DY enn i fraværet av bonuspoeng. Hvordan skal SAS kapre kunder fra DY uten bonuspoeng? Enda lavere priser enn med bonuspoeng?

Det du skriver her er jo nettopp det man vil være bekymret for. Du vil velge SAS fordi du får bonuspoeng når man har et selskap som tilbyr samme reise (kanskje til og med til marginalt lavere pris - for DY opererer stort sett med lavere priser på innenriks flex billetter). Du & mange med deg vil ønske å samle bonuspoeng hos ett selskap for å få status. Dette betyr at en minst like effektiv aktør velges bort pga bonuspoengene, og konkurransen er ikke lenger effektiv (som er konkurranselovens formål).

I dette tilfellet mener du at myndighetene ikke skal blande seg inn, men når det gjelder andre flyselskaps forhandlingsevner som gir dem rabatter så skal man gjerne gripe inn overfor disse. Kanskje også i forhold til lønnsvilkårene som disse selskapene tilbyr sine ansatte (selv om disse lar seg ansatte basert på sin egen, frie vilje)? Forstå det den som kan....

Hvordan fik du en snak om bonuspoint til at handle om ansættelsesvilkår? Imponerende...

Alle selskaber vil vel i kraft af helheden af det produkt de leverer gerne have loyale kunder. Det er et bonusprogram naturligvis en del af - akkurat som alle andre dele af produktet. Hvis konkurrenterne mener det er en væsentlig del, så står det dem jo frit at KONKURERE om at have det bedste helhedsprodukt og/eller bonusprogram. Det vil være langt sundere end at forbyde det for dem som gerne vil tilbyde det som de fleste kunder ønsker. Sjovt nok er det vel også kun Norge der har denne sære holdning efterhånden, men resten af verden kan jo tage fejl.???

Ingen selskaber driver vel butik bare for at være flinke. Eller har jeg misforstået noget? Er det virkeligt derfor de selskaber der ikke har bonusprogram driver butik? Sjovt at man så af omveje alligevel indfører et bonusprogram, som sjovt nok ikke er forbudt. Forstå det den der kan, men jeg tror ikke der er ret mange der ikke enten har en religiøs modstand mod bonus eller er DY-ansatte, som forstår det.

Back