Bonuspoeng innenlands

Re: Bonuspoengene tilbake på innenriks?

Får håpe bonuspoengene kommer tilbake. Jeg vil le høyt om Norwegian protesterer, i og med at de selv har ett bonusprogram nå.
 
Re: Bonuspoengene tilbake på innenriks?

Jeg krysser fingrene! Konkurenten er vel ikke like positiv til dette?
 
Re: Bonuspoengene tilbake på innenriks?

En ny rapport utført av rådgivningsselskapet Copenhagen Economics viser at det i dag ikke er noen sterke bevis for at en ordning med fordelsprogram på innenriks luftfart har hindret etableringen av nye konkurrerende selskaper. Det er snarere grunn til å tro at fordelsprogrammer vil bidra til å øke konkurransen mellom eksisterende flyselskap enn å hindre den.

Er det noen som har tilgang på rapporten til Copenhagen Economics? Offentlig rapport eller en leveranse til SAS?
 
Hadde ikke gjort noe dette, men grensene for sølv/gull blir kanskje også øket om dette gjenninnføres?

Om det i såfall skjer, spiller det ikke noen rolle - for hvis bonusopptjening
innenlands gjeninnføres; vil man dermed kvalifisere seg til Sølv-
eller Gullkort i EuroBonus også ved innenlandsflyvninger (slik man kan
i Danmark og i Sverige). Vet ikke om de justerer antall enkelt-reiser
som behøves dersom bonuspoeng gjeninføres, men i dag er det jo
20 enkeltreiser for Sølv, og 35 for gull. Men de som reiser en del
innenlands, vil jo allikevel kunne opptjene dette raskt - selv om
satsene i antall opptjente grunnpoeng skulle øke.
 
Hadde ikke gjort noe dette, men grensene for sølv/gull blir kanskje også øket om dette gjenninnføres?

Man må kanskje regne med en viss innstramming.

I Norge er det vel 20.000 eller 20 enkeltreiser for sølv og 45.000 eller 35 enkeltreiser for gull. I Sverige er satsene for sølv det samme som i Norge, men det er 70000 for gull (eller 40 enkeltreiser). I Danmark er også satsene for sølv det samme som ellers, men 55.000 eller 40 enkeltturer.

Selv har jeg vel opprettholdt sølv mer i senere år enn når det var bonus innenlands (og det uten at jeg nødvendigvis reiser nevneverdig mye mer, og veldig mange reiser går med 25% opptjening).
 
Re: Bonuspoengene tilbake på innenriks?

Får håpe bonuspoengene kommer tilbake. Jeg vil le høyt om Norwegian protesterer, i og med at de selv har ett bonusprogram nå.

Det faktum at Norwegian har et bonusprogram behøver ikke å bety at de støtter dette systemet, de kan ha sett seg nødt til å innføre det av konkurransehensyn.
 
Det er nå kjent at SAS har klaget inn forbudet for ESA. Det er foreløpig ikk eåpnet sak, men ESA har gitt norske myndigheter frist til 1 mars for å komme med et svar til ESA

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4002606.ece

Det var da også på tide, at de aktivt forsøger at få denne tossede og totalt misforståede lovgivning ændret.

Konkurrenceforvridende i stort omfang i mine øjne at SAS ikke selv kan bestemme hvad deres produkt skal indeholde.

Selv i "forbuds-Sverige" har man jo fundet ud af at tillade bonus-point indenrigs igen, men Norge ved jo åbenbart bedre end resten af verden hvad der er bedst for "folket" ;)
 
Det var da også på tide, at de aktivt forsøger at få denne tossede og totalt misforståede lovgivning ændret.

Konkurrenceforvridende i stort omfang i mine øjne at SAS ikke selv kan bestemme hvad deres produkt skal indeholde.

Selv i "forbuds-Sverige" har man jo fundet ud af at tillade bonus-point indenrigs igen, men Norge ved jo åbenbart bedre end resten af verden hvad der er bedst for "folket" ;)

Du kjenner åpenbart ikke til hva som styrer konkurranselovgivningen...;) En dominerende aktør kan ikke gjøre hva man vil, og spesifikt så kan man ikke foreta seg ting som innebærer misbruk av dominerende stilling (noe som bonusforbudet havner under). Norge er også et spesielt land hva angår transport (også anderledes enn Sverige), men Norge har akkurat samme konkurranselover som resten av EU.

At man har kommet til at man skal oppheve forbudet i Sverige er ingen garanti for at nøyaktig de samme personene ville kommet frem til samme konklusjon for Norge.

Jeg synes fortsatt det er interessant å se at SAS hevder at bonusforbudet hindrer konkurranse. Det er et argument som krever endel forklaring for å kunne komme frem til en forståelse av. Kamark sa selv i et innlegg i DN før nyttår at det ble mindre fokus på pris og fokus på andre aspekter. Det han og SAS bør bite seg merke i er at kundenes velferd er essensiell i en konkurransepolitisk vurdering, og for kunder som flyr lite (dvs. de fleste) så vil neppe bonuspoengene bidra til stor velferdsøkning, men mindre fokus på pris gir mindre intens priskonkurranse, og etter alle solemerker, økte priser, noe som åpenbart har en negativ effekt.
 
Last edited:
Var det ikke ESA som fikk Sverige til å gjeninnføre det?

Jeg tror det i sin tid var Marknadsdomstolen (spesialdomstol for konkurranse- og markedsføringssaker) som fikk innført forbudet. Det var Konkurrensverket i Sverige (dvs. svensk konkurransetilsyn) som gjorde om på beslutningen i 2009.
 
Det er nå kjent at SAS har klaget inn forbudet for ESA. Det er foreløpig ikk eåpnet sak, men ESA har gitt norske myndigheter frist til 1 mars for å komme med et svar til ESA

Henter opp denne. Noen som har hørt noe mer her?
 
Dette er hva som ble sagt av sjefen selv på Facebook idag

I share your frustration regarding EuroBonus on Norway domestic. As far as we know, we expect the Norwegian Competion Authority to get back to us after the summer break and ESA later this fall. I truly hope that we'll be able to offer EuroBonus benefits to all our Norwegian customers ASAP.
Regards
Rickard
 
Back
Top