Gratulerer. Norske flagg. 17. mai. Usmakelig annonse.
Skjønner ikke hvorfor så mange er så bekymret for en voldsom økning. Det er ingen grunn til at Norge skal ligge over resten av verden mht. EBG-krav. Tipper det blir 50.000 over hele fjøla.Regner med en økning til enten 55 eller 65000 poeng for EBG, men det gjør jo ingenting![]()
Vil Norsk innenriks nå også telle med på bonus challenge? I såfall er jeg snart i mål med 6 t/r
Følgende billetter og flyginger er ikke inkludert i Bonus Challenge:
- Bonusbilletter som helt eller delvis er kjøpt for EuroBonus-poeng
- Code-share-flyginger (som flys av annet selskap enn SAS)*
- Norske innenriksreiser
- Charter som blir fløyet av SAS
Synes også dagens annonse og mail er helt OK!
Alt som potensielt kan ha en markedsmessig "chilling effect" regnes som "tiltak med tilsvarende virkning". Forbauset over at det tok så lang tid, men det måtte til et varsel om stevning fra ESA. Jeg husker Fredrik Sejersted snakket litt om dette på forelesning i da jeg hadde EØS-rett for et par år siden.
Vanvittig surr det som skjedde her i fjor naar myndighetene valgte aa overse anbefalingene fra konkurransetilsynet.
Konkurransetilsynet anbefaler å videreføre forbudet mot opptjening av bonuspoeng på innenriksruter, men at det gjøres unntak for de tre største strekningene: Oslo‐Trondheim, Oslo‐Bergen og Oslo‐Stavanger.
Regjeringa overser jo anbefalingene fra Konkurransetilsynet nå også. For de som ikke husker hva de anbefalte:
Tydeligvis delte meninger om annonsen, fra at den er usmakelig til at det er usmakelig å mene at den er usmakelig.
17. mai er en dag som er tilnærmet fri for kommersiell aktivitet, spesielt reklame, og kontroversielle politiske utspill. Det er en dag for å flagge for, gratulere hverandre med og feire det som gjør Norge til Norge, og som forener i stedet for å splitte. Noen annonsører klarer å knytte seg opp mot 17. mai, men det gjøres nesten aldri på selve dagen. Du feiler når du skaper et inntrykk av at de som flagger på 17. mai gjør det for deg, og ikke for fellesskapet.
På den bakgrunnen synes jeg annonsen fra SAS blir feil. De kobler en politisk avgjørelse, som de har fordel av og ønsker å bruke for å selge flyreiser, opp mot den brede folkelige feiringa. Som det ble nevnt, det oppfattes som et spark mot Norwegian, noe som bare forsterker følelsen av at det er feil dag for denne annonsen. Dette er ikke dagen for spark, det er dagen fellesskap.
Jeg sitter med en følelse av at SAS vil gi et inntrykk av at vi feirer deres seier i kampen om bonuspoeng. Det ønsker jeg ikke at min flagging i dag skal bli tatt for inntekt for, helt uavhengig av hva jeg mener om bonusforbudet. Da synes jeg det tipper over mot usmakelig.
Så kan man selvfølgelig være uenig i det, men jeg tror ikke mange skal sitte med den følelsen, før det er en feilslått kampanje.
Regjeringa overser jo anbefalingene fra Konkurransetilsynet nå også. For de som ikke husker hva de anbefalte
En anbefaling fra et norsk tilsyn veier nok ikke tungt nok; advokatene lenger opp har nok vurdert holdet i anbefalingen, og tar ikke sjansen på å prøve saken mot ESA.
Overraskende, de har vel fått kalde føtter etter at ESA mente det var ulovlig.
Positivt for mange men for meg som reiser regelmessing til ARN og HEL og ikke har hatt en innenriks flyreise på 3-4 år kan det slå ut negativt. Setter sikkert opp grenser for både poeng og legs...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.