Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Nei, pris er ikke lojalitetsskapene. Lojalitet, i en konkurranserettslig vurdering, er en binding i forhold til fremtidig kjøp basert på historisk kjøp...;)

Greit, jeg omformulerer. Pris har en "tilsvarende funksjon". Man kan tilby en lav pris, eller man kan tilby et mer sammensatt produkt som, noen ganger, koster noe mer. Begge er måter å tiltrekke seg kunder på.

Man blir ikke mere bundet enn man ønsker selv.

Bonusforbudet opphevet

Støtter TOS her. Har man en avtale om at man får billetter til X kroner dersom man kjøper Y antall reiser eller ikke handler hos konkurrenten kan pris være lojalitetsskapende/konkurransevridende.Er den lavere prisen uansett tilgjengelig for gudoghvermann er det ikke det.

Kvantumsrabatt er da vanlig i alle bransjer ...

Hvis kvantumsrabattene er utformet slik at de kan hindre effektiv konkurranse så vil de ikke være tillatt, selv om de er tillatt i andre bransjer hvor konkurranseproblematikken ikke er tilstede.

Joda, men spørsmålet er om hvordan inntekten gjennom bonusprogrammet henger sammen med innenlandsbonus. SAS tjener vel penger på at jeg som kunde f.eks. har SAS sitt AMEX kort, at jeg bruker eventuelle hotellpartnere, osv. Dvs. på ting som egentlig synes å være urelatert til min innenlands flyaktivitet. SAS tjener vel ikke noe direkte på at jeg tjener bonus innenlands?

Nå plukker du bare ut en isolert del. Jeg peker på helheten. Jo videre trilbudet er fr kunden, jo mer attraktivt er det. Jo mer attraktivt det er, jo flere kunder for du. Og omsetnongen følger etter.

Og det er jo helheten SAS hele tiden har villet tilby sine kunder. Uten bonus i Norge 'manglet det en fortann' ....

Hvis kvantumsrabattene er utformet slik at de kan hindre effektiv konkurranse så vil de ikke være tillatt, selv om de er tillatt i andre bransjer hvor konkurranseproblematikken ikke er tilstede.

Mener du at f.eks. storbrukeravtalen til Staten er ulovlig?

Nå plukker du bare ut en isolert del. Jeg peker på helheten. Jo videre trilbudet er fr kunden, jo mer attraktivt er det. Jo mer attraktivt det er, jo flere kunder for du. Og omsetnongen følger etter.

Og det er jo helheten SAS hele tiden har villet tilby sine kunder. Uten bonus i Norge 'manglet det en fortann' ....

Ja, men det jeg ikke forstår er hvordan bonus innenlands gjør det mer lønnsomt for SAS gjennom økte inntekter fra partnerne. Mitt forbruk på AMEX-kortet (som gir SAS inntjening, vil jeg tro) er forbausende lite koblet til mine innenlandsflygninger. Bonusprogrammet er der, og jeg vil anta at det er antall kunder i programmet som er av interesse for partnere som f.eks. AMEX. Antall kunder i programmet kan kanskje være påvirket av manglende bonus innenlands, men det er vel fortsatt nærmere 1 million norske EB-kunder (og norske EB-kunder er vel uansett neppe i flertall).

Jeg synes følgende uttalelse fra Roald alltid er like interessant å lese: "Det vil bli større konkurranse fordi nå blir det tydeligere forskjell mellom selskapene."
Det er normalt sett slik at når det blir tydligere forskjell på selskapene så blir konkurransen mindre intens...
Et interessant utsagn.... I min enfoldige verden er det ofte tydelige forskjeller som trigger konkurranse og deler markedet i "leirer", se f eks Eplet og Android. Men det finnes sikkert mye litteratur som beskriver at jeg tar feil.. For noen er valget i hovedsak styrt av pris. For andre er det totalpakken; tidspunkter, tilknytingsmuligheter, og ikke minst premiering av lojalitet. Substansielle forskjeller gir reell konkurranse.

Bonuspoeng er kommet for å bli, til slutt også i Norge.

@LCH; ja hvis bare pris er avgjørende.

Mener du at f.eks. storbrukeravtalen til Staten er ulovlig?

Hvilken avtale? Er det en avtale som er betinget på et visst omsetningsnivå eller et visst antall reiser/kjøp? Sålangt jeg forstår så har staten en rabattavtale som er en standard %-vis rabatt på f.eks. kjøp av reiser. Dette er ikke noen ordning som skaper vridninger i konkurranse, for det er det samme som å redusere prisen som man gjør når man konkurrerer på pris.

Bonus er ikke det samme som en ren rabatt. Bonus kunne vært omtrent tilsvarende en rabatt hvor den %-vise reduksjonen i pris var betinget på hvor mye man kjøper.

Gud hjelpe TOS, må man kverulere i hjel denne tråden? (Det er sikkert flere enn deg som kverulerer her, men altså...)

Det er en simpel info tråd som noen kanskje kunne tenke seg å stille oppfølgingsspørsmål til om hvordan det påvirker hverdagen etc...

Konkurranseteori har vært diskutert opp, ned og i mente. Sikter mot min første infraction nå ;) God natt.

Last edited:

Et interessant utsagn.... I min enfoldige verden er det ofte tydelige forskjeller som trigger konkurranse og deler markedet i "leirer", se f eks Eplet og Android. Men det finnes sikkert mye litteratur som beskriver at jeg tar feil.. For noen er valget i hovedsak styrt av pris. For andre er det totalpakken; tidspunkter, tilknytingsmuligheter, og ikke minst premiering av lojalitet. Substansielle forskjeller gir reell konkurranse.

Mindre differensierte produkter gir typisk mer intens konkurranse på pris (fordi produktene er enklere å sammenlikne), og lavere pris i seg selv vil jeg gjette på er en fordel for alle som reiser. Så kan det være andre forhold som også spiller inn.

Tanken er dette: Hvis du står overfor et valg mellom to alternativer som er veldig forskjellige så spiller pris en mindre rolle, for du velger da mellom produkter som i mindre grad er sammenliknbare og fokuserer på andre faktorer i større grad. Hvis pris er mindre viktig så resulterer dette i at pris blir høyere (for det er ingen grunn til at selskapene skal være opptatte av lav pris hvis lav pris ikke er viktig for kundenes valg). Det er selvsagt ingenting i veien for at man da kan konkurrere på andre forhold, og dette gjøres da også i forhold til tilknytningsmuligheter og tidspunkter selv uten bonus. Dette er fordeler som alle som kjøper en billett hos SK kan nyte godt av.

Bonus har imidlertid den egenskapen at verdien av å være lojale er knyttet opp mot å fortsette å være lojal (hvor mye verdi har gullkortet hos Hilton hvis man ikke bor på Hilton).

Hvis det blir mindre intens konkurranse på pris (og høyere pris), så er naturligvis spørsmålet om verdien av bonusopptjeningen overgår prisøkningen. For noen kan dette regnestykket utvilsomt være positivt, og da kanskje spesielt de som reiser mye. For andre er det på ingen måte opplagt at de får en free lunch.

Gud hjelpe TOS, må man kverulere i hjel denne tråden? (Det er sikkert flere enn deg som kverulerer her, men altså...)

Det er en simpel info tråd som noen kanskje kunne tenke seg å stille oppfølgingsspørsmål til om hvordan det påvirker hverdagen etc...

Konkurranseteori har vært diskutert opp, ned og i mente. Sikter mot min første infraction nå ;) God natt.

Beklager. Det var ikke min intensjon å kverulere. Jeg reagerer bare på en del uttalelser og påstander, og ønsket en oppklaring på dette. Det er mulig at konkurranseteori har vært diskutert opp, ned og i mente, men det synes fortsatt være en hel del misforståelser rundt dette.

Jeg skal herved overlate tråden til "menigheten".

Mindre differensierte produkter gir typisk mer intens konkurranse på pris .....
Tusen takk for god teori om hvordan jeg skal foreta mine valg. Vi er på tur til å bikke over til paraplymannenes argumentasjonsform.

Da blir det mer cashpoints og tjene da. Har vel lite og si for oss vanlige fritidsreisende som har bare noen få turer i året.

Tusen takk for god teori om hvordan jeg skal foreta mine valg. Vi er på tur til å bikke over til paraplymannenes argumentasjonsform.

Jeg kan ikke gi deg en teori for hvordan du foretar dine valg. Jeg kan bare fortelle om hva som normalt sett er utfallet av slik konkurranse. Som påpekt av andre så er imidlertid dette noe som er diskutert mange andre steder.

Jeg kan vel etterhvert forstå hvordan det er å banne i kirka...

Jeg kan vel etterhvert forstå hvordan det er å banne i kirka...

Nei, ikke helt, men jeg ser visse filosofiske forskjeller .. jeg føler det som at jeg ser inn i en trakt fra den tynne enden og du fra den andre ..... ;)

For noen er valget i hovedsak styrt av pris. For andre er det totalpakken; tidspunkter, tilknytingsmuligheter, og ikke minst premiering av lojalitet. Substansielle forskjeller gir reell konkurranse.
Bonusprogram er designet for å tiltrekke seg de som ikke selv betaler for flybillettene. Ved å endre reisendes preferenser, gjøres pris mindre viktig. Hvilket muliggjør en prisøkning fra SAS. Og er det en ting som er sikkert, så er det at en prisøkning hos SAS også vil øke prisene hos Norwegian. Økte priser, gir større verdi for opptjente poeng, som igjen skaper høyere lojalitet.

Bonusprogram er gunstig for flyselskap og et fåtall av de reisende. For folk flest (og arbeidsgivere), fører det bare til høyere utgifter.

Da blir det mer cashpoints og tjene da. Har vel lite og si for oss vanlige fritidsreisende som har bare noen få turer i året.

Er spent på om det blir noe kreditering av bestilte reiser hos DY. Siden Cashpoints er revenuebasert og lavprisbilletter krediteres ved bestilling har jeg mine tvil (for ikke å glemme at utdeling av cashpoints på billetter som allerede er betalt utelukkende er en utgift for DY).

Skjønner ikke hvorfor DY er skeptiske til bonus innenlands. De har da drevet med det i årevis allerede :stir

Bonusprogram er gunstig for flyselskap og et fåtall av de reisende. For folk flest (og arbeidsgivere), fører det bare til høyere utgifter.

Og i Norge har man de billigste flyprisene da?

Bonusopptjening er et en attraktiv produktfordel. Det å fly handler mer om bare pris, ellers kunne man jo bare gått til naboen og tilbake, veldig billig. Men produktet inneholder mer og det er hva man betaler for til sammen. Det kan hende noen her mener at forbrukere er totalt irrasjonelle individer som ikke kan si ja eller nei til bonus. Konkurrentene må enten tilby det samme, eller fokusere på fordelene de har, som f.eks pris.

Back