LN-HFH
ScanFlyer Gold
Ny studie: ''jetsetterne'' står for halvparten av flyutslippene
Det blir altså stilt kritikk og spørsmål om oss som flyr mye (som det jo er en god del av her på forumet). Og at de som flyr mye står for mesteparten av utslippene.
Jeg har en følelse av at denne forskningen (og sikkert mer forskning som kommer etter hvert) vil stille store spørsmål rundt det vi alle er så glade i, nemlig fordelsprogrammer. Det er kanskje å banne i kjærka, men hvis vi ser på det med andre øyne enn våre luftfartsøyne, er ikke fordelsprogrammer litt gammeldags i 2020? Det fører jo i både teori og praksis til flere flygninger, folk slenger inn en tur eller to for å komme seg til neste nivå, og folk tar en bonustur til London med opptjente poeng bare for ''gøy''. Blir ikke dette egentlig det samme som om man skulle fått hver tiende pakke røyk gratis på Extra?
Vil vi i fremtiden kanskje se det motsatte av fordelsprogrammer, nemlig at det blir høyere beskattning/avgifter for hvor flere flyginger man tar? eller et tilsvarende system som gjør mer flygning mindre lønnsomt/mer kostbart?
Jeg er redd for det.
https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-1-prosent-star-for-halvparten-av-flyutslippene-1.15249837I den nye studien får begrepet «jetsettere» bokstavelig innhold.
Det er den rikeste ene prosenten som reiser verden rundt og står for 50 prosent av det totale CO₂-utslippene fra luftfart, skriver Forbes.
Studien, som er publisert i Global Environmental Change, er ledet av den svenske forskeren Stefan Gössling. Han har forsket på transport og bærekraft i over 25 år.
[...]
Jetsetterne som er identifisert i studien flyr rundt 56.000 kilometer i året. Det tilsvarer tre langdistanse-flyginger i året og en kortdistanse-flyging i måneden.
Det blir altså stilt kritikk og spørsmål om oss som flyr mye (som det jo er en god del av her på forumet). Og at de som flyr mye står for mesteparten av utslippene.
Jeg har en følelse av at denne forskningen (og sikkert mer forskning som kommer etter hvert) vil stille store spørsmål rundt det vi alle er så glade i, nemlig fordelsprogrammer. Det er kanskje å banne i kjærka, men hvis vi ser på det med andre øyne enn våre luftfartsøyne, er ikke fordelsprogrammer litt gammeldags i 2020? Det fører jo i både teori og praksis til flere flygninger, folk slenger inn en tur eller to for å komme seg til neste nivå, og folk tar en bonustur til London med opptjente poeng bare for ''gøy''. Blir ikke dette egentlig det samme som om man skulle fått hver tiende pakke røyk gratis på Extra?
Vil vi i fremtiden kanskje se det motsatte av fordelsprogrammer, nemlig at det blir høyere beskattning/avgifter for hvor flere flyginger man tar? eller et tilsvarende system som gjør mer flygning mindre lønnsomt/mer kostbart?
Jeg er redd for det.