Ny studie: ''jetsetterne'' står for halvparten av flyutslippene

LN-HFH

ScanFlyer Gold
Ny studie: ''jetsetterne'' står for halvparten av flyutslippene

I den nye studien får begrepet «jetsettere» bokstavelig innhold.

Det er den rikeste ene prosenten som reiser verden rundt og står for 50 prosent av det totale CO₂-utslippene fra luftfart, skriver Forbes.

Studien, som er publisert i Global Environmental Change, er ledet av den svenske forskeren Stefan Gössling. Han har forsket på transport og bærekraft i over 25 år.
[...]
Jetsetterne som er identifisert i studien flyr rundt 56.000 kilometer i året. Det tilsvarer tre langdistanse-flyginger i året og en kortdistanse-flyging i måneden.
https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-1-prosent-star-for-halvparten-av-flyutslippene-1.15249837

Det blir altså stilt kritikk og spørsmål om oss som flyr mye (som det jo er en god del av her på forumet). Og at de som flyr mye står for mesteparten av utslippene.

Jeg har en følelse av at denne forskningen (og sikkert mer forskning som kommer etter hvert) vil stille store spørsmål rundt det vi alle er så glade i, nemlig fordelsprogrammer. Det er kanskje å banne i kjærka, men hvis vi ser på det med andre øyne enn våre luftfartsøyne, er ikke fordelsprogrammer litt gammeldags i 2020? Det fører jo i både teori og praksis til flere flygninger, folk slenger inn en tur eller to for å komme seg til neste nivå, og folk tar en bonustur til London med opptjente poeng bare for ''gøy''. Blir ikke dette egentlig det samme som om man skulle fått hver tiende pakke røyk gratis på Extra?

Vil vi i fremtiden kanskje se det motsatte av fordelsprogrammer, nemlig at det blir høyere beskattning/avgifter for hvor flere flyginger man tar? eller et tilsvarende system som gjør mer flygning mindre lønnsomt/mer kostbart?
Jeg er redd for det.

Re: ny studie: ''jetsetterne'' står for halvparten av flyutslippene

Eller for å si det på en annen måte: 1% av verdens befolkning står for 1% av verdens CO2-utslipp.

Og plutselig var man blitt jet-setter også, hey!

Men LN-HFH har et godt poeng mht fordelsprogrammene, det vil nok bli økt skattlegging av CO2-utslipp, uansett hvor de kommer fra, fremover.

Så får vi se hva de finner på hvis/når flyene blir elektriske.

Om ikke annet setter det fart i forskningen paa groennere fly.

Ja, rart at de som har penger i verden er de som flyr mest.......

Sliter litt med å bli sjokkert, kjenner jeg ... Men ser at utviklingen er positiv. For noen år siden var det ikke nødvendig med spesialfiltre for å se utslippene.

1df6ace348a7a65d8629cc166762f94d.jpeg

Sliter litt med å bli sjokkert, kjenner jeg ... Men ser at utviklingen er positiv. For noen år siden var det ikke nødvendig med spesialfiltre for å se utslippene.

1df6ace348a7a65d8629cc166762f94d.jpeg

Sjokkert skal man ikke bli, men påminnet om det usynlige :)

Angående det man kunne «se» før, så er det et interessant aspekt jeg synes ofte blir glemt når man snakker om utslipp fra forbrenningsmotorer. Bildet ditt viser sotpartikler. Som i seg selv ikke har noe med CO2 å gjøre, men som belyser et annet utslippsaspekt. Dagens flymotorer forbrenner renere, og har derfor et mye mindre sot-partikkelutslipp enn før. Men likeledes slipper flymotoren ut både sot, NOx, SOx og andre biprodukter. Flyplassen slipper ut skadelige stoffer i grunnvannet. Miljøavtrykket er stort, men usynlig for det blotte øye.

Jeg synes teknologien er interessant og spennende, da begrepet «utslipp» og CO2 ofte brukes om hverandre. Noe som irriterer meg vanvittig er når man bruker vanndampen fra skorsteiner eller kjøletårn på kullkraftverk som et «bilde» på CO2-utslipp (eller enda verre, fra atomkraftverk). Nei, det er H2O-utslipp som skaper den hvite skyen. Hadde man sett CO2-utslippene inne i den hvite skyen av vanndamp hadde man nok fått hakeslepp :p For de er substansielt mye større enn vanndampen.

Last edited:

Litt på siden, men en artikkel i Aftenposten (bak betalingsmur), ser man hvordan f.eks. sjefen for Norges bank tenker, eller blir nødt til å tenke.

Han fremstår forsåvidt som rimelig jordnær og setter vel ord på at det er rimelig lite luksus å være pandion, i det daglige, men veldig behagelig når man bor på en flyplass innimellom.

Uansett, reisemønsteret vil forandres og Coronaen har nok akselerert den prosessen.

www.aftenposten.no/karriere/i/X892q...algte-og-hemmelige-favorittkunder-naa-vil&ved
37875adafb86e160701b92c4aad1c9ae.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Re: Ny studie: ''jetsetterne'' står for halvparten av flyutslippene

Det har vel over lang tid dannet seg et inntrykk av at jo mer du reiser i jobben, i påkledning dress og slips, jo mer betydningsfull er du som menneske. Lykken måles i antall årlige reisedøgn.

Men jeg kan ikke forstå annet enn at det må være et kjipt liv. Det hender fra tid til annen jeg ser de der typene i morgenrushet fra Bergen til Oslo. Trøtte og bekymrede ansikter, folk som drikker de store kaffemuggene mens de turnerer mobiltelefon og av og til pc'en midt blant folk på flyplassen.

Og på Gardermoen på vei hjem om ettermiddagen, trøtte da og, ringer hjem til kona og spør om hun kan kjøre guttungen på trening, ble litt forsinket osv.

Eller vanlige folk som vil signalisere at de er noe spesielt, inviterer til 50 årslag på en restaurant i Praha eller til bryllup i Paris, tvinger de inviterte til også å reise dit - sier man nei til en slik invitasjon, sier man og at man kanskje ikke har så mange penger eller er en treig heimføding. Ikke bra noen av delene.

Og bak det hele kanskje en ide om at den som flyr mye, ja, den er noe.

Ja det er sikkert ikke bare bare å reise mye. Flyreiser var kanskje mer luksuriøst før, eller det var det jo i riktig gamle dager. Økonomiklasse hadde bedre plass og service enn i dag. Jeg har aldri reist i jobben, eller en gang til SVG når jeg tenker meg om, jeg bare er den som liker å fly på fritiden. Har hatt opptil 80 90 turer i året. Segmenter altså! ;)
Så for meg som har hobbien og fly kan den ikke erstattes av pc og hjemmekontor. Kanskje man må redusere litt i fremtiden, men fly vil jeg, uten flyskam. :)

Det er ingenting å trakte etter. Jeg hadde en periode på et drøyt år hvor jeg konstant reiste på kryss og tvers i USA inkl Alaska med avstikkere til Europa, Afrika og Sør-Amerika. Det var ganske så drepende. Artig i ettertid, så bra ut i God Morgen-trådene, men ganske miserabelt mot slutten.

Men man lærer seg fort å sette pris på fordeler som oppgraderinger og fasttracks ... Alt som gjør reisehælvetet lettere.

Jeg har reist ganske mye i en 15 års tid og jeg synes hverken jeg var spesielt mye bedre menneske enn alle andre på grunn av det eller at jeg "var noe". Det var litt kult i starten å si at "åh, jeg var i Bodø i dag men er straks hjemme". Og det var litt oppesen å poste at jeg reiste i Business eller First Class. Alle liker jo å skryte litt når man gjør noe man synes er fett. På samme måte som folk skryter av de sykt perfekte barna sine eller kun drikker kaffe som er håndmost bak en busk på Grünerløkka.

Det ER fett å skryte av GGL kortet når jeg er blant andre bonusjegere.

Men jeg følte meg heller ikke dårligere enn andre. Jeg synes de årene har vært sykt fete. Jeg angrer ikke ett sekund på noe som helst. Men så har jeg muligens hatt mer frihet og har en eller annen trang som driver meg ut på prosjektene jeg vil få til.

Hadde jeg måttet pendle daglig mellom Oslo og Bergen for gruppemøter hadde jeg nok følt annerledes.

Men jeg tror garantert at flere bedrifter vil tenke som nevnte banksjef. Selv er jeg faktisk litt spent og usikker på hvordan det blir.

Men jeg er ikke sånn at jeg hyller dem som nå skal slutte å fly. Det blir jo skryt og koketterier det de driver med også. Om du mener det så bare gjør du det og holder kjeft om det.

Last edited:

Det har vel over lang tid dannet seg et inntrykk av at jo mer du reiser i jobben, i påkledning dress og slips, jo mer betydningsfull er du som menneske. Lykken måles i antall årlige reisedøgn.

Det tror jeg er et relativ sjeldent inntrykk folk har? For meg så har å reise mye jobb vært noe jeg har unngått og langt fra noe jeg har sett på noe lykke-race eller galmorøst (jeg er vel litt preget av å jobbe i shipping og ser sjømenn og teknikere reise bort mye av livet sitt).

För egen del har jag trivts med livet on the road men så har det också varit i perioder och inte över flera. Livssituationen har gjort att det har fungerat (läs: ingen familj med barn). Det är stundtals rätt tugnt och ensamt att sitta på diverse hotell runt om i världen, men samtidigt har jag fått se en del också då det har gått att kombinera med en eller två nätter på egen räkning och många gånger sparat arbetsgivaren för några kronor då biljetten hem blev billigare. Till gengäld har jag sett nog av industriområden runt bland annat Basel för ett par livstider....

Saknar jag det? Ja! Vill jag göra det igen? Ja, om betingelserna och livssituationen gör att det passar in och inte minst att resorna är relevanta. Men så kommer jag också från en släkt med lång tradition av resande i jobb (både i luften och till havs).

Men det är ingenting jag mäter lyckan i på något sätt.

Last edited:

Inntrykket mitt er at det finnes nok av de som synes det virker stas å reise mye i jobben. Men gjerne kombinert med at de aldri reiser i jobben, eller at det er "seminar" turer.

Back