Boeing 787 - status og driftssetting

Er det noen rykter ute på hva Boeing gjør for å løse problemet? Regner med at de kanskje har en kortsiktig løsning (for å få groundede fly i luften igjen), og en langsiktig endelig løsning?

Eneste som står i AD'en er at en modifikasjon av batterisystemet er nødvendig,eller andre handlinger i samsvar med ACO,Seattle. Men du får ikke gjort så mye modifisering når det ikke er noen løsning på plass.

AD'en ligger ute til de som har intresse for det.

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_G...8A1A8DC3135B60DD86257AF60004CF4A?OpenDocument

Nå er det vel mer enn tvilsomt om detaljene i en slik AD blir lagt ut offentlig, jeg regner med at dette bare er innledningen og at selve dokumentet ikke er offentlig tilgjengelig.
Såvidt jeg kan finne er det utgitt revisjoner til aktuelle Service letters og oppdatert Fleet Team Digest etter at flyene ble satt på bakken, så jeg vil tro at Boeing, i samarbeid med FAA og NTSB, har en plan.

Nå er det vel mer enn tvilsomt om detaljene i en slik AD blir lagt ut offentlig, jeg regner med at dette bare er innledningen og at selve dokumentet ikke er offentlig tilgjengelig.

Såvidt vi fikk beskjed om, så var dette AD'en i sin helhet. Som MOW også sier, så ligger alle AD'er ute offentlig på linken ovenfor.

EASA legger også ut offentlige publikasjoner.

http://ad.easa.europa.eu/

Litt OT,beklager dette.

B-2727 har fått tillatelse til å fly fra malerhangaren i Ft Worth, Texas, til Everett. Passerer Colorado Springs om få minutter .

Og det var svært mange på plass på Paine for å ønske den velkommen ... ;)

kpae9062.jpg

Klipt ut fra 787 bloggen på nett!

It is known that Boeing is working on a plan to submit per the FAA's emergency airworthiness directive that forced the 787 grounding. It is rumored that Boeing wold like to have this temporary solution on the customer airplanes and re certify them by the end of March though that may be very optimistic. Boeing would have to convince the FAA on the soundness of their approach (which is being characterized as interim). Additionally Boeing can forget, for now, on obtaining ETOPS 330 for the 787 based on the the battery issue as well as the other issues that has caused the FAA to imitate the 787 program review in early January.

Betyr dette at man ikke vil få etops godkjenning så lenge man bruker denne midlertidige fixen?

Jeg vet ikke hva en etops 330 er. Men jeg vet hva etops betyr:drunk:

Klipt ut fra 787 bloggen på nett!

It is known that Boeing is working on a plan to submit per the FAA's emergency airworthiness directive that forced the 787 grounding. It is rumored that Boeing wold like to have this temporary solution on the customer airplanes and re certify them by the end of March though that may be very optimistic. Boeing would have to convince the FAA on the soundness of their approach (which is being characterized as interim). Additionally Boeing can forget, for now, on obtaining ETOPS 330 for the 787 based on the the battery issue as well as the other issues that has caused the FAA to imitate the 787 program review in early January.

Betyr dette at man ikke vil få etops godkjenning så lenge man bruker denne midlertidige fixen?

Jeg vet ikke hva en etops 330 er. Men jeg vet hva etops betyr:drunk:

330 er antall minutter fra nærmeste runway

Takker, minutter var det. Og Wikipedia er kjekk, må bare huske det! Da gjenstår det å se hva som kommer ut i enden her. Det vil vel uansett si at det blir begrensninger i hvilke muligheter 787 flåten får med denne midlertidige fixen. Men om det får noen konsekvenser er uvvist...

330 er antall minutter fra nærmeste runway

Jeg diskuterte dette en del med GCMap-mannen, som hadde gått igjennom en haug med manualer for å forstå hva som lå i det i praksis. Han mente at det må ganske mye mer fasiliteter til, det holder ikke bare med å komme seg ned, du skal kunne gi paxen en ganske grei mottakelse. Han mente at dette betyr at f.eks. LYR ikke kvalifiserer.

''For example, if an aircraft is certified for 180 minutes, it is permitted to fly any route, as long as it is always within 180 minutes flying time to the nearest airport. ETOPS operation has no direct correlation to water or distance over water. It refers to single-engine flight times between diversion airfields, regardless as to whether such fields are separated by water or land. ''

Da er LN116-130 kjent og nyhetene her er blant annet første 787-9, samt første maskin til Jetstar (Qantas) og Royal Brunei

LN101 ANA
LN102 ILFC/Norwegian
LN103 Qatar Airways
LN104 China Southern (C)
LN105 Japan Airlines
LN106 TUI Travel (Thomson)
LN107 ANA
LN108 British Airways
LN109 Qatar Airways (C)
LN110 ANA
LN111 British Airways
LN112 ILFC/Norwegian
LN113 LAN (C)
LN114 British Airways
LN115 ILFC/Aeromexico
116: Qatar Airways
117: United
118: LAN
119: China Southern (C)
120: ANA
121: British Airways
122: ILFC (AeroMexico)
123: Qantas (Jetstar)
124: United (C)
125: Japan Airlines (C)
126: Boeing - 787-9
127: ILFC (AeroMexico)
128: Royal Brunei
129: Qatar Airways (C)
130: Royal Brunei

Monteringen av første 787-9 starter trolig i juni 2013

Foreløpig produksjonslisten opp til LN160 er nå ute:

131: Hainan
132: ANA (C)
133: Boeing 787-9 testmaskin #2
134: Qantas (Jetstar)
135: United (C)
136: Norwegian
137: TUI Travel (Thomson)
138: Qatar (C)
139: Boeing 787-9 testmaskin #3
140: ANA (C)
141: ILFC/UAE presidental flight/BBJ
142: Qantas (Jetstar)
143: ILFC/SKy Blue Holding/BBJ?
144: Qatar (C)
145: United (C)
146: ANA - 787-9
147: ANA
148: ANA
149: ?
150: Qatar (C)
151: Hainan
152: Japan Airlines
153: ILFC/Norwegian
154: China Southern (C)
155: ILFC/AeroMexico
156: Royal Brunei Airlines
157: Kenya Airlines
158: Air India (C)
159: Japan Airlines
160: Air Canada

Nye her er Air Canada, Kenya Airlines, de første 787BBJ (leaset fra ILFC). Samt første 787-9 til ANA, pluss testmaskin #2 og #3
157:

Hey.. Enda mere snag Japanske myndigheter har funnet etter inspeksjon.

http://mainichi.jp/select/news/20130221k0000m040068000c.html

Japanese goverment inspection found a electric design miss on 787.
Seems it's not directly to the battery problem.

Why they noticed, is because they tried to turn off the NAV light but couldn't.
And they looked for the reason.

APU battery was connected to the electronic circuit but that was also connected to the Main battery.
So seems 2 battery was connected thru the circuit.

Det ser ut som at noen elektrikere pä 787 assembly line har vanskeligheter med ä arbeide etter kablings-skjemaene ? Slikt hender ... men det litt mere här-reisende i dette er at Quality Assurance - som har oppgaven ä kontrollere flyene för leverans til kunden - lar slike smäfeil gli forbi sine bord ufiltret/uoppdaget ?

Back