Boeing 787 - status og driftssetting

Hvordan er hastighet og produksjon nå? Begynner det å "sette" seg, eller kommer de til å slite lenge enda?

Både og. Produksjonlinja er vel rampet opp til 3,5 per måned, og der går det vel mer eller mindre etter (den siste) planen. Problemet er derimot at flyene som kommer av linja ikke er ferdig og må rettes på i ettertid, selv om det skjer forbedringen der også, og bør være OK fra LN65-eller-der-omkring. Men siden Boeing har produsert en haug "halvferdige" fly er det mange maskiner som krever endel arbeid før de er ferdige. Noen i mindre grad, mens andre betydlig

Det betyr at det vil ta opptil flere år før alle maskinene produsert til nå vil være levert. Dette tar betydlig ressurser, som også går utover andre ting

Last edited:
Da har første maskin rullet ut fra linjen i South Carolina, en maskin som skal havne hos Air India

NORTH CHARLESTON, S.C., April 27, 2012 /PRNewswire/ -- The first Boeing (NYSE: BA) 787 Dreamliner to be assembled in South Carolina rolled out of final assembly today to great fanfare from the crowd of nearly 7,000 Boeing employees and invited guests. The festival-like atmosphere, featuring aerial displays, music and entertainment, was a fitting celebration to commemorate assembly completion of the first 787 built at the North Charleston, S.C., facility
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2237

http://www.flickr.com/photos/flightblogger/7119225599/

Ser også ut som de ender på tre leveringer i April. En til ANA ogto til JAL

Last edited:
I følge siste nytt fra Boeing så regner de nå med å øke klare å øke produksjonstakten fra 3,5 til 5 i måneden i fjerde kvartal 2012, og at de fortsatt vil nå ti i måneden fra slutten av 2013

http://www.flightglobal.com/news/ar...h-quarter-production-increase-for-787-371936/
Boeing plans to increase production of the 787-8 to five per month in the fourth quarter, says James Albaugh, president and chief executive of Boeing commercial airplanes during the company's annual investor conference.

De jobber fortsatt videre med en 787-10, men at utviklingen på en eventuell modell ikke vil begynne før de er ferdige med -9ern

Da ser jeg at det plutselig har dukket opp en boks i Florence SC (nær Columbia). Den har god dekning ut i havet utenfor CHS, så da blir det god dekning av testflightene fremover. :)

Nå frykter 2 forskere at hackere kan ta kontroll over flyet over internett:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053947

Skrekkeleg dårleg formulering:
Det er via en databrikke som er bygd inn i flyets operativsystem at hackere angivelig skal kunne ta over styringen via internett.
. Det er ikkje så mange databrikker _i_ eit operativsystem. Men men, dette er vel ei generell problemstilling; all elektronikk må kunne styrast, gjerne over eit eller anna nettverk, og dermed er det jo teoretiske sjansar for at feil folk får til det. Ein wire frå stikka til styreflata er vel i så måte tryggare :-) Sjølv om det sikkert går an for uvedkommande å nappe i den også! Vi får håpe at dei som har bygd flyet har teke forhandsreglar der det trengst.

Da har den første 787 bygd i North Charlston, South Carolin, vært ute på sin første flytur. Dette er bygge nr46 og blir, som de 3 andre som skal monters der i år, levert til Air India

Og maskinen ble i går fløyet til Ft Worth for å bli malt.

Skrekkeleg dårleg formulering:

Jepp, men det ser ut til at skjedde i oversettinga til VG... Hvis de har lagd en bakdør i denne brikka er det en veldig dårlig ting, for da mister man muligheten til å vite hva man skal forsvare. Uff. :-(

Herlig. Det aa drive business med alt Indiarelatert, er en elendig ide. Makan til scumbags skal man lete lenge etter

Snakk om å dra hver sjette beboer på denne planeten ned i søla.
Tenk litt lengre før du trykker på submit ?

Naa er langt fra alle indere forretningsfolk, jeg sa slett ikke at hver eneste inder er en scumbag, (jeg har mange indiske venner) men jeg har tilgode aa finne en eneste person jeg har drevet business med i India som ikke passer meget godt i den beskrivelsen..

Rett foer jeg forlot kontoret i dag hadde jeg en interaction med en representant for Tata som var ute etter aa loppe en av kundene vaare for aa faa en ordre igjennom raskere. Helt blottet for moral, helt skamloes.

I Telco og datacom bransjen, ringer alarmklokkene hver eneste gang man driver business med Indiske firma (se Telenor saken som er langt fra unik). Det er en grunn til at store firma som Chase, IBM, Citi og Microsoft flytter all sin outsourcing langt vekk fra India.

Jeg driver daglig (dessverre) business med India og det er en gjenkjennelig traad som gaar over hele linja: Alle er ute etter aa mele sin egen kake og de har null respekt for kontrakter som er inngaatt. De faar bare myndighetene til aa backe dem opp og da wiper man ut alt av bindende avtaler.

Denne Air India saken lukter "vi er teknisk konkurs heldigvis er Boeing forsinket, la oss melke den kua alt vi kan. Vi kan rett og slett ikke betale for det vi har bestilt, saved by the bell"

Back