Boeing 787 - status og driftssetting

Dreamlineren er på sin andre tour, og det tikket inn en melding fra United avd. "Houston og rundt-om-kring":

787 har hatt sin første flight med UA-piloter ved roret. De var to stykker som fikk hver sin halvtime i loggboka ila. en times-tur. Begge hadde typerating fra simulatoropplæring. De sier (selvfølgelig) at de gleder seg til å ta flyet i bruk senere i år.

Jag ser fram emot att prova Boeing 787.
Jag undrar om den kan mäta sig med Airbus A380 när det gäller att vara tyst i kabinen?
A380 upplever jag nämligen som det överlägset tystaste flygplanet(main kabin) på marknaden idag.

Boeing så ved resultat fremleggelsen at de regner med å levere mellom 70 og 85 747 og 787 totalt i 2012, hvor ca halvparten av hver. Det vil si 35-43 787 i 2012

Ellers så tok Boeing et steg videre med sertifisering av GE utgaven av 787 i går, da Air India maskinen som skal brukes til den siste delen av sertifiseringsprogrammet hadde sin første flight igår. Dog gikk det ikke så bra og maskinen returnerte til PAE etter 30 minutter pga en elektrisk feil.
Så det gjenstår å se om Boeing klarer levere første maskin med GE motor, som skal til JAL, i februar, som var planen

Ja, men påliteligheten er omtrent på level med ANA totalt sett, så det er ikke så gæli likevel.

ANA recently carried its 100,000th passenger on the 787, marking 96.3% on-time reliability with the new aircraft in domestic Japanese operations, compared to an 96.5% ANA group on-time reliability.

Cargolux hadde også en del problemer med sine første to 748'er, men det skal være ordnet opp i nå.

Litt småproblemer må man jo regne med ja, kremt... de har jo tross alt bare holdt på i 4 år over tiden :rolleyes: (hoste) (hoster enda mer)
Pass på så du ikke setter noe i vrangstrupen nå... Jeg er forøvrig medlem av foreningen til hostesaftens fremme...

Har det noen sinne blitt produsert noe som helst av kjøretøy/fartøy der ikke de første eksemplarer har hatt litt småproblemer??

Boeing har oppdaget problemer med delaminering av karbonstrukturen i de bakre delene av flykroppen på de siste produserte modellene, og derfor må en rekke fly inn til ekstra inspeksjon og eventuelt reparasjoner for å forhindre dette. Så spørsmålet er om dette er noe man lett kan fikse eller om man kan legge ytterligere forsinkelser på deres leverings plan

Jeg merker meg også at begge maskinene som ble levert i januar, var maskiner som Boeing i november så de hadde planlagt å levere i desember. Hvilket tyder på at det fortsatt går meget tregt på Everett da ingen nye maskiner dukket opp klare for levering i januar

Mer om delaminerings problemene:
http://www.flightglobal.com/news/ar...-slow-787-deliveries-in-the-near-term-367840/

En annen interesant informasjon er forventet leveranse i år på 35-42 maskiner. Og at Boeing skal begynne inspeksjonen på de ca 50 787ene spred utover ommerådet i Everett. Altså er alle 787 som skal leveres i 2012 (ferdig)produsert og står på Everett. Faktisk er det lagret nok maskiner for levering mid februar til slutten av mai neste år.

Når vil DY da motta sin første Screamliner? blir det oppstart med solhungrige nordboer til BKK til jul 2013 eller blir det NYC sommeren 2014?? Noe NYC neste sommer tror jeg vi kan se langt etter.

En annen interesant informasjon er forventet leveranse i år på 35-42 maskiner. Og at Boeing skal begynne inspeksjonen på de ca 50 787ene spred utover ommerådet i Everett. Altså er alle 787 som skal leveres i 2012 (ferdig)produsert og står på Everett. Faktisk er det lagret nok maskiner for levering mid februar til slutten av mai neste år.

Det er ikke helt riktig og er en litt feilaktig forenkling. Et problem med produksjonen er at flyene har hatt en varierende grad av ferdigstillelse, og dermed hvor mye modifisering som har vært nødvendig. Kort sagt kan man dele inn de 787ene som er produsert til nå å fire grupper basert på linjenummer: 7-19, 20-30, 31-45 og 46-63 (husker jeg nummerene rett her jeg sitter på mobil på en stuck trikk). Kort sagt så krever tidlige linjenummer, større modifikasjoner enn senere slik at flyene dermed ikke leveres kronologisk, og ma bruker lengre tid på å levere tidlige maskiner. I følge siste informasjon fra Boeing så vil man fra linjenummer 63, eller deromkring, ikke behøve å måtte modifisere flyene og de da skal være langt mer "ferdige" når du rulles ut fra fabrikken og dermed fort vil bli levert før sin eldre søsken som står der fulle av feil og mangler

Dette var status ved juletider, og det spørs om det har blitt noe bedre nå. En ting er at man fortsatt venter på å få godkjent produksjonsmodeller med GE-motorer, men nå kommer også problemet med delaminering, som det blir spennende å se hvor mye problemer det blir av.

Men jeg tror heller ikke DY har mottatt noen 787 når vi står i februar 2013

Som en fremtidig passasjer av 787, hvor trygt vil det være å reise med en slik maskin? Vet vi nok om problemer med kompositt til å si det er trygt å fly med, uten å risikere å "gå opp i liminga" under en flytur?
Jeg kommer til å vente noen år før jeg setter meg i en 787 eller 350, når den tid kommer.

LOT som blir først i Europa med 787 har 8 787 i bestilling. Wikipedia sier:

"The first aircraft is due to be delivered in April, 2012. Another four are expected to arrive between August and November the same year."

Noe som bekrefte / avkrefte dette?

Også lurer jeg på hvor skal disse maskinene brukes. Skal det bare erstatte de 767 de bruker i dag, eller skal de beholde 767s og åpne nye ruter med de 787?

"The first aircraft is due to be delivered in April, 2012. Another four are expected to arrive between August and November the same year."

Også lurer jeg på hvor skal disse maskinene brukes. Skal det bare erstatte de 767 de bruker i dag, eller skal de beholde 767s og åpne nye ruter med de 787?

Det kan vel avkreftes og tydelig at Wikipedia ligger er par forsinkelser på etterskudd. 787ene er for erstattning for 767 og vekst

Jeg mener å ha lest at LOT beregner EIS litt før jul.
Kom det ikke frem at det var den beste av 767ene som landet uten understellet nede og at denne blir skrapet, dermed blir sikkert alle 767ene avhendet, men de vil sikkert ha et par 787 før de begynnre utfasingen, akkurat nå er de jo 1 maskin i manko.

Da er det første bildet av CO/UA sin B787 kommet ut...

bca_potus_01_500.jpg

(Boeing/ Jim Anderson)

http://www.boeing.com/Features/2012/02/bca_potus_02_17_12.html

Back