• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing Boeing 747-8 - statustråd

Re: Første 747-8

Har varit på Future of Flight i Everett i dag och åkt rundturen. Såg flera (mer än 5) 747 parkerade utomhus på fältet. Jag frågade guiden om varför det stod så många där, men svaret var att det var betalning etc...
 
Har varit på Future of Flight i Everett i dag och åkt rundturen. Såg flera (mer än 5) 747 parkerade utomhus på fältet. Jag frågade guiden om varför det stod så många där, men svaret var att det var betalning etc...

Ja, det var også en måte å si det på. :rolleyes: Det er jo ingen som betaler for flyet før det er ferdig og Boeing kan levere det
 
Re: Første 747-8

Ja, det var også en måte å si det på. :rolleyes: Det er jo ingen som betaler for flyet før det er ferdig og Boeing kan levere det

Det er ikke nødvendigvis korrekt - Mange maskiner har stått på Everett i opptil et år - med status ikke ferdig og ikke levert - men paid in full ! De mest ekstreme tilfellene var de 2 777-300ER til Eva Air som stod i et år og ventet på setene som var "Customer Supplied" og kundens ansvar.
 
Re: Første 747-8

I går var det en overleveringssermoni på den første 747-8i, som skal til Qatar Emiri Flight som business jet. Maskinen er ikke ferdig til bruk, og den skal etter planen flys fra PAE imorgen til et ukjent sted for kabininnredningen, men den er det ikke Boeing som står for og meg bekjent er da maskinen levert av Boeing
 
Re: Første 747-8

Vi tok imot nummer 5 i går.

Skal selv på -8 kurs til sommeren, og tallene vi har sett er meget gode.

kpae7858.jpg
 
Re: Første 747-8

Ser forresten at det å installere interiøret i en 747-BBJ er en tidkrevende prosess. Flyet ble fløyet ut fra Everett i går, men regnes først å komme i trafikk i 2014

Flyet ble forresten ferdet til Vancouver i går for "export". Deretter skal det slik jeg forstår det til Wichita (Greenpoint Aeroloft installation) før the til slutt skal til LH Technik i Hamburg

Itillegg jobber Boeing med forbedringer og det kommer en PiP i 2013 som innebærer at 747-8 slankes med ~2,5 tonn, motorene får en oppgradert pakke, og endel aerodynamiske forbedringer gjøres
 
Last edited:
Re: Første 747-8

I alle dager.. hvordan kan det gå an? Bare fordi man skal ha VIP-interiør,
tar det 1.5 år eller noe - er det kun en stakkars persom som skal gjøre
hele jobben alene, hmm.. (snakk om verditap i mellomtiden, på maskinen)
 
Back
Top