• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing Boeing 747-8 - statustråd

Re: Første 747-8

Og i dag blir den første Cargolux-maskinen levert
I’m happy to announce that we’ve resolved the contractual issues that delayed the first delivery of our new 747-8 Freighter last month. I’m even happier to let you know that Cargolux will take delivery of their first freighter today (October 12) and immediately put it into service with a stop at Sea-Tac Airport for a cargo pickup. On Thursday, Cargolux will take delivery of its second 747-8F.
http://boeingblogs.com/randy/archives/2011/10/delivery_day_for_cargolux.html
 
Re: Første 747-8

Det var mye styr og bråk, og ekstra runder med forhandlinger før de klarte å levere de første maskinene. Spørsmålet blir da om det på de neste leveransene til andre flyselskaper vil bli like mye tull?
 
Re: Første 747-8

747en hadde et flutterproblem som blokkerte godkjenning, helt til en mann kom på en løsning. De brukte balanserorene for å motvirke vibrasjonen.
Boeing engineer Pio Fitzgerald sat keenly alert in the cockpit of a 747-8 jumbo jet as veteran test pilot Jerry Whites maneuvered the plane at 31,000 feet to start the wingtips fluttering.

This flutter issue threatened the whole jet program — already far behind schedule — because aviation regulators wouldn't certify the giant freighter unless Boeing fixed it.
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2016583947_inpersonfitzgerald24.html
 
Re: Første 747-8

Og da er Boeing ferdig med testingen for sertifiseringen av 747-8i, og sertifisering bør skje iløpet av kvartalet. Det gjenstår fortsatt noe post-sertifisering tester og lignende og første maskin skal etter planen leveres for VIP-konfigurering på nyåret. Første maskin i drift skal etter planen leveres LH i løpet av Q1 2012, trolig rudt fabruar/mars

http://www.flightglobal.com/news/ar...s-747-8i-certification-flight-testing-364119/
Boeing has completed certification flight testing on its 747-8 Intercontinental test fleet, setting the jumbo on a path to US Federal Aviation Administration approval later this quarter.

Itillegg leverte Boeing sin 3. 747-8F til kunde i går, som Cathay sin første frakter
 
Re: Første 747-8

Og Global Supply Systems/British Airways World Cargo får sin første 748F i dag har jeg hørt :)
 
Re: Første 747-8

OK - da må den ha sneket seg utenom flighttrackerne. Min kilde har heller ikke fått den med seg.
 
Re: Første 747-8

Så skal 747-8i på Frankfurt-besøk for testing av facilitetene der:

...start of pre-delivery testing of the new airplane at Lufthansa's main operations base at Frankfurt Airport from Dec. 6 to Dec. 9.
...
The airplane that will visit, known to Boeing as RC021, is one of three airplanes that have served in the 747-8 Intercontinental flight test fleet. It was specifically used to test interior systems such as heating and air conditioning, cabin lighting and systems and galleys.
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2055

Også omtalt hos LH: http://presse.lufthansa.com/en/news-releases/singleview/archive/2011/december/05/article/2043.html
 
Last edited:
Back
Top