Boeing 737NG erstattes av helt nytt fly?

Synes det var kult å finne elektrisk justerbare seter i cockpit på A340'en vi fikk romstere rundt i på FRA ved Star Mega DO ver 1. Har sittet i B737-300/500 simulator og der var det handcrank. Vet ikke om dette er endret på nyere fly i Boeings lineup.

Hva synes dere som jobber i cabinen om 2+2+2 kontra 3+3? og hva hvis midtgangen i 3+3 er 5cm bredere og setene 3,5cm? hvordan blir det i praksis på en 190 seter?

Hvorfor har ingen fått levert A320 i 2+1+2 eller 2+2+1 Eller 747 i 2+2+3+2 eller 6+6 eller 777 i 2+2+2+2 eller 767 i 4+4 eller 3+3.

Den største konkurenten til 797 blir ikke A320 men dennes etterfølger og den blir ikke påbegynt før etter at 797 har vært på vingene. Skulle 2+2+2 ikke bli noen suksess så kan Airbus bygge et fly som er noen cm bredere eller lik A320 og som derfor blir betydelig lettere og mer drivstoff venlig, enn 797 2+2+2
Hva vil Soutwest Airlines foretrekke? Ryanair? Norwegian? LionAir? Easyjet? Flylo? disse vil jo tilsammen bestille over 1000 fly.

Problemet med slike layouts er at det fins noe over hodene våre når vi sitter på fly. Skal du ha med deg kabinbagasje og få lagt det fra deg oppe i "hattehyllene" (er det ett norsk ord som brukes om overhead cabin lockers?) så kan du glemme slike configs.

I tillegg tjener man penger på seter ikke midtganger, slik at å spre setene i en 747 som nok er bred nok for flere enn 2 midtganger er pointless.

Det er helt klart at en helt ny fly-design vil tiltrekke seg en stort antall ordre.

Tenk deg om alle Major Airlines som avventer: LH, UA/CO, DL, AA

Southwest er en absolutt sikkert bet, siden de har klart uttalt hva de vil ha, og de vil fa hva de vil ha. Jeg tror ikke at Boeing er sa veldig interessert a gi bort fly til blodspris til FR, dersom de kan hente inn massevis av orders fra selskaper som er villige a betale litt mer.

Mine bets for Launch Customers: LH, WN og DL + en riktig stor overraskelse

Synes det var kult å finne elektrisk justerbare seter i cockpit på A340'en vi fikk romstere rundt i på FRA ved Star Mega DO ver 1. Har sittet i B737-300/500 simulator og der var det handcrank. Vet ikke om dette er endret på nyere fly i Boeings lineup.

Om jeg husker rett så er det elektrisk justerbare seter på B777 (nå har jeg riktignok kun lekeflydd en slik en gang og det er en stund siden).

Last edited:
Tolker jeg denne rett så har ikke Boeing noen planer om en direkte 757 erstatter i form av en narrowbody, og fokuset er heller retter mot å erstatte 737-700 og -800

http://www.flightglobal.com/article...757-sized-replacement-for-new-narrowbody.html
Boeing has ruled out developing a significantly larger 200 seat 757-sized aircraft to replace today's Next Generation 737s, and will instead focus its product development studies around an aircraft "modestly bigger" than today's 145 to 180-seat 737-700 and -800.

Kan virke som Airbus a321NEO blir alene som erstatning for 757 da.

Kan vel ikke si den klarer å erstatte 757, det klarer heller ikke 739ER, tror strikken er tøyd langt nok på eksisterende rammer, da må nye vinger og motorer konstrueres. Så da kan en nok la det ligge inntil videre. De 757 som er i drift klarer fint noen år til i lufta med godt vedlikehold. De var vel heller aldri påtenkt å være "oversea" fly heller, dette var vel noe flyselskapene dro framover, når det måtte tenkes nytt, med økende fuel priser, og det måtte tenkes lavkost.

Dette tror jeg ikke noe på. Merkostnadene ved å utvikle en 752 erstatter, er såpass små, når de alikavell utvikler et helt fulstendig nytt fly, at dette vil være økonomisk forsvarlig å utvikle det. Derimot kan den komme på markedet litt etter 737 og 738 erstatteren, Den dagen 797 blir lansert, kommer salget av 737 til å bli så betraktelig redusert, at Boeing vil tape masse penger, dersom ikke 797 kommer på vingen i løpet av få år. Salget av 757 er lik null, så de vil ikke tape noe på at det drøyer litt. Kommer 797 ikke i 149,199 og 249 seters varianter, blir jeg overrasket.

Det jeg lurer på, er om det kommer en 753 erstatter, dette segmentet dekkes greit av 787

Vil en 752 ersatter kreve boggie på bakhjulen, eller vil den, pga redusert vekt og forbruk klare seg med 2x2 hjul bak?

Hei,

Det er ikke sa enkelt som mange tror. Mange mener at det er soleklart at man erstatter 737 og 757 med en ny 797 (?) familie. Men dessverre er det litt mer komplisert.

737en brukes for det allermeste ikke med maximum payload range. 757-200 har i de siste arene blitt sapass populaert over Atlanteren, at typical mission profile for en 752 er na betydelig naermere til maximum payload range enn det var för.

Hva betyr dette na for Boeing?
Pa den ene side har de mange hundre flyselskaper som flyr 737NG og 737/2nd Gen og som önsker seg en ny fly-familie med lavere strukturelle vekter enn 737NG og litt mer kapasitet. Samtidlig har man selskaper som flyr 752 over Atanteren og sliter med range. De önsker seg en ny fly som har litt höyre vekter slik at man kan klare a fly dypere inn i Europa fra USA om vinterstid.

Jeg for min del forventer at vi ser i förste omgang to versjoner av 797en som erstatter 73G og 73H. Disse vil bli betydelig lettere og samtidlig litt större. La oss kalle disse 797-1 og 797-2

797-1 ~ 150 seats ved 32' pitch, ca 60-62t MTOM og litt over 3.000 NM max-payload-range
797-2 ~ 195 seats ved 32' pitch, ca 70-72t MTOM og 3.000 NM max-payload-range

Dette er marked hjerta, og alt annet vil komme etterpa.

Back