• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noe resultat av testene Boeing har gjort i det siste?

Hvor mange ordre har blitt kansellert, og hvor mange er fortsatt i ordreboken?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noe resultat av testene Boeing har gjort i det siste?

Hvor mange ordre har blitt kansellert, og hvor mange er fortsatt i ordreboken?

Mulig serifisering i oktober - de første kan være i trafikk 30-60 dager etter dette.

Since the beginning of the year, just over 800 firm orders for the MAX have either been canceled outright or removed from the backlog as doubtful.

https://www.seattletimes.com/busine...mment-as-the-return-of-boeings-737-max-nears/
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva skal til for at EASA skal godkjenne?
Vil de kjøre tester?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva skal til for at EASA skal godkjenne?
Vil de kjøre tester?

Hvis EASA skal godkjenne flyet skal de nok være sikkert og der MAX-flyet har hadd problem, skal disse problemene være løst.
Hvis jeg ikke husker feil, ville vel så å si nesten alle luftfartstilsyn rundt om kring testfly MAX-fly før de godkjenner det i sitt land.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis EASA skal godkjenne flyet skal de nok være sikkert og der MAX-flyet har hadd problem, skal disse problemene være løst.
Hvis jeg ikke husker feil, ville vel så å si nesten alle luftfartstilsyn rundt om kring testfly MAX-fly før de godkjenner det i sitt land.

Med unntak av de få landene som har egen luftfartsindustri (Brasil, England/Frankrike/Tyskland, Russland, osv) ser jeg vel for meg at det er veldig få land som har lokal kompetanse til å gjøre selvstendige vurderinger og sertifisere en flytype. Her er det nok mange som kommer til å henge seg på EU, tipper jeg.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det tipper jeg også. EASA er antagelig nok. Mulig at Asia holder igjen til CAAC (Kina) har sertifisert.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det tipper jeg også. EASA er antagelig nok. Mulig at Asia holder igjen til CAAC (Kina) har sertifisert.


CAAC lever sitt eget liv, og rimelig politisert, så andre asiatiske land følger nok heller EASA
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mulig, kjenner ikke politikken i asiatisk luftfart. Hva med Japan eller Australia?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har varslet en ytterligere reduksjon i opprampingen av 737 og vil selv i startet av 2022 ha nådd 31 fly per måned
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Men på den positive siden: Man får fortsatt finansiert MAXer gjennom sale-leaseback, som TUI når gjør med BOC, med 5 MAX fly de etter planen skal få levert 1 i slutten av 2020 og 4 vinteren/våren 2021. Gitt verdien på avtaler gjennspeiler prisen på flyet, tilsvarer det $45,2 millioner per fly

https://www.flightglobal.com/airlin...ations-737-max-sale-and-leases/139596.article

TUI Group has carried out a sale-and-leaseback of five Boeing 737 Max jets with the Singaporean-based lessor BOC Aviation.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Haha, men ja, Boeing vil aldri bruke navnet MAX8/MAX9 igjen, forståelig nok. Og sikkert til irritasjon for de som lo av Trump da han sa navnet måtte begraves asap.

Men enter nevner MAX allerede i ingressen:

Enter Air: “Convinced 737 MAX will be the best aircraft…for many years to come”
 
Back
Top