Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noe resultat av testene Boeing har gjort i det siste?

Hvor mange ordre har blitt kansellert, og hvor mange er fortsatt i ordreboken?

Noe resultat av testene Boeing har gjort i det siste?

Hvor mange ordre har blitt kansellert, og hvor mange er fortsatt i ordreboken?

Mulig serifisering i oktober - de første kan være i trafikk 30-60 dager etter dette.

Since the beginning of the year, just over 800 firm orders for the MAX have either been canceled outright or removed from the backlog as doubtful.

https://www.seattletimes.com/busine...mment-as-the-return-of-boeings-737-max-nears/

Hva skal til for at EASA skal godkjenne?
Vil de kjøre tester?

Hva skal til for at EASA skal godkjenne?
Vil de kjøre tester?

Hvis EASA skal godkjenne flyet skal de nok være sikkert og der MAX-flyet har hadd problem, skal disse problemene være løst.
Hvis jeg ikke husker feil, ville vel så å si nesten alle luftfartstilsyn rundt om kring testfly MAX-fly før de godkjenner det i sitt land.

Hvis EASA skal godkjenne flyet skal de nok være sikkert og der MAX-flyet har hadd problem, skal disse problemene være løst.
Hvis jeg ikke husker feil, ville vel så å si nesten alle luftfartstilsyn rundt om kring testfly MAX-fly før de godkjenner det i sitt land.

Med unntak av de få landene som har egen luftfartsindustri (Brasil, England/Frankrike/Tyskland, Russland, osv) ser jeg vel for meg at det er veldig få land som har lokal kompetanse til å gjøre selvstendige vurderinger og sertifisere en flytype. Her er det nok mange som kommer til å henge seg på EU, tipper jeg.

Det tipper jeg også. EASA er antagelig nok. Mulig at Asia holder igjen til CAAC (Kina) har sertifisert.

Det tipper jeg også. EASA er antagelig nok. Mulig at Asia holder igjen til CAAC (Kina) har sertifisert.

CAAC lever sitt eget liv, og rimelig politisert, så andre asiatiske land følger nok heller EASA

Mulig, kjenner ikke politikken i asiatisk luftfart. Hva med Japan eller Australia?

Boeing har varslet en ytterligere reduksjon i opprampingen av 737 og vil selv i startet av 2022 ha nådd 31 fly per måned

Flightglobal melder at AerCap har kansellert 15 737 MAX

Men på den positive siden: Man får fortsatt finansiert MAXer gjennom sale-leaseback, som TUI når gjør med BOC, med 5 MAX fly de etter planen skal få levert 1 i slutten av 2020 og 4 vinteren/våren 2021. Gitt verdien på avtaler gjennspeiler prisen på flyet, tilsvarer det $45,2 millioner per fly

https://www.flightglobal.com/airlin...ations-737-max-sale-and-leases/139596.article

TUI Group has carried out a sale-and-leaseback of five Boeing 737 Max jets with the Singaporean-based lessor BOC Aviation.

Haha, men ja, Boeing vil aldri bruke navnet MAX8/MAX9 igjen, forståelig nok. Og sikkert til irritasjon for de som lo av Trump da han sa navnet måtte begraves asap.

Men enter nevner MAX allerede i ingressen:

Enter Air: “Convinced 737 MAX will be the best aircraft…for many years to come”

Back