Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har nå planer/ønske om å re-starte produksjonen av 737MAX i mai. Dette forutsetter imidlertid at man ikke blir enda mer rammet av Coronas-viruset.
One industry source said Boeing has asked some suppliers to be ready to ship 737 parts in April. Another person said production was planned to restart in May. A third person said coronavirus is throwing a wrench in Boeing’s plans - they had initially hoped for April, but that fell to May.

https://www.cnbc.com/2020/03/24/boeing-plans-737-max-production-restart-by-may-sources-say.html
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mao vil det si at Boeing ikke forventer ytterligere endringer i design eller hardware?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva er de endelige konklusjoner på hva som må oppdateres eller endres på produserte Max'er?

Er det godkjent at når det er gjort, så er flyet godkjent av FAA, og dermed i resten av verden, og kan brukes i trafikk igjen?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva er de endelige konklusjoner på hva som må oppdateres eller endres på produserte Max'er?



Er det godkjent at når det er gjort, så er flyet godkjent av FAA, og dermed i resten av verden, og kan brukes i trafikk igjen?
Fungerer ikke slik lenger. Ingen stoler på FAA mer så andre luftfartsmyndigheter kommer til å gjøre egne undersøkelser. Men det er mulig at Europa holder for resten av verden så om EASA også godkjenner så kan Max være klar for verden.

Forøvrig sliter Boeing mer enn noensinne. Corona-situasjonen kommer sannsynligvis til å gi flere konkurser i flybransjen som er krise for Boeing som strengt tatt hadde nok å slite med fra før med utsettelser på 777-X, dødsflyet MAX8, masse uoppgjort etter trøbbel med Dreamliner, osv.

Så kan man si at Boeing er "too big to fail" og at staten vil redde dem. Men USA sliter massivt med viruset og mange bransjer trenger redning så det kan hende det ikke finnes nok midler og insentiver til å redde Boeing. Og ryker Boeing, hva da med Norwegian som har mye utestående etter alt trøbbelet Boeing har gitt dem.

Skyene er mørkere enn noensinne...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Fungerer ikke slik lenger. Ingen stoler på FAA mer så andre luftfartsmyndigheter kommer til å gjøre egne undersøkelser. Men det er mulig at Europa holder for resten av verden så om EASA også godkjenner så kan Max være klar for verden.

Forøvrig sliter Boeing mer enn noensinne. Corona-situasjonen kommer sannsynligvis til å gi flere konkurser i flybransjen som er krise for Boeing som strengt tatt hadde nok å slite med fra før med utsettelser på 777-X, dødsflyet MAX8, masse uoppgjort etter trøbbel med Dreamliner, osv.

Så kan man si at Boeing er "too big to fail" og at staten vil redde dem. Men USA sliter massivt med viruset og mange bransjer trenger redning så det kan hende det ikke finnes nok midler og insentiver til å redde Boeing. Og ryker Boeing, hva da med Norwegian som har mye utestående etter alt trøbbelet Boeing har gitt dem.

Skyene er mørkere enn noensinne...

Jeg er 100% enig at FAA har store troverdighetsproblem problemer og mangler inspektører, men når Boeing nå tilbyr svært gunstige førtidspensjons ordninger er det nok mye meget god kompetanse som blir tilgjengelig.

Ja som andre land sliter vi også med Covid 19, men det er store forskjeller mellom delstatene - her Washington som var EPI senter i USA i starten, var Guvernøren meget tidlig ute med tiltak som nå viser seg å virke. Klart det hjelper at en meget høy andel av oss kunne starte hjemme kontor fra en dag til en annen, men vi er også endel av USA’s økonomiske maskin (rundt 65% av USA inntekter skapes her på vest kysten (California står for 55% alene - Los Angeles County er større enn Saudi Arabia !) og i meget stor del av dette er det Business AS Usual.
Ja det blir store utfordringer for Boeing på den sivile siden, men den idiotiske militære oppbyggingen vil sikkert forsette som og vil kanskje vokse.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tror Boeing burde kontakte noen klokere hoder til software avdelingen sin eller noe etter dette...
Makan til klønete opplegg.

sikkert samme computer'n som i NG, siden de også kan få runaway stabilizer (men har prosedyre for dette).
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er overrasket over at ikke Norwegian og deres leasingselskapet har kansellert store deler av Max ordren nå. Da vil dem få depositum som cash tilbake og kvitte seg med fremtidig gjeld..

Har det noe med en evt erstatningen å gjøre?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er overrasket over at ikke Norwegian og deres leasingselskapet har kansellert store deler av Max ordren nå. Da vil dem få depositum som cash tilbake og kvitte seg med fremtidig gjeld..

Har det noe med en evt erstatningen å gjøre?

Ja, det henger nok litt sammen. Kanselleres ordren så blir det vesentlig vanskligere å få erstattning.

Man må også huske på at det kun er fly som blir mer enn 12 måneder forsinket som kan kanselleres uten å miste depositum etc. Og da der man på hvert enkelt fly og ikke hele ordren. Også kommer jo spørsmålet: Hva av forsinkelsen da skyldes MAX problemene og hva skyldes Korona, for det som skyldes Korona, er det ikke umulig Boeing gjør som flyselskapene selv gjør med sine leverandører: drar Force Majeur kortet
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing og brasilianske Gol har forhandlet frem en sammensatt kompensasjonspakke. Dette inkluderer både penger, endringer (reduksjon) i fremtidige order, mer fleksibel leveranse av bestilte fly samt mer fleksible betalingsbetingelser.
GOL Linhas Aéreas Inteligentes S.A., today announces it reached an agreement with The Boeing Company regarding the 737 MAX, which includes cash compensation and changes to future orders and associated payment schedules.

www.marketscreener.com/Gol-Linhas-Aereas-Inteligentes-Reaches-Deal-with-Boeing-on-737-MAX
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ikke uventet forsinker koronakrisen re-sertifiseringen av 737MAX. Siste estimat er på slutten av sommeren eller tidlig på høsten.
The coronavirus pandemic is expected to delay the return of Boeing Co.’s 737 MAX until at least late summer or early fall, people briefed on the matter said, adding to the plane maker’s mounting financial strain.

www.wsj.com/boeing-737-max-faces-new-source-of-delaycoronavirus
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Seattle Times har vunnet Pulitzerprisen i kategorien National Reporting for sine omfattende artikler om designfeilen til MCAS i Boeing 737 Max.
The Times’ reporting showed how a dysfunctional regulatory process allowed a flawed design to be approved while the FAA increasingly delegated responsibility for safety assessments to the manufacturer. Management at Boeing and the FAA sought shortcuts and cost-cutting solutions against the advice of low-level officials in both organizations.

www.seattletimes.com/seattle-times-wins-pulitzer-prize-for-boeing-737-max-coverage/
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det må vel bety at de ser en resertifisering nærmere i siktet. Jeg har ikke fulgt så godt med i det siste, men synes det har vært stille fra FAA, EASA osv.

Espen
 
Back
Top